۰
شنبه ۱۰ فروردين ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۳۲

حیدرالعبادی و مقتدی صدر برعلیه ایران

طبق اطلاعات رسیده از منابع آگاه، غیبت سه ماهه مقتدی صدر از صحنه سیاسی عراق، به نارضایتی و عصبانیتش از سیاست عبدالمهدی نخست وزیر کنونی عراق برمی گردد که موضع مشخصی را در قبال ایران اتخاذ نمی کند.
طبق اطلاعات رسیده از منابع آگاه، غیبت سه ماهه مقتدی صدر از صحنه سیاسی عراق، به نارضایتی و عصبانیتش از سیاست عبدالمهدی نخست وزیر کنونی عراق برمی گردد که موضع مشخصی را در قبال ایران اتخاذ نمی کند.
العرب چاپ لندن نوشت: نخست وزیر سابق عراق بخوبی می داند که بی اعتمادی ایران به او علت اصلی محرومیتش از رسیدن دوباره به این منصب است، اما در مقابل از این مساله هم غافل نیست که داشتن هر گونه نقش سیاسی در آینده عراق، بدون حفظ پل ارتباطی با تهران، ممکن نیست.
به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»؛ در ادامه این مطلب آمده است: به نظر می رسد حیدر العبادی قصد دارد از خط قرمز در دشمنی با تهران فراتر برود. از این رو، در یک مصاحبه تلویزیونی تصریح کرد که مسئول مستقیم فروپاشی ائتلاف او، تهران بوده است.
تحلیلگران معتقدند که عبادی در صدد کمپین علیه نفوذ ایران در عراق است و در همین رابطه، یکی از منتقدان عبادی، این اقدام او را «سرکشی سفید» نامید که اهداف سیاسی کوتاه مدتی دارد که یکی از آنها، دلجویی از معترضان به نفوذ ایران در عراق است.
تحلیلگران بر این عقیده اند که نخست وزیر سابق عراق بخوبی از میزان نفوذ تهران در تصمیمات سیاسی کشورش آگاه است، به همین خاطر تلاش کرد با انتقاد جزئی از آن، از انتقادات کلی در مورد ایران چشم پوشی کند و اتهام جزئی خود را تنها متوجه ایرج مسجدی، سفیر ایران در عراق و سردار قاسم سلیمانی کند که عبادی نتوانست رابطه نزدیکی با آنها داشته باشد.
علاوه بر این، طبق اطلاعات رسیده از منابع آگاه، مقتدی صدر نیز در این باره در کنار عبادی ایستاده است و غیبت سه ماهه او از میدان سیاسی عراق، به نارضایتی و عصبانیتش از سیاست عبدالمهدی برمی گردد که موضع مشخصی را در قبال نفوذ روز افزون ایران در عراق اتخاذ نمی کند.
کارشناسان پیش بینی می کنند که پرونده حشد الشعبی که متشکل از هزاران نیروی شیعه است و ایران قصد دارد آنها را به جایگزینی برای ارتش عراق تبدیل کند، در ماههای آینده، میدان مقابله عبادی با ایران خواهد بود.
عبادی می گوید: تعداد نیروهای حشد الشعبی در زمان صلح، نسبت به تعداد آنها در زمان جنگ بیشتر شده است و من با منحصر کردن حق حمل سلاح در دست نیروهای دولتی، از حضور مسلحانه حشد الشعبی در خیابانهای عراق جلوگیری کردم.
کد مطلب: 105306
برچسب ها: مقتدی صدر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *