۰
سه شنبه ۸ اسفند ۱۳۹۱ ساعت ۰۸:۴۸

حزب الله و سپاه با درگیری‌های سوریه ارتباط ندارند

وزیر اطلاع رسانی سوریه با تأکید بر اینکه سوری ها نباید برای آغاز گفت‌وگوها منتظر لحظه مناسب باشند، افزود که دولت سوریه به مخالفان شرکت کننده در گفتگوها تضمین خواهد داد
به گزارش فارس، عمران الزعبی در گفت‌وگو با شبکه العالم اظهار داشت: مسئولان سوریه همه گروه‌های سیاسی با گرایش‌های مختلف از جمله مخالفان در داخل و خارج را بعلاوه افراد مسلحی که با دست کشیدن از خشونت و زمین گذاشتن سلاح موافقت کرده اند، به یک گفت‌وگوی سیاسی بدون پیش شرط فراخوانده‌اند.
وی افزود: دولت سوریه از دعوت برای گفت‌وگوی ملی برای رسیدن به یک راه حل سیاسی همه جانبه عبور کرد.
الزعبی تأکید کرد: گفت‌وگو از همان آغاز بحران (از سوی دولت) مطرح شد، اما نیروهای مخالف به آن پاسخ مثبت ندادند و علت هم این بود که تصور می کردند می‌توانند دولت و نظام در سوریه را سرنگون کنند.
نباید به دنبال لحظه مناسب بود
الزعبی با تأکید بر ضرورت آغاز گفت‌وگوها بدون منتظر شدن برای "لحظه مناسب" برای آن گفت: این آغاز گفت‌وگو است که لحظه مناسب را "به معنای ملی" بدست خواهد داد.
وی تصریح کرد: دولت سوریه آماده گفت‌وگوی جدی است و به آن متعهد است؛ اما این التزام نیازمند پایبندی طرف دیگر و حرکت به سمت گفت‌وگوی ملی سوری - سوری است.
وزیر اطلاع رسانی سوریه اظهار داشت: گروه‌های مخالف در داخل یا خارج باید شیوه تفکر خود را تغییر دهند و نه اهداف خود را؛ شیوه تفکر گذشته و ابزارهای مورد استفاده مخالفان در صحنه برای براندازی نظام و از هم پاشیدن کشور و نظیر آن، شکست خورده است.
تضمین به مخالفان شرکت کننده در گفت‌وگو
وی درباره تعهد دولت سوریه به خودداری از پیگرد شرکت کنندگان در گفت وگوی ملی تاکید کرد: همه پیگردهای امنیتی و قضایی هر کدام از مخالفان سوری که می خواهند برای شرکت در روند گفت‌وگوی سیاسی ملی فراگیر به سوریه بازگردند، لغو می شود.
الزعبی با خودداری از اظهار نظر درباره بیانیه مخالفان خارج نشین مبنی بر تشکیل دولتی در مناطق تحت کنترل خود، تأکید کرد: این بیانیه کمتر از آن است که نیاز به اظهار نظر داشته باشد؛ و این بیانیه در ادامه همان روش تفکر برخی از مخالفان خارج نشین و حرکت در مسیر فضایی است که به نفع کشور نیست.
برخورد دوگانه واشنگتن با موضوع تروریسم
وزیر اطلاع رسانی سوریه با اشاره به برخورد دوگانه دولت آمریکا با بحران سوریه تاکید کرد: واشنگتن همچنان به همان روش و شیوه سابق درباره سوریه می اندیشد و همچنان به تروریسیم با معیارهای دوگانه نگاه می کند و این سیاست هنوز تغییری نکرده است.
سیاست عربستان تغییری نکرده است
الزعبی در خصوص مواضع عربستان سعودی درباره سوریه گفت: هیچ تغییری در سیاست خارجی عربستان درقبال آنچه در سوریه روی می دهد، وجود ندارد.
دولت ترکیه در همه حوادث سوریه دست دارد
وزیر اطلاع رسانی سوریه گفت: موضع ترکیه در بحران سوریه از مدتها پیش روشن است و دولت ترکیه به طور مفصل درهمه آنچه در سوریه از جنبه سیاسی ، امنیتی، نظامی و اقتصادی روی می دهد، دست دارد.
الزعبی با اشاره به سرقت گسترده ترکیه از سوریه، تصریح کرد: همه سرقتها از سوریه با آگاهی مسئولان سیاسی دولت ترکیه و دستورات و هماهنگی و تسهیلات آنها صورت گرفته است.
الزعبی گفت: اما در سطح امنیتی و نظامی برکسی پوشیده نیست که دولت ترکیه به میزان بسیار بسیار زیاد در بحران سوریه و ریختن خون مردم این کشور دست دارد .. بنابراین موضع مسئولان و دولت و ملت سوریه درقبال ترکیه روشن است و تغییری نمی کند.
اقدامات دولت سوریه برای مقابله با ترکیه
الزعبی گفت: دولت سوریه در حال آماده کردن پرونده هایی درباره اقدامات ترکیه است تا آنها را در زمان مناسب در اختیار نهادهای بین المللی از جمله سازمان ملل و شورای امنیت قرار خواهد داد.
الزعبی اظهار داشت: مواضع دولت سوریه درقبال ترکیه فقط در حد حرف نیست؛ بلکه دلایل و مدارکی واقعی درباره میزان و ابعاد دخالت ترکیه در سوریه در دست است؛ که البته برخی کشورهای بزرگ نیز با ترکیه همدست هستند و هدایت توطئه‌ها ضد سوریه را به‌دست دارند.
الزعبی تأکید کرد: اقدامات ترکیه در سرقت از کارخانه های سوریه و انتقال سلاح و مواد منفجره و افراد مسلح به داخل خاک سوریه مخفیانه و محرمانه نبوده است؛ زیرا این کشور از پوشش و حمایت سیاسی و بین المللی برخی قدرتهای بزرگ و کشورهای منطقه برخوردار است.
کشورهایی که در ریختن خون مردم سوریه دست دارند
وی درباره دست داشتن این کشورها در ریختن خون سوری ها تصریح کرد: همه کسانی که علیه سوریه توطئه کردند در آنچه در این کشور روی می دهد شریکند و در هر قطره خون سوری ها که به زمین ریخته می شود و هر شهروند سوری که قربانی شده است، شریک هستند؛ و از نظر امنیتی، تحقیقات درباره این مسائل به مراجع ذیربط باز می گردد.
مواضع کشورهای عربی درقبال بحران سوریه
الزعبی تصریح کرد: مواضع کشورهای عربی درقبال رویدادهای سوریه از آغاز بحران مشابه نیست؛ و این موضوع در نشست های اتحادیه عرب یا نشست های بین المللی یا نظایر آن روشن بود؛ اما درحال حاضر نمی توان بین این مواضع تمایز داد، چرا که تا این لحظه نمی توان تغییری در آن احساس کرد.
روابط سوریه و ایران
الزعبی در خصوص روابط سوریه و ایران گفت: روابط سوریه و ایران، اصیل، ریشه دار و تاریخی است؛ و این روابط موقت و زودگذر و جدید نیست که براساس تحولات خاصی به وجود آمده باشد .
وی افزود: این روابط به حدی مستحکم و استوار است که نمی توان به آن خدشه وارد کرد.
وزیر اطلاع رسانی سوریه اظهار داشت: ایران دوست سوریه است و ما با این کشور روابط اقتصادی و سیاسی ممتاز و برجسته داریم؛ این روابط درجریان مشکلاتی که سوریه با آن مواجه شده، عمیق تر و مستحکم تر شد.
تکذیب ادعای حضور نیروهای حزب الله و سپاه در سوریه
الزعبی با تکذیب ادعای اعزام نیروهای سپاه یا ارسال سلاح به سوریه از ایران، تأکید کرد: این ادعاها بخشی از برنامه طرف هایی است که علیه سوریه توطئه چینی می کنند؛ و از جمله آنان برخی از مخالفان خارج نشین هستند که درتلاشند به سوریه و ایران به صورت همزمان ضربه بزنند و نیز اقدام خود را در زمینه اعزام عناصر مسلح از کشورهای خارجی یا عربی به سوریه توجیه نمایند.
وزیر اطلاع رسانی سوریه تصریح کرد: این ادعاها (علیه ایران) از پایه و اساس مردود و نادرست است و من در اینجا تاکید می کنم که حتی یک نفر از نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به طور مستقیم یا حتی غیرمستقیم با درگیری‌های سوریه و ماموریت نیروهای مسلح سوریه ارتباط ندارند.
الزعبی همچنین با تکذیب ادعای حضور نیروهای حزب الله لبنان در کنار نیروهای ارتش سوریه، گفت: مطرح کردن این مساله هم در راستای همان سخنانی است که از چند ماه پیش مطرح شده، و هدف از آن توجیه دخالت‌ طرف‌های دیگر در سوریه است.
وی همه این ادعاها را بی پایه و اساس خواند و گفت حزب الله جنبش مقاومتی است که ماموریت‌ها و وظایفی را درمقابله با رژیم صهیونیستی دارد.
الزعبی تصریح کرد: ارتش سوریه به نیرو و تجهیزات و کمک‌ طرف‌های دیگر نیازی ندارد و این مساله باید برای همه روشن شود که هیچ یک از نیروهای حزب الله در سوریه فعالیت ندارند.
زمینه سازی عناصر مسلح برای حمله رژیم صهیونیستی به سوریه
الزعبی گفت: روابط سوریه با مقاومت در لبنان، مبتنی بر مقابله با دشمن صهیونیستی و توطئه‌های این رژیم در منطقه است؛ و این رابطه در همه ابعاد خود مستحکم است؛ بنابراین تهدیداتی را که همواره از سوی رژیم صهیونیستی ضد لبنان ، مقاومت ، سوریه و ایران مطرح می شود ، نمی‌توان از هم جدا دانست، زیرا همه این کشورها و طرف‌ها با یکدیگر، پیکره مقاومت در منطقه را تشکیل می دهند.
وزیر اطلاع رسانی سوریه اظهار داشت: اقدامات و تحرکات گروه‌های مسلح در اطراف دمشق و در بسیاری از مناطق دیگر و به ویژه حملات آنان به مواضع نیروهای پدافند هوایی قابل درک است، زیرا اهدافی که مورد حمله قرار می گیرد ارتباطی به گروه های مسلح ندارد.
وی تصریح کرد: این حملات از پیش طرح ریزی شده و برای اهدافی خاص بود؛ و در همین راستا حمله رژیم صهیونیستی پس از زمینه سازی گروه‌های مسلح انجام شد.
الزعبی تأکید کرد: همه گروه‌های مسلح برای سوریه خطرناک هستند و گروه هایی نیز وجود دارند که با دشمن صهیونیستی در ارتباطند.
تعامل سیاستمداران و دولت لبنان با سوریه
الزعبی با بیان اینکه موضع لبنان درقبال سوریه تغییر نکرده است ، اظهار داشت: در لبنان همواره صحبت از درگیر نشدن این کشور در سوریه بوده است؛ اما برخی از گروه‌های سیاسی دراین زمینه وارد عمل شده و شواهد و مدارکی در زمینه حمایت آنها از ورود سلاح به سوریه و ارتباط با گروه های مسلح و حمایت های مالی از آنان وجود دارد.
وی ادامه داد: این مساله نه فقط به معنای دست داشتن افراد بلکه به منزله دست داشتن گروه های سیاسی لبنان در سوریه به شمار می رود؛ و دولت سوریه این موضوع را از راه های قضایی و حقوقی پیگیری می کند.
کد مطلب: 24145
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *