۰
چهارشنبه ۲۵ تير ۱۳۹۹ ساعت ۱۸:۰۱

شهری با خوراکیهای خوشمزه

بو و بَرَنگی دارد این شهر، هر جا که بروید و وارد هر محله‌ای که بشوید بالاخره جایی پیدا می کنید که با کلی خوراکی‌های خوشمزه یک دل سیر از عزا درآورید.
شهری با خوراکیهای خوشمزه
بو و بَرَنگی دارد این شهر، هر جا که بروید و وارد هر محله‌ای که بشوید بالاخره جایی پیدا می کنید که با کلی خوراکی‌های خوشمزه یک دل سیر از عزا درآورید.
خوراکی های مخصوص این شهر هم چشم نواز است و هم دل نواز. خوراکی های که از خورش های خوش آب و رنگ گرفته تا انواع نان محلی با عطر و طعم لذیذشان را شامل می‌شود و شاید نام دارترین آنها "دنده‌کباب کرمانشاهی" و "خورش خلال" باشد.
کرمانشاه حالا در مسیری قدم برداشته تا با وجود این خوراکی های خوشمزه به شهر خلاق خوراک تبدیل شود. شهری که خوراکی های خوشمزه آن زبانزد عام و خاص، نه فقط در ایران که در جهان شود
36 شهر در 28 کشور جهان نام خود را به نام شهر خلاق خوراک در یونسکو ثبت کرده اند و کرمانشاه حالا با خوراکی های متنوع و خوشمزه ای که دارد در تلاش است تا به عنوان سی و هفتمین شهر نام خود را در این لیست خوش رنگ و بو ثبت کند.
مهدی عبدالمالکی رییس سازمان فرهنگی، اجتماعی شهرداری کرمانشاه امروز (25 تیر) در جمع اصحاب رسانه، با اشاره به تلاش های صورت گرفته برای ثبت نام کرمانشاه به عنوان شهر خلاق خوراک گفت: در یونسکو شهرهای خلاق در هفت حوزه از جمله موسیقی، خوراک، صنایع دستی و ... ثبت می شوند و در ابتدا با توجه به ظرفیت خوب کرمانشاه در حوزه موسیقی تلاش داشتیم تا به عنوان شهر خلاق موسیقی نام کرمانشاه را ثبت کنیم.
وی افزود: به دلیل عدم هماهنگی های لازم بین دستگاه‌های فرهنگی، شهر سنندج پیش دستی کرد و نام خود را به عنوان شهر خلاق موسیقی به ثبت رساند، بنابراین با توجه به ظرفیت های فراوان کرمانشاه در حوزه غذاها و شیرینی های محلی وارد حوزه خوراک شدیم.
عبدالمالکی تصریح کرد: کرمانشاه ظرفیت خوبی در زمینه خوراک دارد و تاکنون 80 خوراکی خوشمزه از جمله 50 نوع غذا، یازده نوع نان محلی، 20 نوع شیرینی و حتی برخی غذاهای مناسبتی و میان وعده ها را شناسایی کرده و در لیست خوراکی های مخصوص شهر کرمانشاه قرار داده ایم.
این مسئول خاطرنشان کرد: تبدیل شدن کرمانشاه به شهر خلاق خوراک تاثیر بسیاری در رونق گردشگری استان خواهد داشت، چرا که با ثبتِ نام این شهر در لیست شهرهای خلاق یونسکو، نامه ای از طرف یونسکو به تمام کشورهای عضو و نیز شهرهای خلاق جهان ارسال شده و شهر خلاق جدید با تمام ویژگی ها به آنها معرفی می‌شود و این موجب معرفی کرمانشاه در سطح بین الملل خواهد شد.
وی افزود: از طرفی این کار باعث جذب گردشگران بسیاری در داخل خود کشور خواهد شد و در نهایت انجام این کار به رونق اقتصاد شهر و ایجاد اشتغال منجر می‌شود.
عبدالمالکی تصریح کرد: در این زمینه تاکنون جلسات متعددی با افراد صاحب نظر و کارشناس در حوزه های مختلف آشپزی، خوراک و صاحبان رستوران ها برگزار شده و در این جلسه نیز تلاش داریم تا هم اندیشی با اصحاب رسانه در این خصوص داشته باشیم.
وی افزود: صحبت هایی با نماینده یونسکو در ایران هم شده و این مسئول هم استقبال خوبی از این موضوع داشته و قول پیگیری و مساعدت داده است.
عبدالمالکی خاطرنشان کرد: از دیگر اقدامات صورت گرفته در این حوزه بحث تدارک کارگاه‌های آموزش آشپزی، تدوین برگزاری رویدادهای مرتبط با غذا، راه اندازی خیابان خوراک در کرمانشاه، تدارک سفر چهره های معروف در حوزه غذا به کرمانشاه، برگزاری فن تورهای غذا، ساخت اِلمان های غذایی در سطح شهر و... می باشد.
رییس سازمان فرهنگی، اجتماعی شهرداری کرمانشاه ابراز امیدواری کرد: با ثبت نام کرمانشاه به نام شهر خلاق خوراک، این موضوع تاثیر خوبی در بحث گردشگری داشته و موجب جذب گردشگران بیشتر و رونق اقتصاد استان شود.
کد مطلب: 132914
برچسب ها: کرمانشاه
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *