۰
جمعه ۲۲ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۱۰

لزوم همکاری شرکتهای دانش بنیان و دانشگاهها

مدیرکل هماهنگی بخش دانش، صنعت و بازار معاونت فناوری ریاست جمهوری گفت:از آنجایی که محیط دانشگاه‌ها نمی‌تواند زمینه فعالیت‌های کاربردی باشد حضور شرکت‌های دانش بنیان در کنار دانشگاه‌ها می‌تواند جایگاه علمی و صنعتی کشور را ارتقاء دهد.
عبدالرضا مجدالدین مدیرکل هماهنگی بخش دانش، صنعت و بازار معاونت فناوری ریاست جمهوری
عبدالرضا مجدالدین مدیرکل هماهنگی بخش دانش، صنعت و بازار معاونت فناوری ریاست جمهوری
مدیرکل هماهنگی بخش دانش، صنعت و بازار معاونت فناوری ریاست جمهوری گفت:از آنجایی که محیط دانشگاه‌ها نمی‌تواند زمینه فعالیت‌های کاربردی باشد حضور شرکت‌های دانش بنیان در کنار دانشگاه‌ها می‌تواند جایگاه علمی و صنعتی کشور را ارتقاء دهد.
به گزارش تسنیم عبدالرضا مجدالدین مدیرکل هماهنگی بخش دانش، صنعت و بازار معاونت فناوری ریاست جمهوری در حاشیه همایشی که برای افزایش هماهنگی میان تولیدکنندگان، اساتید و بازرگانان برگزار شد اظهار داشت : در حال حاضر سیاست کشور حرکت دادن صنعت سنتی به سمت تولیدات دانش بنیان است و امروز نوآوری به عنوان یکی از شاخص های رشد و توسعه تعیین کننده است.
وی افزود: از این طریق می تواند ارزش افزوده بیشتری تولید کنند، حال بعد از 800 سال حضور دانشگاه ها باید رویکرد علمی به سمت پرورش نیروی انسانی نوآور و فناور باشد و از آنجایی که محیط دانشگاه ها نمی تواند زمینه فعالیتهای کاربردی باشد حضور شرکت های دانش بنیان در کنار دانشگاه ها می تواند جایگاه علمی و صنعتی کشور را ارتقا دهد.
مدیرکل هماهنگی بخش دانش، صنعت و بازار معاونت فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه تجمیع تشکل های مختلف در قالب کانون های دانش، صنعت و بازار کمک می کند مرجع خبرگان حوزه باشند افزود: وقتی سه بخش مرتبط با اقتصاد در کنار یکدیگر قرار بگیرد می توانیم از چالش های صنعت و تجارت راحت تر عبور کنیم .
مجدالدین گفت: امروز علاوه بر حمایت های معنوی شرایطی را فراهم کرده ایم تا در صورتی که نیاز باشد استانداردی تغییر کند یا قوانین و مقرراتی اصلاح شود و یا تسهیلاتی ارزان قیمت از طریق صندوق شکوفایی و نوآوری انجام شود به آسانی اقدامات پیش برود.
وی با تاکید بر اینکه کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازار رنگ و رزین از سال 97 در کشور شروع به کار کرده است، اظهارداشت: اتصال بخش های مختلف کمک می کند تا نیازهای صنعت به خوبی شناخته شود و بخش های پژوهشی و تولیدی در راستای تامین نیاز کشور اقدام کنند، برای نمونه امروز تجهیزاتی در صنعت نفت ساخته می شود که در عمق سه هزار متری زمین کار گذاشته می شوند، بنابراین باید از رویکرد بومی سازی با تکیه بر توان داخلی در مسیر توسعه کشور استفاده کرد.
 خلاء صادراتی با وجود حلقه های تولید
مجید تباشیری رئیس کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازار  نیز در این مراسم با اشاره به اینکه حذف رقابت ناسالم زمینه ای برای افزایش تولید و صادرات کمک می کند، گفت: در حال حاضر بازار داخلی در تولید رنگ خودکفایی 90 درصدی دارد، اما در تولید همین رنگ ها نزدیک به 50 درصد وابسته به مواد اولیه است، البته در بخش رزین به دلیل وابستگی به تیتانیوم بیشتر به واردات متکی است، هرچند در ایران ذخایر معدنی بالایی از تیتانیوم وجود دارد، اما همچنان واردات این محصول به دلیل نیاز به فناوری و سرمایه بالا از طریق چین انجام می شود.

مجید تباشیری رئیس کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازار
 
وی با بیان اینکه ارز 4200 تومانی برای تامین مواد اولیه به این صنعت اختصاص نمی یابد، افزود: واردات در حال حاضر با ارز سنا انجام می شود که تفاوتی 300 تومانی با ارز آزاد دارد.
رئیس کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازار ادامه داد: در بخش صادرات نیز مشکل انتقال ارز به داخل کشور وجود دارد به دلیل اینکه پیش از این نرخ تعرفه های صادراتی بالا تعیین شده است.
وی اظهار داشت: در حال حاضر محاسبه میزان صادرات با همان تعرفه مشکلاتی را به وجود آورده است، چراکه در سال های پیش صادرکننده ها برای گرفتن جایزه های صادراتی نرخ تعرفه ها را بالا تعیین کرده بودند تا سهم صادرات افزایش پیدا کند و امروز همین اطلاعات غلط مشکل ساز شده و تاکنون نیز اصلاح نشده است.
وی با تاکید بر اینکه در صنعت رنگ و رزین قدرت رقابت با محصولات چینی را نداریم، اظهار داشت: امروز بیشترین محصولات این صنعت به کشور افغانستان و کشورهای حوزه سی آی اس و روسیه صادر می شود که در این منطقه قدرت رقابت نیز داریم، البته پیش از این بازار عراق نیز یکی از بهترین بازارهای صادراتی بود که به تازگی در نتیجه اعتراضات، صادرات کالا از طریق کامیون با مشکل مواجه شده است.
زهرا رنجبر عضو هیات رئیس کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازار نیز گفت: در حال حاضر برنامه این است که بخش های پژوهشی روی تولید مواد اولیه و محصولاتی خاص متمرکز شوند، برای نمونه در بخش پژوهشگاه رزین روی 20 درصد از تولیدات رزین که کاری خاص دارند و پیش از این وارداتی بوده تمرکز شده است.

زهرا رنجبر عضو هیات رئیس کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازار 
 
وی با بیان اینکه در شرایط کنونی نتایج موفقی در نتیجه پژوهش ها به دست آمده است، افزود: برای تولید محصولات خاص به دلیل اینکه تیراژ تولید بالا نیست و دانش فنی تولید این محصولات خاص هست خیلی از شرکت ها ورود نمی کنند، از این رو داخلی سازی این محصولات در دستور کار قرار گرفته است و از طرف دیگر سهم بازار داخلی و نیاز به محصولات خاص شناسایی شود و برمبنای آن رویکرد تولیدی تدوین شود.
کد مطلب: 119979
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *