۰
جمعه ۱۵ شهريور ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۱۷

رابرت موگابه درگذشت

رادیو "جاکاراندا" آفریقای جنوبی روز جمعه از درگذشت «رابرت موگابه» رییس جمهوری پیشین زیمبابوه در سن ۹۵ سالگی خبر داد.
رابرت موگابه درگذشت
رادیو "جاکاراندا" آفریقای جنوبی روز جمعه از درگذشت «رابرت موگابه» رییس جمهوری پیشین زیمبابوه در سن ۹۵ سالگی خبر داد.
این ایستگاه رادیویی دقایقی پیش در خبری فوری نوشت: رئیس جمهوری زیمبابوه می گوید که موگابه رهبر پیشین این کشور که در سال ۲۰۱۷ مجبور به استعفا شد، درگذشت.
موگابه پس از 30سال در راس قدرت بودن در زیمبابوه در جریان کودتایی در نوامبر سال 2017 از قدرت کناره گیری کرد.
شبکه خبری الجزیره نیز نوشت: رئیس جمهوری زیمبابوه با اعلام خبر درگذشت موگابه گفت که، سهم او در تاریخ ملت و قاره ما هرگز فراموش نخواهد شد. باشد که روح او در آرامش جاودان بماند.
«امرسون منانگاگوا» رئیس جمهوری زیمبابوه نیز در توئیتر خود نوشته است: موگابه، نماد استقلال و ملی گرای آفریقایی بود که زندگی خود را وقت رهایی و توانمندسازی مردم خود کرد.
زندگینامه موگابه
موگابه در 21 فوریه 1924 در خانواده ای کاتولیک در "کوتاما میشن" در شمال غربی هراره متولد شد.
در سن 10سالگی پس از آنکه پدر نجارش خانواده را رها کرد، موگابه جوان روی تحصیلات خود تمرکز کرد و در سن 17 سالگی به عنوان معلم شایسته مدرسه شناخته شد.
این سیاست‌مدار زیمبابوه‌ای که از سال ۱۹۸۷ تا ۲۰۱۷ رئیس جمهوری این کشور و پیش از آن یعنی در سال‌های ۱۹۸۰ تا ۱۹۸۷ به عنوان نخست ‌وزیر زیمبابوه بر سر کار بود،  از نظر ایدئولوژیک یک ملی‌گرای سوسیالیست آفریقایی به شمار می رفت که از سال    ۱۹۷۵ اتحادیه ملی آفریقایی ملی زیمبابوه – جبهه میهنی (زانو-پی‌اف) را رهبری کرد.
موگابه در سن ۹۳ سالگی که پیرترین رئیس‌جمهور جهان بود، در ۱۴ نوامبر ۲۰۱۷ توسط ارتش دستگیر و بازداشت خانگی شد و سرانجام پس از ۳۷ سال حکومت بر زیمبابوه، در ۲۱ نوامبر ۲۰۱۷ (۳۰ آبان ۱۳۹۶) از ریاست جمهوری استعفا کرد.
کد مطلب: 114224
برچسب ها: موگابه
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *