۰
چهارشنبه ۲۷ تير ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۲۹

آب در «چشمه علی» جاری شد

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان ری از جاری شدن آب در حوضچه دوم «چشمه علی» خبر داد و گفت: حوضچه اول به عنوان منبع اصلی چشمه هنوز خشک است.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان ری از جاری شدن آب در حوضچه دوم «چشمه علی» خبر داد و گفت: حوضچه اول به عنوان منبع اصلی چشمه هنوز خشک است.
به گزارش ایرنا، چشمه علی به عنوان محلی تاریخی و گردشگری باقدمتی هشت هزار ساله در ری بر اثر حفر تونل مترو تهران کاملا خشک شده بود که مسئولان مترو قول جاری شدن آب تا 15 تیرماه سال جاری را در این چشمه داده بودند.
دیروز مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو اعلام کرده بودکه آب به چشمه علی بازگشت که برخی اعضای شورای شهر تهران این موضوع را تکذیب کرده بودند.
خبرنگار ایرنا مستقر در شهرری ظهر چهارشنبه در این محل حاضر شد و مشاهده کرده که آب به صورت اندک در حوضچه دوم این چشمه جاری شده است.
درکنار تپه باستانی، برج و باروهای کهن ری چشمه ای نیز با نام چشمه علی جریان دارد که خشک شدن آب آن طی ماههای گذشته در سطح ملی خبرساز شده بود.
«مصیب رحیم زاده» رئیس اداره میراث فرهنگی ری روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: آب به صورت اندک در حوضچه دوم چشمه علی درجریان است و بعد از گذشت چند روز لبریز شده است.
وی عنوان کرد: از چگونگی روند جاری شدن آب در این چشمه توسط مترو اطلاع ندارم اما مسئولان این مجموعه قول جاری شدن آب در حوضچه اول را نیز داده اند و امیدواریم بزودی عملیاتی شود.
به گزارش ایرنا ،چند ماه پیش این چشمه به علت حفر تونل خط 6 مترو تهران خشک شد که میراث فرهنگی تهدید کرد در صورت حل نشدن مشکل پیگیری حقوقی را در دستور کار قرار خواهد داد.
بر اساس گفته های شرکت مترو ،رگه های آب های زیرزمینی به دلیل حفر تونل مترو قطع شده است که بعد از مدت کوتاهی این رگه ها جریان اصلی خود را پیدا خواهند کرد و آب به چشمه علی باز می گردد.
چشمه‌علی در جنوب تهران و شمال شهرری در همسایگی ابن بابویه، برج طغرل، دژ رشکان و در زیر باروی ری واقع شده است.
نام باستانی این چشمه سورینی بوده است که به احتمال منسوب به دودمانی بزرگ در دوره اشکانیان و ساسانیان است. بعدها به نام امام اول شیعیان علی(ع) به چشمه علی معروف شد.
کد مطلب: 90663
برچسب ها: چشمه علی
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *