۰
جمعه ۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۷:۵۲

سوابق انقلابی طراح بیلبورد جنجالی بابل

"این کار خلاقانه تبلیغاتی برنامه‌ریزی شده ‏نبود اما ‏حتی اگر اشتباه هم بوده باشد نباید برخورد به نحوی باشد که فرد را ویران کنند و او نتواند دیگر در این ‏مسیر کار کند".
سوابق انقلابی طراح بیلبورد جنجالی بابل
"این کار خلاقانه تبلیغاتی برنامه‌ریزی شده ‏نبود اما ‏حتی اگر اشتباه هم بوده باشد نباید برخورد به نحوی باشد که فرد را ویران کنند و او نتواند دیگر در این ‏مسیر کار کند".
به گزارش ایسنا، روزنامه شهروند نوشت: چند روزی از جنجال بیلبورد تبلیغاتی بابل می‌گذرد. داستان این جنجال از آن‌جا شروع شد که یک ‏آرایشگاه زنانه در بابل با نصب بنری در یکی از خیابان‌های شهر و نشاندن خانم جوانی جلوی این بنر، از او ‏عکس گرفت و به‌عنوان تبلیغ در فضای مجازی انتشار داد. تبلیغی که حواشی‌اش بسیار زیاد بود و واکنش ‏مسئولان بسیاری را در پی داشت و عده‌ای آن را مغایر با فرهنگ و استفاده ابزاری از زنان دانستند.
حالا ‏محمدصادق محمدپور میر، طراح این بیلبورد از چند و چون این حادثه به «شهروند» می‌گوید. او که ازسال ٨٠ ‏فعالیت حرفه‌ای‌اش را به‌عنوان طراح گرافیک شروع کرده، به گفته خودش تاکنون سازنده بیلبوردهای بسیاری بوده و ساخت ‏انیمیشن عاشورایی دشنه، طراح لشکر عملیاتی ٢٥ کربلا، طراح دادگستری بابل برای هفته قوه قضائیه، ‏طراح و پژوهشگر نمایشگاه حجاب و عفاف برای ناجا و مواردی از این دست را در کارنامه کاری‌اش دارد. او ‏می‌گوید در بابل فرد گمنامی نیست و بسیاری او را به خاطر کارهای خلاقانه‌اش می‌شناسند. کارهایی که ‏تاکنون نمونه‌اش کم نبوده: «من مشاور تبلیغات هستم و بسیاری از سازمان‌ها و شرکت‌ها کارهای تبلیغاتی‌شان ‏را به من می‌سپارند. ماجرای این تبلیغ هم در لحظه اتفاق افتاد و اصلاً برنامه از پیش تعیین شده‌ای نبود. آرایشگاهی که من تبلیغش را کردم مقابل مرکز معلولان نوشیروانی قرار دارد. مرکزی که کارهای تبلیغاتی ‏آنجا را برعهده دارم و سعی می‌کنم با طرح‌های خلاقانه در جذب خیر به این مرکز کمک کنم. به این ‏ترتیب در این تبلیغ هم برای این مرکز معلولان تبلیغ شده و هم برای آرایشگاه. قرار بود که این عکس فقط ‏به مدت یک هفته آن‌جا بماند. در دست خانم روزنامه‌ای وجود دارد که روی آن نوشته شده «بیست قدم مانده ‏تا بهشت» که تبلیغ این مرکز معلولان است، چون این مرکز نامش بهشت است.»
او می‌گوید متأسفانه قبل از ‏موضعگیری‌های بدبینانه سوالی از او نشده و توضیحی نخواسته‌اند: «این کار خلاقانه تبلیغاتی برنامه‌ریزی شده ‏نبود و سوابق خانوادگی و انقلابی من در تدریس و ترویج هنر دینی و امربه‌معروف بر کسی پوشیده نیست. اما ‏حتی اگر اشتباه هم بوده باشد نباید برخورد به نحوی باشد که فرد را ویران کنند و او نتواند دیگر در این ‏مسیر کار کند. من در این سال‌ها به اشتغال مستقیم بیش از ٣٠٠ نفر کمک کرده‌ام و کارم همیشه برایم ‏اهمیت بسیاری داشته است.»
محمدپور همچنین در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود این تبلیغ استفاده ‏ابزاری از زنان داشته می‌گوید: «متاسفانه هر روزه شاهدیم که در فضای مجازی و حقیقی تبلیغاتی علیه زنان ‏انجام می‌شود، اما با آنها مقابله نمی‌شود. ولی این تبلیغ مورد چنین قضاوتی قرار گرفته. این در حالی است که ‏آن خانم فقط یک لحظه برای گرفتن عکس آن‌جا نشستند و حتی چهره‌شان هم مشخص نیست. هرگز قصد ‏توهین یا استفاده ابزاری در کار نبوده. من خودم فرزند دختر دارم و از این رو مواردی از این دست برایم ‏اهمیت دارد.» او که همچنان منتظر برگزاری دادگاهش است می‌گوید در جلسه نخست دادگاه قاضی دادگاه به ‏او درباره حکم گفته: «ایشان لطف داشتند و تاکنون گفتند به صورت معنوی جبران کنم، اما همچنان باید ‏منتظر باشم و ببینم چه اتفاقی خواهد افتاد.»‏
شورای شهر وظیفه‌ای درباره بیلبوردها ندارد
جواد بیژنی از اعضای شورای شهر بابل هم دراین‌باره به «شهروند» می‌گوید که شورای شهر و حتی ‏شهرداری وظیفه‌ای درباره اتفاق افتاده ندارند و البته این اتفاق کمی بزرگ‌نمایی شده است: «تابلوهای ‏تبلیغاتی از این دست به شورا و شهرداری ارتباط ندارد. چرا که در طول‌سال فضایی تبلیغاتی را با مزایده در ‏اختیار کانون‌های تبلیغاتی قرار می‌دهد و پس از آن وظیفه این فضا برعهده شرکت‌های تبلیغاتی و نظارت بر آن ‏هم برعهده وزارت ارشاد است.»‬ ‏او در ادامه می‌گوید لازم است تا در آینده برای تبلیغات توجه بیشتری انجام گیرد، اما ظاهراً پیگیری قضائی ‏برای این پرونده انجام شده و دفتر تبلیغاتی که این تبلیغ را درست کرده هم پلمپ شده است. بیژنی ‏درباره خانمی که در بیلبورد حاضر است و آیا جرمی متوجه اوست یا خیر هم می‌گوید: «خیر، جرمی ‏متوجه او نیست. آن خانم هم فقط زمان کوتاهی و برای عکس گرفتن در آن فرم نشسته بود.» روابط عمومی ‏شهرداری این شهر هم پس از این اتفاق اعلام کرد که به منظور تحقیق، بررسی و برخورد قانونی بیشتر با ‏عامل یا عاملان این اقدام ضد فرهنگی و استفاده غیرقانونی از اموال عمومی موضوع از طریق نیروی انتظامی ‏پیگیری و به دستگاه به قضائی ارجاع شده است.‏
علاوه بر این دفتر امام جمعه بابل، قربانعلی ولیزاده بورا، فرماندار و رئیس شورای تأمین شهرستان بابل و فضل ‏الله وکیلی‌راد، رئیس دادگستری بابل هم نسبت به این موضوع و در روزهای گذشته واکنش نشان دادند.‏
کد مطلب: 106601
برچسب ها: بیلبورد بابل
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *