۰
دوشنبه ۱ آبان ۱۳۹۱ ساعت ۱۵:۴۶

ایران، موضوع مناظره اوباما، رامنی

کمپین تبلیغاتی اوباما و رامنی، روز یک شنبه، درست یک روز قبل از آنکه در آخرین مناظرهٔ خود به موضوع سیاست خارجی‌ بپردازند، در مورد مسالهٔ چگونگی رهبری رئیس جمهور بر تحریمهای ایران به جدال پرداختند. اما هر دو طرف هنگام بحث در مورد توافق گزارش شده مبنی بر مذاکرهٔ رو در رو بین واشنگتن و تهران در مورد موضوع اتمی‌ ایران، کاملا محتاط رفتار کردند.
به گزارش فرارو به نقل از روزنامه بوستون گلوب، کاخ سفید داشتن هرگونه برنامه برای مذاکرات دوجانبهٔ ایران و آمریکا را رد کرد و هر دو کمپین انتخاباتی از اینکه چنین گفته هایی چه تأثیری بر نظر رای دهندگان می گذارد، مردّد هستند.

دوید اکسلرد، مشاور سیاسی اوباما، در گفتگو با شبکه امریکایی ان بی‌ سی‌، گفت: "نمیخواهم خیلی‌ وارد این بحث شوم، که آیا ممکن است این مذاکره اتفاق بیفتد یا خیر، زیرا کاخ سفید اعلام کرده است که چنین چیزی وجود ندارد."

میت رامنی، در ایالت فلوریدا - جایی که قرار است روز دوشنبه، آخرین مناظرهٔ ریاست جمهوری برگزار شود- نظر خود را در مورد اینکه آیا موافق مذاکرات رو در رو با ایران هست یا خیر، اعلام نکرد. انگار فرماندار سابق ماساچوست، از سوالات و مقدمات قبل از مناظره دوری می‌کند.

توافق مقدماتی، بین آمریکا و ایران، که توسط روزنامهٔ نیویورک تایمز گزارش شد، می تواند اولین مذاکرهٔ دوجانبه، بین دو کشور در مورد موضوع غنی سازی ایران باشد.

اوباما و رامنی، مصمّم به باز داشتن فعالیت های هسته ای ایران هستند و هر دوی آنها معتقدند که حملهٔ نظامی، آخرین گزینه است.

چیزی که نامشخص است این است که کاندیداها، تا چه حد، حاضر به سازش برای رسیدن به اهداف مشترکشان هستند.

بر اساس گزارش روزنامهٔ تایمز، دولت اوباما، در فکر پذیرفتن آن است که به ایران اجازه دهد تا اورانیوم غنی سازی شدهٔ محدودی برای مصارف انرژی، تولید کند.

رامنی، اما در مناسبت‌های مختلف، خط قرمزش را در مورد ایران، در اختیار داشتن قطعی سلاح هسته‌ای و توانائی تولید آن، توصیف کرده است.

بر اساس نظرسنجی مرکز تحقیقاتی پیو (مستقر در واشنگتن)، که هفتهٔ گذشته منتشر شد، افکار عمومی نسبت به مسالهٔ هسته ایی ایران، موضع ای تند گرفته اند.

در ماه ژانویه، ۵۰ درصد از رای دهندگان، بر این باور بودند که برای آمریکا بهتر است موضعی جدی در مقابل ایران داشته باشد تا اینکه بخواهد برای جلوگیری از جنگ، از موضع خود کوتاه بیاید. ۴۱ درصد نظر مخالف این داشتند.

نظر سنجی جدید نشان داد که در حال حاضر شکاف، ۵۶ به ۳۵ است. یک نوسان ۱۲ نقطه‌ای به سمت ثبات و قاطعیت.

سناتور مارکو روبیو، که از وی به عنوان معاون احتمالی رامنی یاد می کنند، و از حامیان سر سخت وی محسوب میشود، در برنامهٔ "دیدار با مطبوعات" شبکه ان بی‌ سی‌ آمریکا، گفت که رامنی مذاکره رو در روی ایران و آمریکا را مّد نظر قرار خواهد داد.

"فکر می‌کنم رامنی قبلا در این مورد صحبت کرده است، او گفته است که جنگ و هر گونه درگیری مسلحانه، گزینهٔ آخر خواهد بود"،

روبیو همچنین افزود: "با این حال، او (رامنی) کاملا آگاه است که ایران در گذشته از مذاکرات برای خریدن وقت برای خود استفاده کرده است."

راب پورتمن، سناتور جمهوریخواه که به رامنی برای آماده شدن در مناظرات انتخاباتی کمک می‌کند، در همان برنامه گفت که: "به نظر می‌‌آید آمریکا احتمالا می‌خواهد از شرّ متحدانش خلاص شود"،

"این که متحدانمان را (در مورد موضوع هسته‌ای ایران) کنار بگذاریم و خودمان مستقیماً و رو در رو، با ایران وارد مذاکره شویم، آخرین چیزی است که ما میخواهیم."

آمریکا جزئی از نیروهای ائتلافی سازمان ملل است، که تحریم‌های اقتصادی را بر ایران تحمیل کرده اند.

احتمالاً قبل از آخرین مناظرهٔ کاندیداها در روز دوشنبه، در دانشگاه لین بوکا ریتن، تیم‌های اوباما و رامنی در مورد اینکه آیا تحریم‌ها تأثیری خواهند داشت و چه کسی‌ سزاوار دریافت اعتبار رهبری این تحریمها خواهد بود، بحث خواهند کرد.

دیک دوربین، سناتور دموکرات در برنامهٔ تلویزیونی فاکس نیوز ساندی گفت: "رئیس جمهور ائتلاف جهانی قوی‌ای را برای اعمال تحریم بر ایرانیان ایجاد کرد، اروپا -که تاثیر زیادی بر اقتصاد ایران گذاشت- و روسیه نیز از اعضای این ائتلاف هستند."

رحم امانوئل، شهردار شیکاگو، و رئیس سابق کارکنان کاخ سفید، در شبکه ‌ای بی‌ سی‌ نیوز گفت: "زمانی که اوباما قدرت را به دست گرفت آمریکا در موضعش در مورد موضوعه هسته‌ای ایران، تنها بود". دوید اکسلرد هم تاکید کرد که ایجاد اتحاد مخالفت بین المللی با موضوع هسته‌ای ایران، "به دلیل رهبری این رئیس جمهور است."

تحریم‌های بین المللی علیه ایران، در زمان ریاست جمهوری اوباما تشدید شد. اما شورای امنیت سازمان ملل قبل از آن تحریمهایی را علیه ایران تصویب کرده بود.

لیندسی گراهام، سناتور پرقدرت جمهوریخواه، معتقد است تحریمهای ایران شکستی بیش نبوده است و به این موضوع اشاره می‌کند که ایران از زمان روی کار آمدن اوباما، غنی سازی اورانیوم را با شتاب بیشتری انجام داده است.

پورتمن می گوید: "درست است که ما شروع به تحریم کردیم اما، این کنگره و کشورهای دیگر بودند که رئیس جمهور را برای این کار تحت فشار قرار دادند." تحریمهای ضّد ایران، اقدامی انجام شده از سوی کنگرهٔ آمریکا و سازمان ملل است.

اتهام کمپین رامنی به اوباما، مبنی بر اینکه وی اثر و قدرت تحریم‌ها را از بین برده است، اشاره به بیانیهٔ اوباما در هنگام امضای لایحهٔ دفاع که شامل تحریم‌های ایران نیز می‌شد، دارد. او نوشت که هر کدام از مفاد این لایحه را که در تضاد با اقتدار قانونیش باشد، غیر لازم می‌داند.

علاوه بر آن، تحریمهایی که توسط سازمان ملل در سال ۲۰۱۰، علیه ایران تصویب شد، شامل اقدامی علیه بانک مرکزی ایران نمی‌شد اما دولت اوباما به اقداماتی نرم‌تر راضی‌ شد، زیرا چین و روسیه تهدید به استفاده از حق وتوی خود در از بین بردن تحریم‌ها کردند.

پورتمن همچنین می گوید که خبر مذاکرات با ایران در آینده، یکی‌ دیگر از نمونه‌های انتشار (اخبار) امنیت ملی‌ از کاخ سفید است.

جمهوری خواهان کاخ سفید را متهم به انتشار اخبار مهم و حساس در مورد تلاشهای رئیس جمهور در مبارزه با تروریسم در جهت اهداف سیاسی می کنند، (از جمله اطلاعات مربوط به استفاده از ویروس کامپیوتری، برای کاهش سرعت برنامهٔ هسته‌ای ایران).

اما بر خلاف افشای جنگ سایبری، گزارشات در مورد مذاکرات رو در رو با ایران، لزوماً باعث قویتر شدن چهره اوباما نخواهد شد.

در طول رقابت‌های انتخاباتی سال ۲۰۰۸، هیلاری کلینتون، که اکنون وزیر امور خارجهٔ دولت اوباما است، وی را به دلیل اینکه در مبارزات انتخاباتی گفته بود با رهبران کشورهای سرسختی چون ایران به مذاکره خواهد نشست شدیدا مورد انتقاد قرار داد.

کلینتون در آن زمان گفته بود: "به نظرم این گفته، غیر مسئولانه و ساده لوحانه بود."
کد مطلب: 11540
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *