۰
جمعه ۳۰ فروردين ۱۳۹۸ ساعت ۲۳:۰۹
کواکبیان در نشست اداری رسیدگی به مشکلات شهرها و بخش های شهرستان ری:

شورای شهر و شهرداری ری باید مستقل شوند

نشست اداری رسیدگی به مشکلات شهرها و بخش های شهرستان ری با حضور دکتر مصطفی کواکبیان، محمدرضا بادامچی، دکتر ابوالفضل سروش ، فریده اولادقباد و فاطمه ذوالقدر نمایندگان مردم تهران، ری، اسلامشهر، شمیرانات و پردیس و همچنین با حضور هدایت الله جمالی پور فرماندار ویژه شهر ری و بخشداران و شهرداران و رؤسای شورای شهر قلعه نو، حسن آباد فشافویه ، کهریزک و قیامدشت و باقر شهر و بخش مرکزی در فرمانداری ویژه ری برگزار شد.
شورای شهر و شهرداری ری باید مستقل شوند
نشست اداری رسیدگی به مشکلات شهرها و بخش های شهرستان ری با حضور دکتر مصطفی کواکبیان، محمدرضا بادامچی،  دکتر ابوالفضل سروش ، فریده اولادقباد و فاطمه ذوالقدر نمایندگان مردم تهران، ری، اسلامشهر، شمیرانات و پردیس و همچنین با حضور هدایت الله جمالی پور فرماندار ویژه شهر ری و بخشداران و شهرداران و رؤسای شورای شهر قلعه نو، حسن آباد فشافویه ، کهریزک و قیامدشت و باقر شهر و بخش مرکزی در فرمانداری ویژه ری برگزار شد.
 
دکتر مصطفی کواکبیان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در آغاز با تبریک اعیاد شعبانیه ولادت حضرت حجت (عج) و همچنین ولادت حضرت علی اکبر گفت: مصوبات این جلسات که در مناطق ۲۲گانه و شهرستان های تهران برگزار می شود، مصوبات استانداری تلقی می شوند و قطعا در سطح استان پیگیر اجرایی شدن مصوبات هستیم.
 
 
وی افزود:همچنان پیگیر استقلال شهرداری و شورای شهر ری در مجلس شورای اسلامی هستیم و تلاش می کنیم در همین دوره از مجلس شورای اسلامی این موضوع را به نتیجه برسانیم.
 
 
بادامچی نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: کارگروه کمیته اجتماعی نمایندگان تهران به شدت پیگیر مسائل کلانی همچون پسماندهای تهران و مسائل مربوط به آب شرب و آب های زیرزمینی است.
 
وی افزود: برخی از این مشکلات از جمله پسماندهای حمل شده از تهران، چربی سوزی ها و زمین های کشاورزی مربوط به ری است که نمایندگان نسبت به رفع آن ها پیگیر هستند.
 
 
دکتر سروش عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: مشکلات و مسائلی که نیاز به پیگیری نمایندگان مجلس دارد با کمک این جلسات و همچنین از طریق مسئولین شهر ها و بخش ها به ما منعکس می شود. در حوزه بهداشت و درمان و از جمله موارد اشاره شده در این جلسه نیز پیگیر رفع مشکلات هستیم.
 
 
هدایت‌الله جمالی‌پور فرماندار ری نیز با اشاره به پرداخت ۵۰ درصد از عوارض پالایشگاه تهران به ری اظهار داشت: با توجه به اینکه دریافت عوارض حق مردم شهرستان ری، شهرها و روستاهای تابعه است تا کنون این عوارض به طور ناعادلانه بین شهرستان‌های استان تهران توزیع می‌شده است.
 
 
جمالی پور در ادامه با بیان اینکه پیگیر مطالبات مردم ری هستیم گفت: امسال در نظر داریم با هم‌فکری نمایندگان مجلس مطالبه جدی مردم ری نسبت به شهرداری و شورای شهر مستقل در دستور کار قرار دهیم لذا به صورت جدی پیگیر مطالبات مردم ری خواهیم بود و طی ارسال نامه‌ای از سوی محیط‌زیست مبنی بر دریافت ۵۰ درصد از عوارض پالایشگاه جهت آلودگی‌های پالایشگاه بر آب، منابع زیرزمینی و هوا به شهرستان ری اقدام شده است.
 
 
فرماندار ری با اشاره به اینکه امیدواریم مطالبه چندین ساله مردم ری خارج از دعواها، منازعات سیاسی و بحث‌های حاشیه‌ای طبق نگاه کارشناسی به نتیجه برسد بیان داشت: امیدواریم که درخواست شهرداری و شورای شهر مستقل برای ری که با امضای ۴۰ نفر از نمایندگان به هیئت‌رئیسه مجلس تحویل‌شده در دستور کار قرار بگیرد.
 
 
فاطمه ذوالقدر با اشاره به اینکه کتابخانه ها از وضعیت مناسبی برخوردار نیستند اظهار داشت: نیاز است که با یک عزم جدی و اختصاص اعتبارات لازم به بازسازی کتابخانه های کشور پرداخته شود.
 
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به اینکه کتابخانه باقرالعلوم شهرری نیاز به یک بازسازی و مرمت جدی دارد گفت: این کتابخانه با بودجه تخصیص یافته سال ۹۸ انجام خواهد شد.
 
 
فریده اولادقباد  با اشاره به اینکه امنیت مالی و جانی با عدم ترمیم بافت‌های فرسوده به خطر می‌افتد اظهار داشت: بسیاری از مدارس شهرستان‌های استان از جمله شهرستان ری در بافت فرسوده قرار دارند و نیاز به نوسازی و مقاوم‌سازی دارند.
 
عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه ۵۰ درصد مدارس استان تهران نیاز به بازسازی و مقاوم‌سازی دارد گفت: در بودجه امسال بازسازی، نوسازی و مقاوم‌سازی مدارس در اولویت قرار گرفته است.
وی با بیان اینکه در جلسه با مدیرکل نوسازی و تجهیزات استان تهران موضوع بافت‌های فرسوده مدارس مطرح شد لذا مدارسی که نیاز به تخریب، نوسازی و بازسازی داشت مشخص شده و مورد بررسی قرار گرفت و در این راستا با توجه به اینکه وزارت آموزش و پرورش همواره با کمبود بودجه روبه‌رو است و هر ساله حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه دارد در بودجه امسال بازسازی، نوسازی و مقاوم‌سازی مدارس در اولویت قرار گرفته است.
 
اولاد قباد گفت: از مدیرکل نوسازی مدارس خواسته شده بر اساس نیازها شهرهای دارای مدارس فرسوده اولویت‌بندی شود که در این زمینه شهرستان ری در اولویت نوسازی، مقاوم‌سازی و تجهیز مدارس قرار می‌گیرد.
 
 
در ادامه فتحی رئیس شورای شهر قیامدشت گفت: مهم ترین مشکل شهر قیامدشت دخالت شهر تهران در حریم قیامدشت است. موازی کاری در حریم قیامدشت منجر به مشکلات فراوانی می گردد.
 
وی افزود: قیامدشت با دارا بودن ۱۵ هزار دانشجو و ۵۰ هزار نفر جمعیت نیاز به مترو دارد. کمبود فضای سبز مشکل دیگر قیامدشت است، در حالی که هم اکنون سرانه فضای سبز شهری کشور ۱۵ متر مربع است این سرانه در قیامدشت ۳متر مربع است.
 
فتحی گفت: باغی ۸۰ هکتاری در شهر قیامدشت قرار دارد که متعلق به بنیاد مستضعفان است ؛ ده سال قبل درخت های آن خشک شدند و قصد ساخت واحد های مسکونی داشتند که از این کار جلوگیری کردیم. در صورتی که این زمین در اختیار مدیریت شهری قرار گیرد آن را به فضای سبز تبدیل خواهیم کرد.
 
 
در ادامه بابایی بخشدار قیامدشت گفت: ۴ روستا و مناطقی از بخش قیامدشت درگیر مشکلاتی با محیط زیست است که امیدواریم هرچه زودتر حل شود. احداث سیل بند در بالادست قیامدشت که به ۲.۵ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد همچنان تامین اعتبار نشده و مردم در این منطقه با کمترین بارش با مشکلات فراوانی روبرو می شوند.
 
 
شهردار کهریزک گفت: موضوع محیط زیست و زباله های شهر تهران که روزانه ۸ تا ۱۲ هزار تن بر طبق آمارهای مختلف روزانه به نزدیکی شهر کهریزک حمل می شود که منجر به هوای آلوده و آب های زیرزمینی آلوده می شود. قبلا شهرداری تهران تعهداتی در این خصوص داشت اما تاکنون با وجود پیگیری ها اقدام موثری در خصوص تامین امکانات و خدماتی برای شهر کهریزک انجام نشده است.
 
 
سپس ناصرپور شهردار باقرشهر در اظهاراتی گفت: با وجود مشکلات مالی شهرداری با اعتبار یک و نیم میلیارد تومانی زمینی را تملک کرد و برای رفع مشکل فاضلاب در اختیار آب و فاضلاب قرار داد که تا کنون اقدامی از سوی آب و فاضلاب صورت نگرفته است.
 
 
در ادامه این نشست مجیدی بخشدار کهریزک گفت: یکی از اصلی ترین مشکلات بخش کهریزک امنیت و فعالیت نامناسب قهوه خانه ها بود که مدیریت شد و هم اکنون وضعیتی ایجاد شده که رضایت مردم را در پی داشته است.
 
وی افزود: اگر طرح ساماندهی آب های سطح تهران اجرایی شود ۳۰۰ هکتار اراضی شهر ری از این طرح بهره مند خواهد شد، این طرح نیاز به ۱۵۰۰میلیارد اعتبار دارد که هم اکنون دولت تامین ۳۰ درصد این طرح را برعهده دارد که امیدواریم این عدد به ۵۰ درصد برسد.
 
 
سپس زندی بخشدار حسن آباد فشافویه گفت: بخش فشافویه دیار صنعتگران و گنجینه نهان استان تهران است. در شهر حسن آباد و بخش فشافویه مشکل بیکاری وجود ندارد ، هم اکنون نیاز به نیروی متخصص صنعتی در بخش وجود دارد و با کمبود نیروی کار مواجهیم.
 
 
وی افزود: بزرگترین مشکل ری آب کشاورزی است، برای تامین این آب نیازی به استفاده از سد کرج و منابع تامین کننده آب شرب نیست، بلکه تامین حقابه حسن آباد از تصفیه خانه های فاضلاب می تواند موجب شکوفایی کشاورزی حسن آباد و رونق تولید شود.
 
 
رئیس شورای بخش فشافویه گفت: کشاورزان بخش فشافویه در سیل اخیر به دلیل سرریز سد کرج  و پرشدن سد فشافویه از نعمت آب برخوردار شدند و خبر خوشی برای کشاورزان ما بود.
 
وی افزود: در زمینه راه های روستایی مشکلات فراوانی وجود دارد و با توجه به ورود گردشگران برای بهره مندی از طبیعت بکر بخش باید برای بهسازی راه های روستایی اقدام شود.
 
 
در ادامه رئیس شورای بخش قلعه نو گفت:‌ بخش قلعه نو قطب کشاورزی استان تهران است و در زمینه دامداری نیز ظرفیت های فراوانی در این بخش وجود دارد.
 
بخشدار قلعه نو گفت: کمربندی دوم تهران و سه راه تقی آباد یکی از مشکلات اساسی بخش است که وجود ستون های مزاحم در این مسیر مشکلاتی را ایجاد کرده. صالح آباد شرقی نیز درگیر مشکلاتی از جمله زندگی ۴۰ خانوار زیر دکل های برق است.
 
در ادامه خانم فکوریان بخشدار مرکزی شهر ری نیز مواردی از مشکلات بخش مرکزی را برشمرد
 
در پایان دکتر مصطفی کواکبیان  گفت: حدود ۳۰ مورد در این جلسه مطرح شد که از بین این موارد ۱۰ مورد در حیطه موضوع نظارت نمایندگان است و پیگیر حل آن ها خواهیم بود.
البته دیگر موارد در حوزه شهرستان و فرمانداری است که با تعامل بین دستگاه های داخلی شهرستان حل شدنی است.
 
 
وی افزود: با توجه به پیگیری ها و تلاش هایی که در زمینه شهر شدن قیامدشت کردیم در ادامه نیز از این موضوع حمایت خواهیم کرد.
 
 
عضو شورای ساماندهی امور پایتخت گفت: قصد داریم جلسه ای را با حضور شهرداران برخی مناطق تهران و شهرستان هایی که با این مناطق اختلافاتی دارند برگزار کنیم تا این مشکلات برای همیشه حل شود. مسائل مربوط به حریم های شهری و روستایی، آب و فاضلاب، محیط زیست، مالیات بر ارزش افزوده، تامین اجتماعی و دیگر مسائل مطرح شده در این جلسه که شهرداران، اعضای شورای شهر و مسئولین منطقه ای در آن حضور خواهند داشت بررسی می شود.
 
کد مطلب: 106292
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *