۰
شنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۱ ساعت ۲۰:۵۴
دکتر بیگدلی در گفت‌و‌گو با پایگاه خبری فریادگر:

اجماع برای حذف بشار اسد تقویت شده است

دکتر بیگدلی می گوید اجماع جهانی برای حذف بشار اسد تقویت شده و این امر برای ایران مطلوب نیست
دکتر بیگدلی می گوید اجماع جهانی برای حذف بشار اسد تقویت شده و این امر برای ایران مطلوب نیست

یک کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به سفرهای کوفی‌عنان و اخضر ابراهیمی به کشورهای طرفدار دولت سوریه، اجماع بر سر حذف بشار اسد را قوی تر از گذشته دانست و گفت: اگر این دو به ایران سفر کردند نشانگر آن است که بحث بر سر برداشتن آقای بشاراسد است نه بر سر حل قضیه به نفع بشاراسد؛ در حقیقت آنها به دنبال نرم کردن ایران برای موافقت جهت تغییر دولت در سوریه هستند.
دکتر علی بیگدلی، استاد دانشگاه و کارشناس مسائل خاورمیانه در گفت‌و‌گو با پایگاه خبری فریادگر کشورهای منطقه به ویژه ایران را در تعیین وضعیت آینده کشور سوریه بسیار موثر عنوان کرد و اظهار داشت: وضعیت سوریه با جریان بهار عربی که در منطقه اتفاق افتاد بسیار متفاوت است که البته این تفاوت‌ها چند دلیل دارد. یکی از این تفاوت‌ها مربوط به ترکیب جمعیتی مذهبی سوریه است. جمعیت سوریه متشکل از چهار اقلیت علویان، مسیحی، کرد و سنی است که معمولا سنی‌ها به دلیل امکانات تجاری و اقتصادی وضعیت مناسبی به لحاظ مالی دارند هر چند که تنها هشت تا نه درصد جمعیت را تشکیل می‌دهند و با توجه به اینکه علویان، مسیحیان و کردها اغلب در خدمت بشاراسد هستند و در هرم قدرت قرار دارند، یک نوع مقاومت ایجاد می کند. وی افزود: دلیل دیگر آن است که مساله سوریه، هم تبدیل به یک پدیده محلی و منطقه‌ای شده و هم غربی‌ها توانستند آن را به سرعت تبدیل به یک پدیده بین‌المللی کنند. در منطقه کشورهایی مثل ترکیه، قطر و عربستان سعودی از آن اقلیت سنی حمایت می‌کنند و کشورهای دیگر مثل ایران، عراق و تا حدودی حزب‌الله از بخش علویان که جزو شیعیان هستند حمایت می‌کنند و در حال حاضر می‌توان گفت که مساله سوریه تبدیل به یک رقابت بین‌المللی شده، یعنی روسیه و چین از یک طرف و غرب هم از طرف دیگر در کشاکش حل این مساله هستند.
بیگدلی با بیان اینکه هم کوفی‌عنان و هم اخضرابراهیمی هیچکدام با جناح مخالف بشاراسد گفت‌و‌گو نکرده بلکه هر دو با طرفداران دولت سوریه صحبت کردند، یادآور شد: این مساله بسیار مهم بود یعنی آقای اخضر ابراهیمی و کوفی‌عنان هر دو به ایران آمدند ولی هیچکدام به قطر و ترکیه و عربستان‌سعودی نرفتند و این نشان می‌دهد که بحث بر سر برداشتن بشاراسد است نه بر سر حل قضیه به نفع بشاراسد، یعنی حامیان دولت سوریه را طوری نرم می‌کنند که به موافقت برای تغییر قدرت در سوریه تن بدهند. وزیر خارجه چین هم اعلام کرد که موافق است تا یک جابه‌جایی قدرت در آنجا صورت گیرد، بنابراین به نظر می‌رسد که اگرچه مقاومت‌هایی در سوریه همچنان وجود دارد و بشاراسد بر بخش عظیمی از قدرتش متکی است ولی وجود حکومت او رفته‌رفته به آنجا می‌رسد که خیلی قابل دفاع نیست. این کارشناس مسائل خاورمیانه خاطرنشان کرد: ایران از بشاراسد حمایت می‌کند چون تنها کشوری است که در میان دنیای عرب به سمت ما آمده و این مساله الان به زیان سوریه شده چرا که تمام فشارها برروی اسد آن است که چرا دنیای عرب را رها کرده و به سمت ایران رفته است. بنابراین آنها به دنبال آن هستند که با برداشتن بشاراسد شاید هلال شیعی که از آن سخن می گویند شکسته شود و امکان دسترسی ایران به حزب‌الله از بین برود، لذا آمریکایی‌ها هم به دنبال آن هستند که اول آن اهرم‌های قدرتی را که دردست ایران است از بین ببرند و رابطه ایران با حزب‌الله را کوتاه کنند، حال در آینده ممکن است که برنامه‌ای برای حزب‌الله داشته باشند ولی الان مساله سوریه برای غرب در اولویت قرار گرفته و بیشتر نیروی خود را صرف آن می‌کنند که مساله بشاراسد را مشخص کنند و به احتمال زیاد با توجه به اتمام انتخابات ریاست جمهوری آمریکا مساله سوریه به یک شکلی حل می شود. وی با تاکید بر اینکه تمام تلاش ایران برآن است که بشاراسد را از دست ندهد تصریح کرد: با تمام این سرمایه‌گذاری‌هایی که ما روی بشاراسد یا زمان پدر او کردیم که بسیار این سرمایه‌گذاری سنگین بود ولی در هر حال آینده نشان می‌دهد که رفته‌رفته ایران و غرب به آن نقطه موافقت برای حل مساله سوریه نزدیک می‌شوند و روسیه هم اگر از سوریه دفاع می‌کند به این دلیل است که به دنبال سهم چشمگیری در تقسیم‌بندی حوادث در خاورمیانه می گردد تا سهمی از تحولات منطقه به دست آورد. بیگدلی همچنین در خصوص تاثیر آینده سوریه بر ایران گفت: آن هلال شیعی که روی آن سرمایه‌گذاری بسیاری کرده بودیم با رفتن بشاراسد از بین خواهد رفت. با رفتن بشار اسد ما آن اهرم‌های قدرت را در منطقه نخواهیم داشت و به لحاظ ژئوپولیتیکی حمایت ما از حزب الله هم دچار مشکل خواهد شد و این مساله بسیار مهمی برای ایران است که معتقد است به دلیل وجود حزب الله، مرزهای ما تا پشت اسرائیل کشیده شده است. با رفتن بشاراسد قطعا حکومتی برسر کار خواهد آمد که مانند حکومت بشار اسد با ما چندان دوست نخواهد بود.

کد مطلب: 13439
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *