۰
پنجشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۹:۰۸

ضاربان خرس تبرئه شدند!

محیط‌زیست سوادکوه در مازندران به حکم دادگاه بدوی مبنی بر تبرئه ضاربان توله خرس که خردادماه سال جاری با سنگ‌پرانی منجر به مرگ این حیوان نادر شده بودند، اعتراض کرد.
ضاربان خرس تبرئه شدند!
محیط‌زیست سوادکوه در مازندران به حکم دادگاه بدوی مبنی بر تبرئه ضاربان توله خرس که خردادماه سال جاری با سنگ‌پرانی منجر به مرگ این حیوان نادر شده بودند، اعتراض کرد.
اواخر خرداد ماه امسال بود که یک قلاده توله خرس قهوه‌ای پس از سقوط از بالای کوه که منجر به جرات این وله خرس شد، به جای تیمارداری، با سنگ مورد حمله ۲ جوان رهگذر قرار گرفت. تشخیص اولیه محیط‌زیست سوادکوه بر آن بود که خرس با سنگ پرانی تلف شد.
محیط زیست سوادکوه پس از بازبینی فیلمی که  از سوی یک بانوی حامی محیط‌ زیست در فضای مجازی از ضاربان  توله خرس منتشر شد، موفق شد تا ضاربان توله خرس را شناسایی و به برای برخورد قانونی به میز محاکمه بکشاند.
اکنون پس از گذشت حدود پنج ماه شکایت محیط‌ زیست یکی از شعب دادگاه‌ بدوی در شهرستان سوادکوه بر اساس آنچه که نظر یک تیم کارشناسی دامپزشکی اعلام شد، ضاربان توله خرس را از اتهام دست داشتن در مرگ این حیوان تبرئه کرد. این حکم تاکنون با موجی از اعتراض تشکل‌های زیست محیطی در شبکه اجتماعی مواجه شده است.

اعتراض محیط زیست به حکم صادره به دادگاه تجدید نظر
رییس اداره محیط‌زیست شهرستان‌های سوادکوه و سوادکوه شمالی در مازندران گفت : دادگاه بدوی شهرستان سوادکوه صبح امروز پنجشنبه در حکمی ضاربان توله خرس را از اتهامات مطروحه در مورد مرگ این حیوان تبرئه کرد.
ابراهیم فلاحی عصر پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : به هر حال طبق قانون محیط زیست ۲۰ روز فرصت دارد تا نسبت به احکام صادره اعتراض خود را به دادگاه تجدید نظر اعلام کند که قطعا پیش از این زمان ما اعتراض خود را اعلام می کنیم و مستندات خود را در این ارتباط در اختیار دادگاه تجدید نظر قرار خواهیم داد.
وی اضافه کرد : در حکم صادره برای تبرئه ضاربان توله خرس نظر یک تیم کارشناسی دامپزشکی استناد شده است، این در حالیست که ما شکایت خود را از لحاظ حقوقی در ۲ بخش مرگ توله خرس و جریحه‌دار شدن افکار عمومی در ارتباط با سنگ پرانی ضاربان به این حیوان ارایه کردیم.
این مسئول گفت: بر اساس نظر تیم کارشناسی دامپزشکی که دادگاه در رای خود به آن استناد کرده، علت اصلی مرگ توله خرس سنگ پرانی ضاربان نبوده و ضربه ناشی از پرت شدن از ارتفاع علت اصلی مرگ بیان شده است.
فلاحی اظهار داشت : در هر صورت ما طبق قانون اعتراض خود را در مرحله تجدید نظر ابلاغ می‌کنیم و پس از آن نیز منتظر رای دادگاه تجدید نظر می مانیم.
وی در مورد دخالت اداره کل محیط زیست در شکایت از ضاربان هم گفت: در دوره مدیریت جدید محیط‌ زیست استان مازندران اکثر اختیارات از جمله شکایت‌های زیست محیطی علیه متخلفان به شهرستان ها واگذار شد و ما صفر تا ۱۰۰ این پرونده را از شهرستان دنبال کردیم.
بر اساس تصویب شورای عالی محیط‌ زیست که به ریاست رییس جمهوری تشکیل می‌شود جریمه مرگ هر قلاده خرس حدود ۵۰۰ میلیون ریال است.
خرس از گونه‌های جانوری حمایت و حفاظت شده است که در ارتفاعات و مناطق جنگلی مازندران زندگی می کند. براساس اعلام محیط زیست مازندران این جانور در تمامی این مناطق پراکنده است.
محیط زیست اعلام کرد که به دلیل گله ای نبودن خرس ها و پراکندگی زیاد در مناطق مختلف مازندران آمار دقیقی از تعداد این حیوان در استان وجود ندارد و این حیوانات در زیستگاه‌های طبیعی همچون منطقه دراسله زندگی می‌کنند.
کد مطلب: 119518
برچسب ها: زیست‌بوم
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *