۰
شنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۰۱

تعامل علم و صنعت با برپایی نمایشگاه ریلی

مدیرعامل شرکت نمایشگاهی میلاد نور و مجری برگزاری هفتمین نمایشگاه ریلی و ششمین کنفرانس ریلی در مصاحبه ای با اشاره به اهداف نمایشگاه ریلی، ایجاد فضای تعاملی بین علم و صنعت را یکی از اهداف اساسی در این رویداد قلمداد کرد.
تعامل علم و صنعت با برپایی نمایشگاه ریلی
مدیرعامل شرکت نمایشگاهی میلاد نور و مجری برگزاری هفتمین نمایشگاه ریلی و ششمین کنفرانس ریلی در مصاحبه ای با اشاره به اهداف نمایشگاه ریلی، ایجاد فضای تعاملی بین علم و صنعت را یکی از اهداف اساسی در این رویداد قلمداد کرد.
به گزارش تین نیوز، علی محتشم امیری همچنین از حضور و مشارکت شرکت های خارجی در این رخداد مهم ریلی خبر داد و عنوان کرد که شرکت های از چین، لتونی، روسیه و ترکیه آخرین دستاوردهای خود در این نمایشگاه عرضه خواهند کرد.
شرکت نمایشگاهی میلاد نور در برگزاری نمایشگاه صنعت حمل و نقل ریلی تا چه میزان توانسته است به اهداف تعریف شده خود در طی این سال ها دست یابد؟
شرکت نمایشگاهی میلاد نور، مجری انحصاری نمایشگاه ریلی در ایران، هدف خود از برگزاری نمایشگاه صنعت حمل و نقل ریلی را  نوآوری، توسعه صادرات و واردات غیرنفتی، توسعه صنعت ریلی کشور، ارتقاء صنعت حمل و نقل باری و مسافری ریلی، واردات فناوری‌های روز دنیا، افزایش سرمایه‌گذاری خارجی و کمک به نوسازی ناوگان ریلی کشور، ایجاد یک فضای بسیار مناسب جهت معرفی محصولات وعرضه توانمندی‌ها و پتانسیل صنعت ریلی، فراهم کردن بستر مناسب برای هم اندیشی و استفاده از توان علمی شرکت‌ها و برندهای معتبر جهانی درجهت ارتقای توان داخلی کشور و هم‌چنین فرصت ارائه نقطه نظرات کارشناسان و اساتید این حوزه در قالب همایش‌های علمی و تخصصی را تعریف کرده است که خوشبختانه با توجه به سوابق موجود تا حدود زیادی این اهداف محقق شده است و البته تمام تلاش و همت خود را دردستیابی کامل‌تر به اهداف فوق را سرلوحه فعالیت های خویش قرار داده است.
با توجه به این که نمایشگاه‌ها در مقاطع مختلف دوران تشدید تحریم‌ها، پسابرجام و در زمان خروج آمریکا از برجام و اعمال دوباره تحریم‌ها برگزار شده‌اند، در هر مقطع چه برنامه‌ریزی و نگاهی در برگزاری نمایشگاه داشتید؟
نمایشگاه صنعت حمل و نقل ریلی ایران بی‌شک یکی از مهم‌ترین نمایشگاه‌های کشور است و به‌همین دلیل ضرورت یک برنامه‌ریزی حساب شده و بهره‌گیری از همه ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های موجود داخلی را ایجاب می‌کند. اما با این حال نمی‌توان و نباید از حجم بسیار بالا و مؤثر ظرفیت‌های خارجی و بین‌المللی غافل بود.
 با توجه به تکنولوژی‌های بسیار جدید و پیشرفته کشورهای صنعتی جهان در حوزه صنعت ریلی و ضرورت بهره‌گیری از این تکنولوژی‌ها در جهت تقویت صنعت ریلی کشور، شرکت میلاد نور با همراهی و همکاری دست‌اندرکاران در صنعت حمل و نقل ریلی کشور، بهره‌مندی هرچه بیش‌تر از این ظرفیت‌ها و ایجاد زمینه‌های مناسب جهت حضور شرکت‌های معتبر خارجی را مد نظر داشته است.
 اما با این حال در دوره‌های مختلف به خاطر تحریم‌های ظالمانه  آمریکا برعلیه  ایران، ما شاهد کاهش حضور این شرکت‌ها بوده‌ایم. با این حال در برنامه‌ریزی خود تلاش کرده‌ایم تا جایی که ممکن است به تقویت حضور شرکت‌های داخلی و همچنین ایجاد انگیزه در شرکت‌های خارجی که علی‌رغم فشارهای دولت آمریکا علاقمند به حضور در نمایشگاه صنعت حمل و نقل ریلی جمهوری اسلامی ایران بوده‌اند، بپردازیم.
 در دوران پس از برجام با حضور چشمگیر شرکت‌ها و برندهای معتبر خارجی در حوزه حمل و نقل ریلی ما شاهد یک شکوفایی چشمگیر در این عرصه بوده‌ایم. بنابراین ضرورت دارد دست‌اندرکاران امر در یک فضا و بستر مناسب ضمن حفظ چارچوب‌ها سیاست‌های کلی نظام در قالب تعاملات سازنده با دنیا،  زمینه‌های لازم در جهت ارتباطات بیش از پیش صنایع داخلی کشور ازجمله صنعت مهم حمل و نقل ریلی با کشورها و شرکت‌های  صاحب تکنولوژی‌های پیشرفته فراهم کند.
مدیران دولتی به نمایشگاه تخصصی از جمله نمایشگاه صنعت حمل و نقل ریلی کشور چه نگاهی دارند؟ آیا از ظرفیت‌های ایجاد شده بیش‌ترین بهره را می‌برند یا خیر؟
 بدون شک مدیران دولتی که در واقع تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران هر یک از حوزه‌های تخصصی در کشور هستند، نقش بسزایی درجهت‌دهی به مسیر آن حوزه ایفا می‌کنند.
خوشبختانه شرکت نمایشگاهی میلاد نور این توفیق را داشته است که در طی سال‌های گذشته میزبان وزرا، معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و دیگر مقامات عالی در مراسم افتتاحیه، بازدید از غرفه‌ها و دیدار و گفتگو با شرکت‌کنندگان داخلی و خارجی و هم‌چنین شنیدن دغدغه‌ها آنان بوده و این مسئله برای برگزارکنندگان و شرکت‌کنندگان بسیار دل‌گرم‌کننده است.
با این حال این نکته را نیزباید یادآور شویم که توجه بیش از پیش و تعامل هرچه بیش‌تر مدیران و دست‌اندکاران این حوزه با سرمایه‌گذاران و شرکت‌ها به ویژه شرکت‌های خصوصی داخلی و خارجی ‌می‌تواند در دستیابی به اهداف برگزاری نمایشگاه‌های این چنینی بسیار مهم و تاثیرگذار باشد.
با توجه به رشد شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها چه برنامه‌ریزی برای حضور این دسته از شرکت‌ها در نمایشگاه داشته‌اید؟
امروزه شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها  به عنوان تکنولوژی‌های نوین در حال دست‌یابی به جایگاه مهمی در حوزه صنعت، ارتباطات ونیازمندی‌های جوامع بشری  هستند.
در نمایشگاه صنعت حمل و نقل ریلی امسال از این ظرفیت نوین نیز استفاده شده است و در یک همکاری مناسب  و با هماهنگی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، خوشبختانه امسال شاهد حضور شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها خواهیم بود.
همچنین جشنواره استارتاپی «ریلی‌شو» نیز در نمایشگاه امسال برگزار خواهد شد و امیدواریم این جشنواره  در شناساندن ظرفیت‌های این شرکت های نوین بسیار تاثیر گذار باشد. شرکت میلاد نوربه عنوان مجری برگزاری نمایشگاه تمامی تلاش خود را در این جهت به انجام خواهد رساند.
در کنار این نمایشگاه همایشی نیز با همکاری دانشگاه علم و صنعت برگزار خواهد شد هدف از برگزاری این دست همایش‌ها چیست؟
 ما وقتی که به مسیر پیشرفت کشورهای صنعتی جهان نگاهی می‌اندازیم، رابطه عمیق  میان علم و صنعت در دستیابی به این سطح از پیشرفت در میان آن جوامع به خوبی نمایان است. تاثیرگذاری متقابلی که علم بر صنعت و صنعت و تجارب ارزنده در حوزه صنایع بر پیشرفت علمی می‌تواند داشته باشد، بر هیچ‌کس پوشیده نیست.
 با توجه به اهمیت این رابطه، شرکت نمایشگاهی میلاد نور اقدام به برگزاری همایشی باموضوع  پیشرفت‌های اخیر در مهندسی راه‌آهن با همکاری دانشگاه علم و صنعت می‌کند.
 در این همایش  سخنرانان به ارائه ایده‌های جدید و تشریح پیشرفت‌ها و دستاوردهای نوین  در مهندسی راه‌آهن  خواهند پرداخت.
شرکت‌های خارجی از کدام کشور ها در این نمایشگاه  حضور خواهند داشت؟
در نمایشگاه امسال بیش از ده  شرکت از کشورهای چین ،روسیه ،ترکیه ولتونی حضور خواهند داشت.
 با توجه به نیاز کشورهایی نظیر سوریه و عراق در بازسازی زیرساخت‌های ریلی خود آیا برنامه‌ای برای برگزاری نمایشگاه در این کشورها دارید؟
شرکت نمایشگاهی میلاد نور به عنوان برگزارکننده انحصاری نمایشگاه ریلی کشور در راستای سیاست‌های کلان کشور مبنی بر حضور در کشورهای عراق و سوریه و بازسازی زیرساخت‌های آن کشورها از جمله صنعت ریلی آن، با تمام توان و ظرفیت این آمادگی را دارد که در جهت حضور و تقویت فعالیت‌های سرمایه‌گذاران و شرکت‌های صنعت ریلی کشور زمینه های مناسب را فراهم کند.
کد مطلب: 108661
برچسب ها: حمل و نقل
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *