۰
پنجشنبه ۴ آبان ۱۳۹۱ ساعت ۲۳:۲۳

تفکیک جرایم در زندان‌ها

غلامحسین اسماعیلی با اشاره به تفکیک جرایم در زندان‌های کشور گفت: طبقه‌بندی جرایم زندانیان در تهران و همچنین در مراکز استان‌های کشور به طور کامل و دقیق انجام گرفته است.

خانه ملت: غلامحسین اسماعیلی در مورد آخرین وضعیت تفکیک جرایم در زندان‌ها اظهار داشت: در حال حاضر طبقه‌بندی زندانیان متناسب با امکانات، به نحو مطلوب قابل انجام است.

وی ادامه داد: در تهران زندان‌های متعددی وجود دارد که همواره سازمان زندان‌ها تلاش کرده تا برخی از زندان‌ها را به جرایمی خاص اختصاص دهد. به عنوان مثال جرایم خشن اختصاص به زندان‌ رجایی شهر تهران دارد و زندان تهران بزرگ، مختص جرایمی مانند سرقت است.

رئیس سازمان زندان‌ها تصریح کرد: با توجه به این طبقه‌بندی، باز هم سعی شده در داخل همان زندان‌ها سالن‌های متعدد و اندرزگاه‌های زیادی تشکیل، و بر اساس نوع شخصیت و میزان سابقه درجه‌بندی شود.

اسماعیلی تفکیک جرایم را متناسب با کوچک و یا بزرگ بودن زندان‌ها دانست و افزود: بزرگترین مشکلات این سازمان، طبقه‌بندی زندان‌های کوچک است، وقتی در شهری ۱۰۰ زندانی وجود دارد و مجموع زندان‌ها به بیش از دو ساختمان هم نمی‌رسد، خواسته یا ناخواسته تفیکیک جرایم با مشکل روبرو می‌شود، چراکه هم با محدود بودن تعداد زندانی‌ها و هم با کمبود فضا مواجه هستیم.

وی در پاسخ به این سوال که تاکنون چند در صد از تفکیک جرایم برای زندانی‌ها انجام گرفته است گفت: در زندان‌های بزرگ و در برخی از استان‌های کشورمان این طبقه‌بندی صد در صد انجام شده است.

رئیس سازمان زندان‌ها در ادامه با اظهار نظر در مورد تاثیر اجرای لایحه قضازدایی در زندان‌ها و نحوه مدیریت آن افزود: به طور حتم در فرآیند قانون‌گذاری و برای کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها، باید زمینه‌ای مناسب برای اقدامات اثر بخش فراهم شود.

اسماعیلی پیشگیری از وقوع جرم را از گام‌های اولیه اجرای طرح قضازدایی دانست و تاکید کرد: برای رسیدن به اهداف پیشگیری از وقوع جرم، ضروری است تا با ساز و کار قانونی، تلاش همگانی را به کار بست.

وی با بیان کرد: بدون‌شک با اجرای لایحه قضازدایی اگر افراد خطایی را مرتکب شوند، نباید برای حل آن به دادگستری مراجعه کنند و می‌توانند از سایر مراجع قانونی برای رفع آن بهره گیرند، مثلا اگر در کار اصناف خللی ایجاد شود، ضروری است تا هیات‌های صنفی برای حل آن چاره‌اندیشی کنند؛ بدین معنی که بهتر است از حل اختلاف‌های منطقه‌ای برای برطرف شدن خطاها استفاده کرد.

رئیس سازمان زندان‌ها با بیان اینکه باید از قوانینمان جرم‌زدایی کنیم، افزود: به جای آنکه خطایی را جرم بدانیم و برای مجازات آن از حبس استفاده کنیم، می‌توان با ارائه تمهیدات ویژه، از مجازات غیر حبس بهره گرفت.

اسماعیلی عنوان کرد: حبس‌زدایی باید برای کسانی باشد که مرتکب جرایم خشنی شده و امنیت را از شهروندان سلب کرده‌اند.

رئیس سازمان زندان‌ها با تاکید بر لزوم صحیح اجرای قوانین در کشور متذکر شد: باید قانون را محترم شمرد و اگر کسی از قوانین سرپیچی کرد نباید به آن از جنبه جرم‌نگاری و حبس‌مداری نگریست.

کد مطلب: 11839
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *