۰
چهارشنبه ۲۷ شهريور ۱۳۹۸ ساعت ۱۶:۳۱

بازدید دادستان از محل دپوی خودروهای سایپا

دادستان تهران در جریان بازدید از محل نگهداری خودروهای سایپا در یک پارکینگ شخصی گفت: پذیرفته نیست خودرو تولید و دپو شود و بگوییم قطعه وجود ندارد، اگر قطعه وجود ندارد چرا تولید صورت می‌گیرد.
بازدید دادستان از محل دپوی خودروهای سایپا
 
دادستان تهران در جریان بازدید از محل نگهداری خودروهای سایپا در یک پارکینگ شخصی گفت: پذیرفته نیست خودرو تولید و دپو شود و بگوییم قطعه وجود ندارد، اگر قطعه وجود ندارد چرا تولید صورت می‌گیرد.
 به گزارش مردم سالاری آنلاین به نقل از تسنیم ،علی القاصی مهر ظهر امروز از یک پارکینگ شخصی در اتوبان فتح که محل نگهداری بیش از سه هزار خودرو بود، بازدید کرد. در این پارکینگ بیشتر خودروهای سایپا از جمله سراتو، پراید و تیبا به چشم می‌خورد.
 مسئول این پارکینگ در جریان این بازدید به دادستان تهران گفت: در این پارکینگ، خودروهایی نگهداری می‌شود که برخی قطعات آنها تکمیل نشده است، قطعات روی خودروها نصب شده و بعد از رفتن به کارخانه به فروش می‌رسد.
 
 دادستان تهران از مسئول این پارکینگ پرسید که خودروها از چه زمانی در پارکینگ قرار دارند که وی پاسخ داد: برخی خودروها از زمان عید در پارکینگ نگهداری می‌شود و دپویی در این مکان صورت نمی‌گیرد.
 در ادامه هاشم حکمه؛ رئیس اداره اطلاع‌رسانی سایپا به ارائه توضیح پرداخت و گفت: تعدادی از خودروهای موجود در این پارکینگ با کسری قطعه تولید شده‌اند، یعنی صنعت خودرو در زنجیره تولید برای تأمین قطعه دچار مشکل شده ولی خط تولید را متوقف نکرده، معمولاً بین یک تا هفت قطعه "های‌تکنولوژی" که صنعت خودرو بعد از تحریمها نتوانست آنها را تأمین کند، روی این خودروها وجود ندارد.
 وی افزود: این قطعات مانند ایربگ، سنسور و ماژول پشت آمپر عمدتاً با تکنولوژی بالا تولید می‌شوند، قبلاً امکان تولید آنها در داخل وجود نداشت یا به دلیل مشکلاتی در قالب تحریمها مانند انتقال پول یا خرید از تولیدکنندگان بین‌المللی شرکت سایپا نتوانسته بود قطعات را تأمین کند؛ حدود سه، چهار ماه تولید کشید سایپا از این بحران عبور کند. تعاملاتی با نهادهای داخلی، شرکتهای دانش‌بنیان انجام دادیم و از مرداد ماه به بعد خودروی ناقص تولید نکردیم.
 
 حکمه، با بیان اینکه شرکت سایپا خرداد ماه حدود 90 هزار خودروی تولیدشده ناقص داشت اما اکنون این تعداد به کمتر از 40 هزار خودرو رسیده، تصریح کرد: یعنی همزمان با تولید حدود روزانه دو هزار خودروی کامل از مرداد به بعد، موفق شدیم 50 هزار خودرو را با تأمین قطعات کسری کامل و به بازار عرضه کنیم، اکنون روزانه حدود دو هزار خودرو تحویل مشتری می‌دهیم که از این رقم، تعدادی به خودروهای معوق گذشته برمی‌گردد، فروش تعدادی خودرو نیز به دلیل مدیریت بازار و عدم حباب به صورت نقدی و فوری صورت می‌گیرد.
 القاصی مهر از رئیس اداره اطلاع‌رسانی سایپا پرسید اکنون آیا خودروهایی در سایپا وجود دارد که با وجود تکمیل قطعات، تحویل بازار نشود که وی گفت: در این پارکینگ قسمت تکمیل کاری نیز داریم، یعنی به طور مثال خودرویی فاقد ایربگ است که پس از تأمین ایربگ، تحویل سازمان فروش برای تحویل به مشتری می‌شود.
 
 دادستان تهران از وی پرسید چرا این تعداد خودرو زیر آفتاب در مدت طولانی دپو شده، که حکمه پاسخ داد: خودروها پیش از تحویل بررسی شده و اگر در زمان نگهداری دچار خسارت شده باشند، حتماً رفع شده و پیش از تحویل به مشتری رفع می‌شود.
 القاصی‌مهر در ادامه عنوان داشت که قطعاً خودروها در زمان ماندن زیر آفتاب آسیب می‌بیند که رئیس اداره اطلاع‌رسانی سایپا خاطرنشان کرد: اکنون بر اساس برنامه‌ریزی به دنبال این هستیم که تا پایان مهر تمام معوقات سال 97 تمام شود.
 
 دادستان تهران در جریان روند بازدید از پارکینگ به خودروهای سراتو که زیرآفتاب مانده و خاک روی آنها گرفته شده بود اشاره کرد و گفت: مشاهدات نشان می‌دهد که خودروها مدت زیادی در پارکینگ نگهداری می‌شوند که حکمه پاسخ داد: اکنون هیچ معوقه‌ای درباره خودروی سراتو وجود ندارد حتی یک مشتری نمی‌توان پیدا کرد که نسبت به ثبت‌نام خودروی سراتو اقدام کرده اما خودروی وی به دستش نرسیده باشد و خودروهای موجود در این پارکینگ هنوز به فروش نرسیده است.
 رئیس اداره اطلاع‌رسانی سایپا با بیان اینکه اکنون خودروی سراتو توسط شرکت سایپا با قیمت 295 میلیون تومان عرضه می‌شود، افزود: این خودرو در بازار خودرو حدود 290 تومان به فروش می‌رسد و تقاضا برای خودروی سراتو پایین‌تر است.
 سید جلال سلیمانی؛ مدیرعامل سایپا نیز که در این بازدید دادستان تهران را همراهی می‌کرد با بیان اینکه در مجموع در شرکت سایپا 96 هزار دستگاه خودرو دارای نقص قطعه بود، گفت: این آمار به حدود 39 هزار دستگاه کاهش یافته است.
 
 دادستان تهران از مدیرعامل سایپا پرسید آیا نگهداری طولانی خودرو زیر آفتاب منجر به بروز خسارت نمی‌شود که وی پاسخ داد: چنانچه قطعه‌ای از این خودروها دچار آسیب شود، تعویض می‌شود.
 سلیمانی خاطرنشان کرد: در مقاطعی که خودرو تولید می‌شود اما فروش و مشتری ندارد، در تمام خودروسازها ممکن است تا یک سال در پارکینگ نگهداری شود که القاصی‌مهر یادآور شد: پارکینگها باید مسقف باشد تا خودرو در اثر سرمایش و گرمایش آسیب نبیند، در پارکینگ مذکور خودروها در تمام فصل تابستان زیر آفتاب مانده‌اند و به آنها خسارت وارد می‌شود، ممکن است خودرو قابل استفاده باشد اما کیفیت اولیه را از دست می‌دهد.
 سلیمانی در جواب دادستان گفت: خودرو پس از تحویل دو سال گارانتی دارد و اگر به هر دلیلی با مشکل مواجه شود مکلف هستیم در طول دو سال آن را برطرف کنیم.
 القاصی‌مهر از مدیرعامل سایپا پرسید اکنون بیشترین قطعات مورد نیاز سایپا مربوط به کدام قطعه‌ساز است که وی گفت: مربوط به شرکت کروز است.
 
 سلیمانی ادامه داد: از ابتدای سال تا اواسط تیر خودروها ناقص تولید می‌شد اما از تیرماه تمام تولیدات در خط تولید به صورت عبور مستقیم است.
 مدیرعامل سایپا تصریح کرد: در زمان حضور بنده در شرکت سایپا، تعهد فروش 540 هزار دستگاه خودرو وجود داشت یعنی فروخته شده بود که از این رقم، 300 هزار دستگاه معوق شده و از زمان تحویل آن گذشته بود.
 وی متذکر شد: تولید در آن زمان (حضور بنده در شرکت سایپا) حدود 400 تا 500 دستگاه در روز بود یعنی اگر می‌خواستیم روزانه 400 تا 500 دستگاه تولید را ادامه دهیم، تحویل 540 هزار دستگاه خودرو بیش از یک سال و نیم زمان می‌برد، اکنون 250 هزار دستگاه از آن زمان تاکنون تولید شده و تحویل مردم شد، می‌توانستیم تولید ناقص نداشته باشیم و منتظر قطعه بمانیم اما از تعهدمان به مردم عقب می‌ماندیم.
 
 مدیرعامل سایپا در پاسخ به این سؤال که آیا تمام خودروهای نگهداری شده شرکت سایپا در پارکینگ مذکور دچار کمبود قطعه است، گفت: 100 درصد آنها مشکل کمبود قطعه دارند و برنامه داریم تا آخر مهرماه این مشکل برطرف شود.
 وی درباره اینکه نمایندگی‌های سایپا خسارات وارد شده به خودروهای این شرکت مذکور به دلیل ماندن در زیرآفتاب را به گردن نمی‌گیرند، توضیح داد: چنین مسئله‌ای وجود ندارد، وظیفه نمایندگی سایپا این است که مشکلات خودرو را در مدت زمان گارانتی کاملاً برطرف کنند و با متخلفان برخورد می‌شود.
 دادستان تهران از مدیرعامل سایپا پرسید اکنون مشتریان حداکثر تا چه زمانی در نوبت می‌مانند که سلیمانی گفت: تا آخر مهرماه تمام تعهدات پیش از سال 97 را پوشش می‌دهیم، برای تعهدات سال 98 نیز (240 دستگاه خودرو) برنامه‌ریزی کردیم که تا آخر سال بیشتر تعهدات را تحویل دهیم و تحویل حدود 30 تا 40 هزار دستگاه خودرو نیز به سال 99 موکول می‌شود.
 
  حسینی درباره مشکلاتی که در زمان ثبت‌نام در سایت این شرکت نیز وجود دارد، متذکر شد: طبق مجوز، می‌توانیم 20 درصد از تولیدمان را به صورت فوری فروش کنیم که در زمان ثبت‌نام در سایت در مدت یک تا دقیقه آن تعداد دستگاه به فروش می‌رسید اما اکنون زمان فروش فوری برخی محصولات تا دو تا سه هفته متقاضی تکمیل نمی‌شود.
 
القاصی‌مهر نیز در ادامه این بازدید گفت: پذیرفته نیست که خودرو تولید و دپو شود و بگوییم قطعه وجود ندارد، اگر قطعه وجود ندارد چرا تولید صورت می‌گیرد.
 
مدیرعامل سایپا نیز در این رابطه یادآور شد: سیاست وزارت‌خانه است که 20 درصد تولیدمان از خودروهای تکمیل شده را برای تنظیم بازار به صورت فروش فوری عرضه کنیم اکنون به طور مثال تعهدمان برای خودروی پراید زیاد است اما زمانیکه خودروی مانند ساینا برای فروش گذاشته می‌شود، تا سه هفته هنوز ظرفیت تکمیل نمی‌شود.
کد مطلب: 114883
برچسب ها: سایپا دادستان
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *