۰
شنبه ۲ شهريور ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۲۴

شگفت انگیزترین غار آبی ایران

شهرستان اندیکا دارای جاذبه های گردشگری متنوعی از جمله غارهای شگفت انگیز در دل کوه‌ها و اعماق زمین است که از جمله این غارهای دیدنی می توان به غار آبی تنگسنان اشاره کرد.
شگفت انگیزترین غار آبی ایران
شهرستان اندیکا دارای جاذبه های گردشگری متنوعی از جمله غارهای شگفت انگیز در دل کوه‌ها و اعماق زمین است که از جمله این غارهای دیدنی می توان به غار آبی تنگسنان اشاره کرد.
به گزارش ایرنا، شهرستان اندیکا در شمال شرق استان خوزستان به دلیل واقع شدن در میان کوه های سربه فلک کشیده زاگرس از اقلیم خاصی برخوردار است.
یکی از زیبایی های این شهرستان جاذبه های متنوع گردشگری است که از جمله آنها می توان به آبشارها، چشمه ها، تالاب ها، سفره های زیر زمینی، غارهای طبیعی و تاریخی اشاره کرد. 
غار آبی تنگسنان در غرب منطقه حفاظت شده شیمبار یکی از جاذبه های گردشگری این شهرستان است که در نوع خود از شگفت انگیزترین  غار های آبی کشور محسوب می شود.
برای رسیدن به این غار باید از روستای تنگسنان حدود چهار کیلومتر مسیر کوهستانی را به سمت غرب کوه دلا طی کنی تا به دهانه غار برسی.
شواهد حاکی از آن است که در زمان های قدیم از آب چشمه این غار برای آبیاری زمین های کشاورزی پایین دست استفاده می شد.
پوشش جنگل اطراف غار بیشتر بلوط است اما در نزدیکی دهانه این غار درختان مثمری همچون انار،انجیر ، توت و ... به چشم می خورد که قدمت آنها به سده های گذشته بر می گردد.
غار آبی تنگسنان به مطالعات بیشتری نیاز دارد
رییس اداره محیط زیست شهرستان اندیکا در این زمینه به خبرنگار ایرنا می گوید: در ۲ سال گذشته حدود ۱۰دهنه غار طبیعی و تاریخی در شهرستان اندیکا شناسایی شده که از مهم ترین آنها می توان به غار آبی تنگسنان ، غار آب زر، غار عروس، غار چلوار و ... اشاره کرد.
مصطفی یوسفی قند علی ادامه می دهد: برخی از این غارها در نوع خود بی نظیر هستند اما برای شناسایی و ثبت این غارها به مطالعات بیشتری نیاز است.
وی اضافه می کند: غارها در توسعه صنعت گردشگری می توانند نقش مهمی ایفا کنند اما مستلزم انجام مطالعات و متناسب با آن ایجاد زیرساخت های گردشگری است.
رییس اداره محیط زیست اندیکا ادامه می دهد: غارنوردی در شهرستان اندیکا به گردشگران توصیه نمی شود چرا که به دلیل نبود زیرساخت ها ممکن است گاهی سلامت گردشگران به خطر افتد.
وی اضافه می کند بر اساس دستورالعمل حفاظت از غارها،  غارهای کشور به چهار رده تقسیم می شوند که شامل غارهای درجه اول، درجه دوم، درجه سوم، و درجه چهارم که در برخی آنها دسترسی ممنوع است اما برخی  دیگر غارهای گردشگرپذیر هستند و در آنها امکان ایجاد سازه‌های محدود وجود دارد و ارزش حفاظتی پایین‌تری دارند و دسترسی عموم به آنها آزاد است.
وی ادامه می دهد: غارهای دسترسی ممنوع هستند که به لحاظ گونه‌های جانوری، آثار باستانی، ارزش‌های فرهنگی و ارتباط با منابع آب از حساسیت بالایی برخوردار هستند؛ این غارها تنها برای کارهای تحقیقاتی از سوی تیم‌های غارنوردی آن هم با اجازه کتبی امکان دیدن دارند.
تنگسنان به تنهایی می تواند یک قطب گردشگری باشد
رییس شورای اسلامی روستای تنگسنان نیز می گوید: در منطقه تنگسنان جاذبه های گردشگری منحصر به فردی از جمله نقش برجسته های ثبت ملی کوه دلا، آبشار فصلی، آسیاب های قدیمی، غار آبی، چشمه های گوارا و ... وجود دارد که می تواند این منطقه را به یک قطب گردشگری تبدیل کند.
فرج ا... محمدی اضافه می کند : این روستا در دل طبیعتی بکر و کوهستانی واقع شده و جنگل های بلوط آن از تراکم بالایی برخوردار است.
وی ادامه می دهد: یکی از مشکلات اساسی این منطقه راه دسترسی بود که خوشبختانه با همکاری مسئولان شهرستان و استان پارسال مسیر شکافی و بهسازی شد.
محمدی می گوید: از آنجا که تنگسنان در جوار تالاب زیبای شیمبار قرار دارد اگر زیر ساخت های گردشگری در این منطقه ایجاد شود در چهار فصل سال می تواند پذیرای حضور گردشگران و دوستداران طبیعت از سراسر کشور باشد.

کاوش لازم هنوز در غار تنگسنان انجام نشده است
سرپرست اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری اندیکا در این زمینه به خبرنگار ایرنا می گوید: کاوش لازم هنوز در غار تنگسنان انجام نشده اما اگر تاریخی شناخته شود آن وقت میراث فرهنگی زیرساخت های لازم گردشگری را در آن منطقه ایجاد می کند.
سید موسی احمد پوری اضافه می کند: برای شناخت و بررسی بیشتر این غار نیاز است کارگروهی از کارشناسان منابع طبیعی، محیط زیست،هلال احمر و اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری تشکیل شود .
وی ادامه می دهد : امسال در حوزه میراث فرهنگی تحول چشمگیری ایجاد شده و حدود ۱۵روستای هدف گردشگری در این شهرستان معرفی شده است.
غارها یکی از بخش‌های دست نخورده طبیعت هستند که در حوزه منابع و جاذبه‌های طبیعی محسوب می‌شوند در حالی این سرمایه‌های عظیم در دنیا با تعریف نوع دیگری از گردشگری، منجر به رونق اقتصادی شده اند در شهرستان اندیکا هنوز مطالعات لازم هم بر روی آنها انجام نشده است.
شهرستان اندیکا در شمال شرق خوزستان یکی از شهرهای تاریخی خوزستان است که دارای ۷۰۰ محوطه تاریخی از دوره های مختلف و بیش از ۵۰ اثر ثبت ملی است.
این شهرستان دارای سه بخش مرکزی، آبژدان و چلو است.
کد مطلب: 113443
برچسب ها: غار
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *