۰
پنجشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۰۹:۳۴

ادعای ریاض برای جبران کسری نفت ایران

یک منبع آگاه چهارشنبه شب اعلام کرد؛ پیش بینی ها حکایت از آن دارد که صادرات نفت عربستان در ماه ژوئن (خرداد/ تیرماه) کمتر از هفت میلیون بشکه در روز خواهد بود و این یعنی اعلام آمادگی ریاض برای جبران کسری نفت ایران، ادعایی واهی و پوشالی است.
یک منبع آگاه چهارشنبه شب اعلام کرد؛ پیش بینی ها حکایت از آن دارد که صادرات نفت عربستان در ماه ژوئن (خرداد/ تیرماه) کمتر از هفت میلیون بشکه در روز خواهد بود و این یعنی اعلام آمادگی ریاض برای جبران کسری نفت ایران، ادعایی واهی و پوشالی است.
به گزارش ايرنا، به نقل از رویترز، این منبع آگاه که به نامش اشاره ای نشده، در این باره گفت: تقاضای نفت برای واردات از عربستان در ماه ژوئن در سطح متوسط بوده است، اما تمامی آنها تامین خواهد شد.
این منبع مدعی شد: مهم ترین کشورهایی که درخواست خرید نفت را ارائه داده اند، کشورهایی هستند که در گذشته از خرید نفت از ایران توسط آمریکا معاف شده اند و اکنون واشنگتن این معافیت ها را تمدید نکرده است.
این منبع ادامه داد: بر اساس این میزان تقاضا، پیش بینی می شود که تولید نفت عربستان در ماه ژوئن کمتر از میزانی باشد که ریاض در توافقات اعضای اوپک، پایبندی خود را به آن اعلام کرده است.
این پیش بینی، پوشالی بودن اظهارات دونالد ترامپ و دیگر مقام های آمریکایی مبنی بر آمادگی عربستان برای جبران کسری نفت ایران را اثبات می کند. 
«خالد الفالح» وزیر نفت سعودی نیز در این باره تأکید کرد: انتظار می رود تولید نفت ما در ماه ژوئن کمتر از آن میزانی باشد که متعهد به رعایت آن هستیم.
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا هفته گذشته مدعی شده بود که عربستان و امارات برای جایگزین کردن کسری نفت ایران آمادگی دارند.
این در حالی است که کشورهایی چون ترکیه اعلام کردند که بسرعت نمی توانند نفت دیگری را جایگزین نفت ایران کنند.
«مولود چاووش اوغلو» وزیر امورخارجه ترکیه صراحتاً اعلام کرد: برای ما مشکل خواهد بود که در کوتاه مدت، در واردات نفت خود تنوع ایجاد کنیم، چرا که فناوری ها در پالایشگاه های ترکیه مناسب فراوری نفت از کشورهای مختلف نیست.
اوغلو همچنین به دشواری جایگزینی نفت شمال عراق با نفت وارداتی از ایران اشاره و تصریح کرده بود که خط لوله نفت کرکوک عراق و بندر جیهان ترکیه نیازمند تعمیر است و ظرفیت این خط لوله، محدود است.
بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت کشورمان نیز گفته بود که خواب به صفر رسیدن صادرات نفت ایران تعبیر نخواهد شد.
به دنبال تمدید نشدن معافیت کشورها برای واردات نفت ایران، بهای این ماده سوختی هفته گذشته به بالاترین رشد در شش ماه اخیر رسید، به طوری که نفت برنت دریای شمال هر بشکه 74 دلار و 57 سنت معامله شد.
بهای پیش‌خرید هر بشکه نفت خام «وست تگزاس اینترمدیت» آمریکا هم در نتیجه فشارهای بیشتر برای افزایش ذخایر نفت خام این کشور با 41 سنت افزایش، به بشکه‌ای 65 دلار و 89 سنت رسید.
کد مطلب: 107403
برچسب ها: رياض نفت
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *