۰
دوشنبه ۹ مرداد ۱۳۹۱ ساعت ۰۹:۳۶

قطر از آلمان 200 فروند تانك مي‌خرد

نشریه‌ آلمانی اشپیگل گزارش داد، قطر قصد دارد حدود ۲۰۰ فروند تانک لئوپارد ۲ را از آلمان خریداری کند كه در اين صورت صنایع اسلحه‌ سازی آلمان ممکن است که سفارشی میلیاردی دریافت کنند.
 تانک "لئوپارد ۲" (Leopard ۲) که از محصولات تسلیحاتی آلمان است، از محبوبیت زیادی برخوردار است و دولت قطر تمایل خود را نسبت به خرید حدود ۲۰۰ فروند تانک لئوپارد ۲ ابراز داشته است. حجم این معامله‌ تسلیحاتی می‌تواند به دو میلیارد یورو برسد.

بنا بر اطلاعات "اشپیگل" نخستین مقدمات برای تحقق این امر فراهم آمده است. چند هفته‌ پیش هیاتی از سوی شرکت اسلحه‌ سازی "کراوس مافای وگمان" (Krauss-Maffei Wegmann) برای انجام گفت‌وگوهایی در این زمینه راهی قطر شد.

به گزارش دويچه وله، در شورای مسائل امنیتی که وظیفه‌ آن بررسی صادارت تسلیحات از آلمان است و ریاست آن را آنگلا مرکل، صدراعظم این کشور بر عهد‌ه ‌دارد، تاکنون در مورد تقاضای قطر بحث و رایزنی صورت نگرفته است اما به نوشته "اشپیگل"، مقامات مسئول در وزارت اقتصاد آلمان و همچنین دفتر صدراعظم آلمان شکل‌گیری چنین معامله‌ای را قابل تصور می‌دانند.

قطر با توجه به ذخایر عظیم گازی یکی از ثروتمندترین کشورهای جهان محسوب می‌شود. این کشور در حال حاضر از نیروهای شورشی در سوریه به لحاظ تسلیحاتی پشتیبانی می‌کند.

حدود سه هفته ‌پیش در جریان سفر صدراعظم آلمان به اندونزی انتشار خبری در مورد تمایل اندونزی به خرید ۱۰۰ فروند تانک لئوپارد ۲ جنجال به پا کرد.

روزنامه "جاکارتا پست" ضمن درج این خبر گزارش داده بود که قرار است در ماه اکتبر سال جاری ۱۵ فروند تانک دست دوم لئوپارد ۲ از ارتش آلمان به اندونزی ارسال شود. رئیس جمهوري اندونزی نیز صحت این خبر را بطور غیرمستقیم تایید کرده بود.

بحث داغ صدور تسلیحات

در دوران اخیر انتقادهای اپوزیسیون آلمان در مورد نحوه صدور تسلیحات و همچنین عملکرد دولت آلمان در این زمینه شدت یافته است. چندین ماه است که در آلمان بحث‌هایی در ارتباط با فروش و ارسال احتمالی صد‌ها فروند تانک لئوپارد ۲ به عربستان سعودی جریان دارد.

آنچه در این رابطه به بحث‌ها دامن زد، این بود که ارتش آلمان به شرکت اسلحه‌ سازی "کراوس مافای وگمان" در آزمایش نظامی این تانک‌های مدرن در عربستان سعودی کمک می‌کند. نشریه "اشپیگل" در ژوئیه ۲۰۱۱ فاش ساخته بود که شورای مسایل امنیتی آلمان که وظیفه بررسی و موافقت با فروش و صادرات اسلحه از آلمان را بر عهده دارد، در مورد تقاضای عربستان برای خرید ۲۷۰ فروند تانک به این کشور تصمیم مثبت گرفته بود.

بحث و مشاجره میان دولت آلمان و اپوزیسیون این کشور در این مورد نیز از آن زمان شدت یافته است. احزاب اپوزیسیون مخالف تحقق چنین امری هستند.

تلاش برای ایجاد تسهیلات در صدور تسلیحات

طبق اطلاعات نشریه‌ "اشپیگل" دولت آلمان همچنین در تلاش بوده که در ناتو فهرستی از کشورهایی ثالث را تهیه کند که معامله تسلیحاتی با آنها به دلایل استراتژیک مجاز دانسته شود. در نشست اخیر ناتو که در ماه مه در شیکاگو برگزار شد، تلاش آلمان در این راستا با ایستادگی و مخالفت دیگر اعضای این پیمان روبرو شد.

حال قرار است که مارتین اردمان، نماینده‌ آلمان در ناتو، دست به تلاشی تازه در نشست آتی در بروکسل بزند. آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، امیدوار است که با تهیه و وجود چنین فهرستی، بتواند بهتر و آسان‌تر در مقابل مخالفت‌های اپوزیسیون عمل کند و تسهیلاتی در زمینه‌ی صدور تسلیحات ارائه دهد.

در حال حاضر آلمان سومین صادرکننده بزرگ تسلیحات در جهان به شمار می‌رود. طبق گزارشی که موسسه‌ تحقیقات صلح در استکهلم تهیه کرده، سهم آلمان در فروش و صدور جنگ‌ افزارهای متعارف در جهان بالغ بر ۱۱ درصد می‌شود. این میزان برابر با سهمی است که انگلیس و فرانسه مشترکا در فروش جنگ‌ افزار در جهان دارند.
کد مطلب: 1208
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *