۰
جمعه ۲۹ فروردين ۱۳۹۹ ساعت ۱۴:۴۸

واکنش عربستان و روسیه به کاهش قیمت نفت

عربستان سعودی و روسیه در پی ناکامی توافق جدیدکاهش تولید اوپک پلاس برای مهار ریزش قیمت نفت، اعلام کردند که آماده اند در صورت لزوم تولیدشان را کاهش بیشتری دهند.
واکنش عربستان و روسیه به کاهش قیمت نفت
عربستان سعودی و روسیه در پی ناکامی توافق جدیدکاهش تولید اوپک پلاس برای مهار ریزش قیمت نفت، اعلام کردند که آماده اند در صورت لزوم تولیدشان را کاهش بیشتری دهند.
به گزارش ایسنا، شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی و الکساندر نواک، همتای روسی وی پس از تماس تلفنی که داشتند، در یک بیانیه مشترک اعلام کردند که وضعیت بازار را به دقت زیرنظر دارند و آماده اند در صورت لزوم مشترکا با گروه اوپک پلاس و سایر تولیدکنندگان اقدامات بیشتری انجام دهند.
قیمت نفت از روز یکشنبه که اعضای گروه اوپک پلاس موافقت کردند تولیدشان را در ماه‌های مه و ژوئن مجموعا ۹.۷ میلیون بشکه در روز کاهش دهند، بیش از ۱۰ درصد سقوط کرده است. حتی این کاهش داوطلبانه بی‌سابقه هم برای جبران افت تقاضا که ناشی از شیوع ویروس کرونا است، کافی نخواهد بود. اوپک در گزارش ماهانه خود که روز پنج شنبه منتشر شد، اعلام کرد تقاضا برای نفت این گروه به پایین‌ترین حد در ۳۰ سال اخیر سقوط خواهد کرد.
بیانیه مشترک این وزیران منعکس کننده اظهارات بن سلمان است که اعلام کرده بود در دیدار ژوئن گروه، اگر نیاز باشد کشورش حاضر است تولید نفت خود را به میزان بیشتری کاهش دهد.
طبق ارزیابی اوپک، حتی اگر اعضای اوپک به کاهش تولیدشان کاملا پایبند بمانند، همچنان نفت بیشتری از نیاز بازار در سه ماهه دوم تولید می کنند.
بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا روز چهارشنبه برای نخستین بار از سال ۲۰۰۲ به پایین ۲۰ دلار در هر بشکه سقوط کرد و این مسئله برای روسیه بسیار دشوار است. طبق محاسبات بلومبرگ، خزانه روسیه برای هر بشکه نفتی که صادر می‌شود، کمتر از یک دلار دریافت می کند.
بر اساس گزارش بلومبرگ، اوپک پلاس پس از چهار روز مذاکرات فشرده که با مقاومت مکزیک برای قبول سهمیه کاهش تولید پیچیده شده بود و به مداخله دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا منجر شد، به توافق نهایی رسید. علاوه بر کاهش تولید از سوی کشورهای اوپک پلاس، سایر تولیدکنندگان خارج از این گروه شامل آمریکا، کانادا و برزیل هم اعلام کرده اند تولیدشان تحت تاثیر شرایط بازار کاهش پیدا می کند.
کد مطلب: 127542
برچسب ها: نفت عربستان روسیه
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *