۰
دوشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۳۰

هوشمندسازی نیازمند پژوهش است

رییس پژوهشگاه قوه قضاییه، گفت: افزایش جایگاه سیستم مدرن و فرهنگ‌سازی استفاده از آن در دستگاه قضا، نیازمند پژوهش است.
رییس پژوهشگاه قوه قضاییه، گفت: افزایش جایگاه سیستم مدرن و فرهنگ‌سازی استفاده از آن در دستگاه قضا، نیازمند پژوهش است.
به گزارش ایسنا به نقل از پژوهشگاه قوه قضاییه، حجت اله علم الهدی در دیدار با عیسی زارع پور رییس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه اظهارکرد: بالا بردن جایگاه سیستم مدرن و فرهنگسازی برای استفاده از آن در دستگاه قضا، نیازمند پژوهش است؛ درواقع باید مشخص شود چرا در برخی موارد در عمل هنوز سیستم سنتی به کار می‌رود.
وی با اشاره به تشکیل پژوهشگاه قوه قضاییه در سال 1391، گفت: پژوهشکده آمار و فناوری اطلاعات پژوهشگاه قوه قضاییه همکاری خوبی با مرکز آمار و فناوری اطلاعات دستگاه قضا دارد.
رییس پژوهشگاه قوه قضاییه با بیان اینکه نیازسنجی، پژوهش و آسیب شناسی در خصوص سامانه‌ها در پژوهشکده آمار و فناوری اطلاعات انجام می‌شود، افزود: می‌توان از ظرفیت پژوهشگاه برای عملیاتی‌شدن برنامه‌های مشترک و کمک به مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه استفاده کرد.
تشکیل گروه تخصصی آمار در پژوهشگاه قوه قضاییه
علم الهدی با بیان اینکه ظرفیت حقوقی پژوهشگاه قوه قضاییه می‌تواند در راستای رفع موانع و رعایت الزامات حقوقی قرار گیرد، یکی از خلاءهای موجود در قوه قضاییه را نبود کار تخصصی بر روی آمار دانست.
وی با بیان اینکه پژوهشگاه قوه قضاییه براساس ضرورت، مطالعات و کار تخصصی در خصوص آمار قضایی انجام داده است، گفت: امروز پژوهشگاه قوه قضاییه، گروه تخصصی آمار تشکیل داده و در آن، افراد خبره کار مطالعاتی بر آمار قضایی و حقوقی را انجام می‌دهند.
تسریع در راه‌اندازی سامانه مشترک برای انتشار آرای قضایی
رییس پژوهشگاه قوه قضاییه در ادامه بیان کرد: همکاری با مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه در زمینه انتشار آراء می‌تواند تحول جدی در قوه قضاییه ایجاد کند.
علم الهدی در ادامه با اشاره به اینکه انتشار عمومی آرای قضایی بر عهده پژوهشگاه قوه قضاییه است، گفت: با همکار مرکز آمار و فناوری اطلاعات سامانه جدید انتشار آراء قضایی تحت عنوان "تناد 2" راه‌اندازی می‌شود.
وی ادامه داد: با توجه به تاکید رییس قوه قضاییه بر شفافیت آرای قضایی امیدواریم راه‌اندازی این سامانه با همکاری مرکز آمار و فناوری اطلاعات با سرعت بیشتری همراه شود.
اعلام آمادگی در زمینه پژوهش در بخش‌های مختلف قوه قضاییه
علم الهدی با اشاره به راه‌اندازی سامانه ایده، افزود: اصلاح این سامانه باید با سرعت بیشتری دنبال شود.
وی با اعلام آمادگی در زمینه پژوهش در بخش‌های مختلف قوه قضاییه، گفت: پژوهش‌‌های ما صرفا حقوقی نیست و در تمامی رشته‌های مورد نیاز قوه قضاییه کار کارشناسی و پژوهشی انجام می‌دهیم.
استفاده از ظرفیت‌های بیرونی در راستای رفع مشکلات دستگاه قضا
علم الهدی با اشاره به استفاده از سرباز نخبه‌ها در پژوهشگاه قوه قضاییه، گفت: در این زمینه تفاهم نامه‌ای با نیروهای مسلح امضا شد، همچنین بحث حمایت از پایان نامه‌های دانشگاهی در راستای رفع مشکلات دستگاه قضا را با جدیت دنبال می‌کنیم.
وی با اشاره به ظرفیت‌های موجود در پژوهشگاه از جمله سرباز نخبه‌ها، حمایت از پایان نامه‌ها و برنامه راه‌اندازی مرکز نوآوری، بیان کرد: در طرح‌های پژوهشی تلاش شده تا از ظرفیت‌های بیرون و درون قوه قضاییه استفاده شود.
در ادامه عیسی زارع پور رییس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه با بیان اینکه تحول در دستگاه قضا با تحول در حوزه فناوری اطلاعات امکان پذیر است، اظهارکرد: امروزه مردم با مشکلات بسیاری مواجه هستند که این امور می‌تواند با سیستم فناوری و هوشمندسازی برای آنها سهل شود.
وی با بیان اینکه حوزه کاری ما به جهت سرعت بالای تغییرات بسیار مهم محسوب می‌شود، افزود: نیازمند دیدبان فناوری هستیم؛ درواقع دیدبانی در حوزه فناوری به این شکل است که باید مسائل و مشکلات دستگاه قضا با شرایط روز رصد و گره مشکلات باز شود.
رییس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه بیان کرد: باید عده‌ای که فناوری را می‌شناسند به میدان آمده و رصد و پایش را در این زمینه انجام دهند تا رویه‌های قضایی آسان‌تر صورت گیرند.
85 درصد ابلاغ‌ها الکترونیکی است
وی ادامه داد: پژوهشگاه قوه قضاییه می‌تواند به نمایندگی از ما موضوعات را رصد و براساس شرایط روز و تحول، راهکارهای لازم را ارئه دهد و اگر این امر صورت گیرد ما از آن پشتیبانی و حمایت می‌کنیم.
رییس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه بیان کرد: ما برای آینده‌پژوهی نیازمند دیدبان فناوری هستیم و پژوهشگاه قوه قضاییه می‌تواند در این زمینه موفق عمل کند.
زارع پور در ادامه با بیان اینکه 85 درصد ابلاغ‌ها الکترونیکی است و این امر اقدامی ارزشمند و مهم محسوب می‌شود، افزود: هنوز برخی سیستم‌ها سنتی هستند و باید برای حل آنها چاره‌اندیشی کرد.
کد مطلب: 125620
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *