۰
جمعه ۱۴ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۴۱

دولت روحانی در برجام هنرمندانه عمل کرد

فعال سیاسی اصلاح طلب با تاکید براینکه برجام مهمترین و بهترین معاهده و توافقی بود که ایران پس از انقلاب توانسته است به نتیجه برساند، گفت: دولت روحانی در حد انتطار در این خصوص دقیق و هنرمندانه عمل کرد.
دولت روحانی در برجام  هنرمندانه عمل کرد
فعال سیاسی اصلاح طلب با تاکید براینکه برجام مهمترین و بهترین معاهده و توافقی بود که ایران پس از انقلاب توانسته است به نتیجه برساند، گفت: دولت روحانی در حد انتطار در این خصوص دقیق و هنرمندانه عمل کرد.
به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، بهزاد نبوی روز جمعه در بیست و ششمین مجمع عمومی انجمن اسلامی جامعه پزشکی ایران گفت: از سال 84 سیاستی بر کشور حاکم شد که بر این باور بود پول نفت باید سر سفره مردم باشد. این گروه زمانی حاکم شد و چنین ادعایی را مطرح کرد که درآمد نفت افسانه ای شده بود.
وی ادامه داد: در شروع دولت نهم درآمد نفت از تمام دوران پس از انقلاب بالاتر بود که موجب خاصه خرجی و حاتم بخشی های آنها شد. آنها بجای اینکه این درآمد افسانه ای نفت را در زیرساخت و زیربنای اقتصاد و تولید سرازیر کنند، آن پول را در به شکل ناشیانه ای هدر دادند.
نبوی اظهار داشت: گفته شد پول نفت باید بین مردم تقسیم شود، از طرفی چون تفکر تولیدی و اقتصادی در دولت های نهم و دهم وجود نداشت، از سال 84 تا 92 واردات از 10 میلیارد دلار زمان خاتمی به بیش از 70 میلیارد دلار افزایش یافت.
این فعال اصلاح طلب خاطر نشان کرد: از نظر ریالی هم پول زیادی وارد چرخه مالی کشور شد و پرداخت یارانه ها به همه مردم موجب افزایش تقاضا شد، در شرایطی که عرضه تعطیل شده بود، که این موضوع باعث شد در ادامه تورم تا 40 درصد افزایش یابد.
نبوی با اشاره به اینکه در زمینه کمیت و کیفیت پرداخت یارانه نقدی، مجلس هم جرات نمی کرد در مقابل تصمیم دولت کاری انجام دهد، ادامه داد: دولت آقای احمدی نژاد بدون کار کارشناسی به 75 میلیون جمعیت ایران یارانه پرداخت کرد که سبب شد هیچ سرمایه گذاری در کشور انجام نشود. بخش خصوصی ما هم به نوعی وابسته به دولت است که در چنین شرایطی توان سرمایه گذاری ندارد یا جرات ورود و ریسک پذیری از آنها سلب می شود.
نایب رئیس مجلس ششم افزود: در کشور ما سرمایه گذاری های بزرگ از توان بخش خصوصی ضعیف ما خارج است. از آقای نیلی مشاور سابق اقتصادی رییس جمهوری شنیدم که می گفت؛ اگر طی چند سال حدود هفتاد میلیارد دلار در بخش تولید و صنعت سرمایه گذاری جذب کنیم می توان امیدوار بود موضوع اشتغال حل می شود.
نبوی یاد آور شد: سیاست های عامه پسندانه آن دولت باعث شد کشور ما به طور همه جانبه آماج تحریم های خارجی قرار گیرد. تا جایی که کشور هایی مانند هند و چین نمی توانستند یا نمی خواستند پول نفت ما را بپردازند، پول نفت ما تا بعد از برجام نزد آنها بود.
وی ادامه داد: سیاست های نادرست موجب شد ناوگان دریایی و هوایی ما به دلیل عدم پوشش بیمه ای یا تحریم ترانزیتی نتواند در دنیا رفت و آمد کند، لذا امضای برجام موجب شد همه این موانع از جمله پول های ضبط شده ایران آزاد شود.
این فعال سیاسی اصلاح طلب افزود: پس از پیروزی روحانی در سال 92 از زندان نامه ای به روحانی نوشتم و در آن نامه گفتم مهمترین کار پرداختن به موضوع اقتصاد و مقدم بر آن توجه و اهتمام نسبت به سیاست و روابط خارجی است، چون همه جانبه تحریم بودیم و روابط ما با دنیا قطع بود.
معاون نخست وزیر در امور اجرایی در دهه شصت، خاطر نشان کرد: بعد از استقرار دولت روحانی، امید ما به ترمیم روابط خارجی و حل گره هسته ای و سیاسی با دنیا بود که البته دولت و به ویژه وزارت امور خارجه با عملکرد خوبی که داشت همه ما را امیدوار کرد و توانست یکی از پیچیده ترین و پر افتخار ترین مذاکرات را مدیریت و به نتیجه برساند.
وی ادامه داد: بعد از برجام شاهد حضور هیات های مهم اقتصادی نه از آفریقا و بنگلادش بلکه از کشورهای اروپایی و شرقی بودیم. هیات های اقتصادی که علاقه مند به سرمایه گذاری در ایران بودند.
نبوی اظهار داشت: متاسفانه پس از برجام اقدامات ماجراجویانه ای صورت گرفت، مدت کوتاهی بعد از آن علاقه و تمایل سرمایه گذاران خارجی به ترس و یاس تبدیل شد. سرمایه ذاتا ترسو است و تندروی ها و ماجراجویی ها موجب انفعال سرمایه گذاران شد. لذا نتوانستیم از مزایای برجام بهره مند شویم.
وزیر پیشین صنایع سنگین تاکید کرد: با وجودی که برخی برجام را قرار داد ضعیفی قلمداد می کنند و عده ای می گویند اگر هر شخص دیگری هم جای روحانی بود این قرار داد را به نتیجه می رساند، باید گفت برجام مهمترین و بهترین معاهده و توافقی بود که ایران بعد از انقلاب توانسته است به نتیجه برساند، دولت آقای روحانی در حد انتطار در این خصوص دقیق و هنرمندانه عمل کند.
نبوی افزود: تندروی ها و ماجراجویی های داخلی و پیروزی ترامپ موجب بازگشت تحریم ها از طرف آمریکا شد، تعداد معدودی از شرکت های خارجی مانند توتال و ایرباس علی رغم تمایل و علاقه به سرمایه گذاری در ایران، کار خود را متوقف کردند.
وی ادامه داد: در کشورهای اروپایی اقتصاد در دست شرکت های خصوصی است. اگر شرکتی احساس کند ممکن است سرمایه گذاری
او به خطر بیفتد ریسک نمی کند و ادامه نمی دهد. علت اصلی مشکلات اقتصادی ما سرمایه گذاری و نبود سرمایه خارجی در کشور است.
به گزارش ایرنا، بیست و ششمین مجمع عمومی انجمن اسلامی جامعه پزشکی ایران صبح جمعه -چهاردهم دی ماه 97 - با حضور شخصیت های سیاسی چون بهزاد نبوی، محسن هاشمی، علی شکوری راد، ابراهیم اصغرزاده، پروانه مافی مصطفی تاجزاده، علی ربیعی و محمد رضا راه چمنی در سالن اجلاس سران تهران برگزار شد.
نبوی اظهار داشت: متاسفانه کسانی که برای گرفتن رای می گویند پرداخت یارانه نقدی باید 20 برابر شود، طرف دار دارند و اگر درست عمل نکنیم در آینده این جماعت دوباره کشور را به بیچارگی می کشانند.
وی اضافه کرد: معتقدم علی رغم تحریم ها اکنون در بهترین شرایط طی چهل سال گذشته از نظر روابط خارجی هستیم، برجام و دیپلماسی موجب شد روابط آمریکا و اروپا برای اولین بار بعد از جنگ جهانی دوم دچار ترک و تردید شود. اروپا برای حیثیت و وجهه خودش هم شده در مقابل سیاست ها و تک روی های آمریکا خواهد ایستاد، اروپایی ها به دلیل وابستگی شرکت هایشان به اقتصاد آمریکا مایلند مطابق برجام با ایران کار کنند ولی نمی توانند.
نبوی تاکید کرد: من دارویی برای درمان اقتصاد ایران ندارم، ولی فکر می کنم باید روابط و موقعیت فعلی خود را در جهان حفظ کنیم و دولت روحانی هم علی رغم تند روی ها تلاش می کند در همین مسیر حرکت کند و روابط را گسترش دهد.
نبوی ادامه داد: آدرس غلط به مردم ندهید، مشکل کشور زیر سر دولت روحانی نیست. چرا می خواهید خرج خود را از دولت جدا کنید؟ مردم متوجه می شوند برخی برای انتخابات و کسب اقبال رای دهندگان قصد عبور از دولت را دارند.
وی افزود: باید عوامل و دلایل مشکلات کشور را یافت و ارتباط با دنیا را درست تنظیم کرد. البته در برهه کنونی صلاح نیست وارد مذاکره با آمریکا شویم، چون آمریکا در سیاست خارجی در موقعیت ضعیفی است و می توانیم از موضع برتر خود در تقویت ارتباطمان با کشورهایی چون چین، کره، ژاپن و اتحادیه اروپا استفاده کنیم.
نبوی اضافه کرد: متاسفانه انتقاد از دولت آسان است و جایزه دارد، ما باید عوامل و عناصری که در تلاشند به لحاظ روابط خارجی کار دولت را به بن بست بکشانند، افشا کنیم.
فعال اصلاح طلب اظهار داشت: دولت هم باید معیشت مردم را در حد معقول در نظر داشته باشد و از طرفی با قدرت و بدون لکنت سیاست خارجی و اقتصادی خود را پیش برده و موانعی که موجب توقف کارهای زیر بنایی می شود را بردارد و یا افشا کند. اگر درست عمل کنیم فکر می کنم در میان مدت آمریکا عقب نشینی خواهد کرد.
کد مطلب: 100392
برچسب ها: برجام
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *