۰
چهارشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۱۸:۰۱
استاندار قزوین پیشنهاد داد

خلق ثروت از علم

استاندار قزوین گفت: دانشگاه‌ها به شرط اراده می‌توانند درآمدهای خوبی ایجاد کنند؛ باید اتاق فکر خلق درآمد و ثروت از علم در دانشگاه‌ها تشکیل شود؛ دانشگاه پیام نور استان قزوین چند هزار دانشجو دارد اگر ۵۰۰ دانشجو وارد بازار خلق ثروت از علم شوند برای دانشگاه و جامعه درآمدزایی خواهند داشت.
 استاندار قزوین گفت: دانشگاه‌ها به شرط اراده می‌توانند درآمدهای خوبی ایجاد کنند؛ باید اتاق فکر خلق درآمد و ثروت از علم در دانشگاه‌ها تشکیل شود؛ دانشگاه پیام نور استان قزوین چند هزار دانشجو دارد اگر ۵۰۰ دانشجو وارد بازار خلق ثروت از علم شوند برای دانشگاه و جامعه درآمدزایی خواهند داشت.
هدایت‌الله جمالی‌پور، استاندار قزوین امروز دهم اردیبهشت در بازدید از دانشگاه پیام نور استان قزوین اظهار کرد: در آموزش عالی کشور دانشگاه پیام نور جایگاه خوبی را به خود اختصاص داده است و دانشجویان فارغ‌التحصیل شده از این دانشگاه سطح علمی بالاتری نسبت به دیگر دانشجویان دارند که این به دلیل سیستم آموزشی پیام نور است. سیستم آموزشی این دانشگاه به‌گونه‌ای است که دانشجو را وادار می‌کند تا مطالعه داشته باشد.
وی ادامه داد: در یک برهه زمانی با توجه به افزایش جمعیت، توسعه دانشگاه‌ها در دستور کار قرار گرفت، در حال حاضر با توجه به کاهش رشد جمعیت در کشور برخی واحدها بایستی با مطالعه جمع‌آوری شوند.
استاندار قزوین بیان کرد: مدل آموزشی موجود در کشور مدل مطلوبی نیست اینکه افراد را در بستر دانشگاه آموزش داده و رها کنیم برای کشور مفید نخواهد بود؛ باید در خصوص تقویت ارتباط دانشگاه با بخش‌های مختلف ازجمله صنعت اقدامات اساسی صورت گیرد، در حال حاضر صنعت حلقه مفقوده است.
وی اشاره کرد: متأسفانه مشاهده می‌کنیم دانشگاه اعلام بی‌نیازی می‌کند و دانشجو هم توانی برای برقراری این ارتباط ندارد؛ صنعتگر نیز با توجه به این‌که از دانشگاه فارغ‌التحصیل شده نیازی به ارتباط با دانشگاه نمی‌بیند به همین دلیل دانشگاه و صنعت نسبت به هم بی‌تفاوت شوند.
جمالی‌پور عنوان کرد: عدم ارتباط صنعت و دانشگاه از جمله مشکلات موجود است و اگر این گره باز نشود با مشکل مواجه خواهیم شد. بایستی فرصت مطالعات داخلی از سوی وزارت علوم فراهم شود تا بدین‌گونه پایان‌نامه و مقالات بر اساس مشکلات موجود تدوین و برای آن‌ها راه‌حل ارائه شود.
وی بیان کرد: در کره جنوبی، انگلیس، ترکیه و سنگاپور برای کاربردی کردن پروژه‌ها فرصت‌های تحقیقاتی و مطالعاتی در صنعت در دستور کار قرار می‌گیرد، با فراهم شدن فرصت مطالعات داخلی در کشور دانشجو می‌تواند گره‌ای از بخش‌های مختلف را باز کند و این موضوع به‌راحتی در پیام نور قابل اجراست.
استاندار قزوین با تأکید بر اینکه دانشگاه نباید به دولت دل ببندد، افزود: بخش خصوصی اقتصاد را رقم می‌زند چون پول دست سرمایه‌گذار و بخش خصوصی است و دانشگاه باید اعتماد صنعت را جلب کند تا صنعتگر بخش اندکی از سرمایه خود را در حد ۲ تا سه درصد به بخش تحقیقات اختصاص دهد تا در پی آن چندین برابر سود کند. متأسفانه در حال حاضر دانشگاه نیازی به مذاکره با صنعت و بخش‌های مختلف نمی‌بیند.
برای حفظ بقای اقتصاد باید به‌سوی خلق ایده‌های نو گام برداریم
وی با تأکید بر اینکه باید به سوی خلق ایده‌های نو برای حفظ بقای اقتصاد گام برداریم اضافه کرد: با وجود مشکلات اقتصادی پتانسیل خوبی در بخش خصوصی وجود دارد؛ باید فضای موجود در اقتصاد شکسته و وارد فضای جدیدی شویم تا از این گردنه عبور کنیم، باید بپذیریم فضای پساکرونا با فضای قبل از کرونا متفاوت است و از حالا برای فضای پساکرونا فکر کنیم.
جمالی‌پور گفت: دانشگاه‌ها به شرط اراده می‌توانند درآمدهای خوبی ایجاد کنند؛ باید اتاق فکر خلق درآمد و ثروت از علم در دانشگاه‌ها تشکیل شود. پیام نور استان قزوین چند هزار دانشجو دارد اگر ۵۰۰ دانشجو وارد بازار خلق ثروت از علم شوند برای دانشگاه و جامعه درآمدزایی خواهند داشت.
وی اظهار کرد: درخشش پیام نور در کرونا نشان می‌دهد توانایی خلق ثروت از علم در دانشگاه پیام نور قزوین وجود دارد و این دانشگاه باید ایده خلق کرده و به فروش برساند؛ پایان‌نامه‌های دانشجویی اگر درست هدایت شوند خالق ثروت خواهند داشت.
دستگاه‌های اجرایی به دانشگاه‌های اعتماد کنند
رضا رسولی شربیانی، رئیس دانشگاه پیام نور استان قزوین در این دیدار اظهار کرد: دانشگاه پیام نور استان قزوین دارای سه مرکز و ۶ واحد است و ۶۵ هیئت علمی رسمی در این دانشگاه مشغول تدریس هستند.
وی افزود: در حال حاضر ۷۵۰۰ دانشجو در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند. دانشجویان مرکز قزوین در ۳۷ رشته و دیگر مراکز و واحدها نیز در ۶۵ رشته مشغول به تحصیل هستند.
رئیس دانشگاه پیام نور استان قزوین با اشاره به اینکه دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد در ۱۷ رشته تحصیل می‌کنند، اعلام کرد: در رشته‌های علوم سیاسی، شیمی و کشاورزی زمینه برای راه‌اندازی رشته در مقطع دکترا فراهم است و در این راستا نیازمند مساعدت مسئولین هستیم.
وی با اشاره به اینکه زمینه انجام طرح‌های پژوهشی در دانشگاه پیام نور فراهم است، بیان کرد: با توجه به صنعتی و کشاورزی بودن قزوین زمینه همکاری پژوهشی در عرصه‌های کشاورزی و علوم پایه در این دانشگاه وجود دارد و آزمایشگاه‌های شیمی، محیط زیست و کشاورزی این دانشگاه ظرفیت و توانایی لازم برای طرح‌های پژوهشی و تحقیقاتی را دارند.
رسولی شربیانی گفت: امسال چند طرح با توجه به نیازهای استان آماده شده است و این ظرفیت در دانشگاه پیام نور وجود دارد تا عضو یکی از کمیته‌های استانی شود تا علاوه بر رونق پژوهش موجب باز شدن گره از بخش‌های مختلف شود.
رئیس دانشگاه پیام نور استان قزوین در پایان یادآور شد: صنعت باید از دانشگاه طلب و به پیام نور اعتماد کند و دستگاه‌های اجرایی استان به جای تفویض طرح‌های تحقیقاتی به دانشگاه‌های تهران آن را به دانشگاه‌های استان بسپارند.
کد مطلب: 128398
برچسب ها: دانشگاه‌
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *