۰
پنجشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۹:۳۷

ارتباط میان مصرف مواد افیونی و ناشنوایی

محققان "دانشگاه راتگرز" آمریکا در مطالعه اخیرشان اظهار کرده‌اند مصرف مواد افیونی به ویژه در دوزهای بالا می‌تواند باعث ناشنوایی شود.
ارتباط میان مصرف مواد افیونی و ناشنوایی
 
محققان "دانشگاه راتگرز" آمریکا در مطالعه اخیرشان اظهار کرده‌اند مصرف مواد افیونی به ویژه در دوزهای بالا می‌تواند باعث ناشنوایی شود.
به گزارش ایسنا، مواد افیونی(Opioid) به مجموعه ترکیبات شیمیایی طبیعی و صنعتی مُسکن شبیه به مرفین گفته می‌شود که در سیناپس گیرندهای عصبی اپیویید را تحریک می‌کنند.
در این مطالعه که در مجله "Medical Toxicology" منتشر شد. محققان، پرونده‌های مرکز کنترل سموم نیوجرسی را از سال ۱۹۹۹ تا ۲۰۱۸ بررسی کردند تا ارتباط بین مصرف مواد افیونی و ناشنوایی را مشخص کنند.
طی این مطالعه محققان ۴۱ نفر را که مواد افیونی مصرف می‌کردند مورد بررسی قرار دادند و دریافتند این افراد بعد از مدتی دچار کاهش شنوایی یا ناشنوایی شده‌اند و علاوه بر آن برخی دچار وزوز گوش نیز شده بودند که این موضوع احتمالاً ناشی از سمیت این مواد بر روی گوش بود.
وزوز گوش به‌ عنوان درکی از یک صوت فاقد معنی، در یک گوش یا در هر دو گوش یا در سر، بدون حضور منبع صوتی خارجی است که اغلب به شکل‌های مختلف مثل صدای زنگ، خش‌خش، زمزمه، غرش، همهمه، تق‌تق، صدای سوت‌ مانند و یا صدای تپش قلب تعریف می‌شود.
از میان افرادی که محققان آنها را مورد بررسی قرار داده بودند بیش از نیمی از آنها هروئین و به دنبال آن اکسیکدون، متادون و ترامادول مصرف کرده بودند.
بیشتر افراد علائمی مانند وزوز گوش را تجربه کرده بودند و از آن میان ۱۲ نفر دچار علائم ناشنوایی، ۱۵ نفر دچار ناشنوایی کامل و ۱۰ نفر نیز دچار وزوز گوش بودند و چهار فرد نیز دچار ترکیبی از این علائم بودند. در حالی که برخی از افراد پس از مصرف مواد، با درمان، شنوایی خود را دوباره به دست آوردند اما وضعیت ۲۱ درصد از افراد وخیم تر شده بود و هیچ گونه بهبودی در وضعیت شنوایی آنها رخ نداده بود.
"لوئیس نلسون"(Lewis Nelson) نویسنده این مطالعه گفت: ساختارهای ظریف گوش داخلی در صورت عدم دریافت اکسیژن کافی و همچنین تأثیر مستقیم سموم مانند مواد افیونی، مستعد آسیب هستند. اگرچه این مطالعه ارتباطی با هروئین دارد اما سمی بودن تمام مواد افیونی بر روی ناشنوایی گوش تاثیر می‌گذارد. همچنین آزمایشات محققان بر روی حیوانات نشان داد که مصرف هرگونه مواد افیونی می‌تواند باعث ناشنوایی شود.
کد مطلب: 134958
برچسب ها: تندرستی
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *