۰
سه شنبه ۹ آبان ۱۳۹۱ ساعت ۱۷:۲۳

کاهش ارزش پول ملی تعمدی نیست

وزیر امور اقتصادی و دارایی اذعان کرد:در پی نوسانات نرخ ارز شکاف قیمت حامل‌های انرژی در داخل و خارج بیشتر شده و در مجموع آن مشکلاتی که در مورد قاچاق بنزین به خارج تا حدودی حل شده بود دوباره پیداشده است، البته در مورد بنزین هنوز مانند قبل نیست اما در مورد نفت گاز کشش برای قاچاق وجود دارد.
 سید شمس‌الدین حسینی در حاشیه همایش طرح جامع مالیاتی درباره این‌که برخی کارشنان معتقدند نوسانات نرخ ارز باعث شده که دولت در اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها به اهدافی که در نظر داشته نرسیده‌است و به قبل از اجرای قانون بازگشته است، اظهار کرد:در این زمینه باید قیمت‌های نسبی در داخل و همچنین در داخل و خارج را با هم مقایسه کنیم.

وی در ادامه با اشاره به این‌که هدفمندسازی یارانه‌ها از نظر اصلاح قیمت‌ها باید دو بخش را پوشش می‌داد، گفت:بخش اول اصلاح قیمت‌های نسبی در داخل بود مانند قیمت‌ حامل‌های انرژی در مقایسه با هم و مقایسه با سایر کالاها و نهاده‌ها که این اثر همچنان در داخل کشور به قوت خود باقی است و نرخ ارز اثر چندانی بر آن نداشته است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی تصریح‌کرد:مسئله دیگر کاهش شکاف قیمتی حامل‌های انرژی در داخل و خارج کشور است که اگر نگاه نسبی داشته باشیم با توجه به میزان و چندبرابری افزایش آنها در مقایسه با افزایش نرخ ارز همچنان اثر به قوت خود باقی است اما باید اذعان کنیم که با اتفاقات که رخ داده شکاف حامل‌های انرژی در داخل و خارج بیشتر شده و در مجموع آن مشکلاتی که در مورد قاچاق بنزین به خارج تا حدودی حل شده بود دوباره پیداشده البته در مورد بنزین هنوز مانند قبل نیست اما در مورد نفت و گاز کشش برای قاچاق وجود دارد و این مسئله از مواردی است که در اقتصاد مقاومتی و استفاده صحیح از منابع باید به آن توجه کرد.

قیمت ارز در لایحه بودجه ۹۲ تغییر می‌کند
وی در ادامه درباره پیش‌بینی قیمت ارز و نفت در لایحه بودجه سال ۹۲ کل کشور، اضافه کرد:این موضوع هنوز به صراحت مشخص نشده است.

حسینی درباره این‌که معاونت برنامه‌ریزی اعلام کرده که نرخ ارز تغییر می‌کند، گفت:اطلاعات معاونت برنامه‌ریزی دقیق است.

عملکرد مرکز مبادلات بررسی می‌شود
وزیر امور اقتصادی و دارایی درباره این‌که در مرکز مبادلات ارزی سقفی برای ارائه ارز به متقاضیان مشخص نیست وممکن است ساعت ۱۰ صبح ارز این مرکز به یک متقاضی داده شود و سایر افراد نتوانند ارز بگیرند، خاطرنشان کرد: اساسا مرکز مبادلات ارزی با نگاه اولویت‌بندی و تخصیص مدیریت شده‌تر منابع ارزی راه‌اندازی شده است و غیر از اولویت‌های اول و دوم که امور معیشتی و نهادهای تولیدی، کشاورزی و دامی و دارو هستند اولویت‌های بعدی به تدریج به این مرکز دسترسی پیدا کردند.

وی افزود:این نکته بسیار مهم است و خواستیم که عملکرد مرکز از زمان افتتاح آن مورد بررسی قرار گیرد به ویژه در زمان‌هایی که اولویتهای جدید به این مرکز پیوستند، همچنین باید ترکیب ثبت سفارش‌ها بازبینی شده تا مسائل بوجود آمده حل شود.

فعلا درباره تاثیر بورس کالا در گرانی‌ها قضاوت نمی‌کنم
وزیر امور اقتصادی و دارایی در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر این‌که آیا بورس کالا در گرانی کالاها نقش داشته است؟ اظهار کرد: درباره این مسئله بنا شده بررسی انجام بگیرد اما در مجموع برای تنظیم بازار باید کل چرخه را بررسی کنیم.

وی افزود: وقتی در مورد بازار یک کالا صحبت می‌کنیم تولید، مصرف، صادرات، واردات و احتکار را باید در کنار هم ببینیم بنابراین فعلا درباره تاثیر بورس کالا در گرانی کالاها اظهارنظر نمی‌کنیم و اگر نقیصه‌ای در هر بخشی وجود داشته باشد برطرف می‌کنیم و اکنون قضاوت نمی‌کنم.

من سکه نمی‌فروشم
حسینی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که آیا برنامه‌ای برای پیش فروش سکه ندارید؟ تصریح کرد: من سکه نمی‌فروشم از آقای بهمنی سوال کنید.

کاهش ارزش پول ملی تعمدی نبوده است
وزیر امور اقتصادی و دارایی در پاسخ به اینکه آیا برنامه‌ای برای حفظ ارزش پول ملی که در پی بروز نوسانات ارزی کاهش پیدا کرده است ندارید؟ اظهار کرد: کاهش ارزش پول ملی پدیده‌ای تعمدی نبوده است و آن چیزی که دنبال می‌کنیم این است که ارزش پول ملی حفظ شود.

سخنگوی اقتصادی دولت افزود: آن چیزی که حائز اهمیت است این است که نمی‌شود نسبت به عدم تعادل در اقتصاد بی توجه بود.

بانک مرکزی نظارت کند تا تعهدات در مورد بازپرداخت سپرده‌های ارزی عمل شود

وزیر امور اقتصادی ودارایی درباره پرداخت سود سپرده‌های ارزی به صورت ریالی توسط بانک‌ها تصریح کرد: هر کسی در هر بانکی سپرده گذاشته است مالک سپرده‌هایش است و همان طور که سپرده گذاری طبق مقررات صورت می گیرد برداشت سپرده‌ها نیز طبق مقررات است و بانک‌ها موظف هستند که سپرده‌هایی را در اختیار سپرده گذاران قرار دهند.

حسینی اضافه کرد: مواقعی پیش می‌آید که فرد انتظار دارد که ۵۰۰ هزار دلار پول نقد از بانک بگیرد این درحالی است که در مورد سپرده‌های ارزی و ریالی این که چه میزان به صورت فیزیکی به افراد داده شود تابع قوانین و مقررات خاصی است.

وی با اشاره به مقررات مبارزه با پولشویی تصریح کرد: اگر بانکی این امر را رعایت نکند و بیشتر از ۱۵ میلیون تومان نقد به سپرده گذار بدهد مقررات را رعایت نکرده است البته بانک‌ها می‌توانند به متقاضیان حواله بدهند.

سخنگوی اقتصادی دولت تاکید کرد: ما مصر هستیم و به بانک‌ها نیز بخش‌نامه شده است و از بانک مرکزی نیز خواسته شده که در این مسئله نظارت کنند تا تعهدات در مورد بازپرداخت سپرده‌های ارزی عمل شود.

حسینی همچنین درمراسم افتتاح شبکه ملی سراسری سازمان مالیاتی کشور گفت: ۳۰ درصد از منابع کشور در قالب یارانه‌ها توزیع می‌شود، به همین دلیل بود که هدفمندسازی یارانه‌ها به عنوان یکی از نظامات کلیدی و در واقع به عنوان مالیات منفی مطرح شد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با تاکید بر اینکه یارانه و مالیات دو روی یک سکه هستند، گفت: گزارش‌ها حکایت از این دارند که نسبت مالیات‌ها به GDP هفت درصد است و این در حالی است که در کشورهای با ظرفیت‌های اقتصادی پایین تر از ایران این نسبت حدود ۲۰ درصد است.

حسینی اضافه کرد: اگر برخی بخش‌های اقتصادی بی‌دفاع است، دلیل آن این است که نظام مالیاتی به خوبی کار نمی‌کند که نمونه آن اختلالات ایجاد شده در بازار ارز است.

وی ادامه داد: اگرچه برخی از مشکلات ایجاد شده در این بازار به تحریم برمی‌گردد اما بخشی از آن نیز مربوط به سفته بازی است و دلیل اینکه نمی‌توانیم از این امر جلوگیری کنیم این است که مالیات در این بخش جایی ندارد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی همچنین به شوک‌های ایجاد شده در بخش مسکن اشاره و خاطرنشان کرد: هرچند وقت یک بار بخش مسکن با چنین مشکلی روبه‌رو می‌شود زیرا نظام مالیاتی نتوانسته به دفاع از ساختار اقتصاد مسکن بلند شود.
کد مطلب: 12374
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *