۰
چهارشنبه ۳ آبان ۱۳۹۱ ساعت ۰۸:۵۷
چیستا یثربی در گفت و گو با پایگاه خبری فریادگر:

سیاست های خانه هنرمندان دوگانه است

سیاست های خانه هنرمندان دوگانه است
 چیستا یثربی نمایشنامه نویس و کارگردان تئاتر گفت: مسئولان خانه هنرمندان با این که مطابق قانون باید بیت المالی را که به شکل امانت به دستشان سپرده شده در راه گسترش فرهنگ و هنر و حمایت از هنرمندان مصرف کنند اما در عمل تنها به فکر درآمدزایی از راه حمایت از دلالانی هستند که به نام اسپانسر نمایش ها به این خانه می آیند .
یثربی در گفت وگو با پایگاه خبری فریادگر درباره بحثهای موجود درباره اجرای نمایش اخیرش در تئاترشهر افزود: من برای اجرای این نمایش قریب پانزده متن به سالن های مختلف کشور ارائه کردم اما هرکدام ازآن ها توسط یکی از سه شورای موجود برای تصویب اجرای نمایش ها باقی مانده و رد شد . وی با بیان این که من از سال شصت و شش تاکنون در بدنه تئاتر کشور حضوردارم و تاکنون این همه فشار بر هنرمندان را ندیده بودم ، ادامه داد: من انتظارم از خانه هنرمندان حداقل این بوده و هست که حامی هنرمندان باشند و اگر مرکز هنرهای نمایشی با سنگ اندازی های دائمی در راه اجرای هنرمندان مانع ایجاد می کند، این خانه محملی برای فعالیت های هنری هنرمندان باشد نه این که این خانه نیز مانعی باشد بر سر راه هنرمندان . کارگردان نمایش« سیلویا پلات » اظهارداشت: برای اجرای نمایش در تماشاخانه ایرانشهر خانه هنرمندان دو سال تمام پشت نوبت بودم تا بتوانم نمایشنامه «آخرین پری کوچک دریایی» برنده دوسالانه ادبیات نمایشی را روی صحنه ببرم اما به دلیل کوته فکری برخی ازمدیران این مجموعه، حتی اجازه نمایشنامه خوانی این متن نیز در خانه هنرمندان و تالارهای زیرمجموعه اش صادر نشد.
این نمایشنامه نویس درباره دلیل رد شدن این نمایش توسط مدیران خانه هنرمندان تصریح کرد: هر بار با بهانه های گوناگونی چون خالی نبودن سالن و چیزهایی از این دست، از گذاشتن نوبت اجرا برای من شانه خالی می کردند حال آن که همان زمان به دستیاران من نوبت اجرا می دادند . وی افزود: نمایشنامه «عاشقانه تا هشت بشمار» درنخستین جشنواره تئاتر رضوی توسط دبیر آن دوره از جشنواره که ازقضا هم اکنون مدیرخانه هنرمندان است مورد استقبال قرارگرفت، خریداری شد و به چاپ رسید اما حالا وقتی برای اجرای این نمایش در خانه هنرمندان مراجعه می کنم می گوید که متن مورد تصویب نیست. یثربی تاکید کرد: سوال من از مسئولان خانه هنرمندان این است که چگونه یک متن چند سال پیش توسط یک مدیرمی تواند مورد تشویق قرارگرفته و به چاپ رسد اما همان مدیر حالا آن متن را غیر قابل کار می داند. او گفت: مسئولان خانه هنرمندان تنها نمایش هایی را مورد استقبال قرارمی دهند که با پول های کلان اسپانسرهای خصوصی به روی صحنه برود و این خلاف مقررات این خانه است . برنده جایزه پروین اعتصامی ادامه داد: خانه هنرمندان زیرمجموعه شهرداری تهران است و با بودجه بیت المال به منظور حمایت ازجریان های هنری شکل گرفته و نباید به جای حمایت از هنر به هزینه های هنگفتی که ازطریق برخی شرکت های اسپانسرگونه به خانه هنرمندان پرداخت می شود، فکر کرده و نوبت نمایش ها را براساس پولی که از آنان دریافت می کنند تعیین کنند. وی افزود: این گونه به نظر می رسد که خانه هنرمندان، سیاست های دوگانه در پیش گرفته و اگرچه در رسانه ها ظاهرا خود را حامی هنرمندان می داند اما درپشت سر، فعالیت هنری را با معیارهای تجاری می سنجد. یثربی تاکید کرد: بی تردید شرکت های تجاری دلشان برای هنر و فرهنگ این کشور نسوخته و تنها به دنبال کسب درآمد بیشتر هستند و این وظیفه خانه هنرمندان است که به عنوان یکی ازمتولیان هنر کشور به وضعیت هنر این مرز و بوم اهمیت دهند.
کد مطلب: 11565
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *