۱
۱
جمعه ۱۲ دی ۱۳۹۹ ساعت ۱۷:۰۷

ماجرای پیداشدن آدم کوچولوها در خوی

کشف کوتوله‌های سی سانتی در ایران خیال‌بافی است
چندی‌‌ست تصویر پیدا شدن سه آدم‌کوتوله‌ی سی‌سانتی در خوی در فضای مجازی پخش و دست‌به‌دست می‌شود. تصویرهایی که هیچ سندی بر راستین(:واقعی) بودن آن‌ها در دست نیست.
چندی‌‌ست تصویر پیدا شدن سه آدم‌کوتوله‌ی سی‌سانتی در خوی در فضای مجازی پخش و دست‌به‌دست می‌شود. تصویرهایی که هیچ سندی بر راستین(:واقعی) بودن آن‌ها در دست نیست.
به گزارش امرداد، در پی پخش این تصویرها فرنشین(:رییس) موسسه‌ی باستان‌شناسی دانشگاه تهران در این‌باره گفت: عکس و فیلم‌های پخش شده درباره‌ی کشف آدم کوچولوها در ایران حقیقت ندارد. این خیال‌بافی برخی از افراد است.
مصطفی ده‌پهلوان، رییس موسسه‌ی باستان‌شناسی دانشگاه تهران، درباره‌ی برخی سخنان خیال‌بافانه‌ی کسانی مبنی بر پیدایش آثار باستانی عجیب مانند آدم کوتوله‌ها و گنج‌های فراواقعی، گفت: «فکر می‌کنید آیا اگر چنین چیزهایی بود ما نمی‌دیدیم؟ آن هم در دوره‌ای که همه مردم حتا در روستاهای دورافتاده یک گوشی موبایل با امکان تصویربرداری دارند؟ یکی دو فیلم در فضای مجازی پخش شده که تقلبی است. این افراد به ما مراجعه کرده و گفتند در منطقه خوی هنگام حفاری در شب، سه آدم کوتوله 30 سانتی‌متری از خاک بیرون زده‌اند که یکی از آن‌ها زیر دست‌وپا له شد و دو تای دیگر زن و مردی هستند که جیغ می‌کشند و کاهو می‌خورند. من از آن‌ها خواستم فیلم و عکسی به من نشان دهند اما گفتند که اجازه ندارند. گفتم من را ببرید آنجا ببینمشان. گفتند خبر می‌کنیم. چند سالی است رفته‌اند که خبر بدهند!».

میراث ایران با دستان فرزندان خودش در حال نابودی است
ده پهلوان در ادامه افزود: «این وظیفه سازمان‌ها دولتی مرتبط و رسانه ملی است که به مردم آگاهی و هشدارهای لازم را باید بدهد تا در دام این کلاهبرداری‌ها نیفتند. مال باختگان جرات ندارند شکایت کنند و به مراجع حقوقی و قضایی مراجعه کنند وگرنه تعداد این مالباختگان هزاران نفر هستند. میراث ایران با دستان فرزندان خودش در حال نابودی است و این واقعیتی بسیار دردناک و تلخ است. آه و افسوسی که آیندگان خواهند کشید را از اکنون می‌توان شنید».
وی گفت: «متاسفانه برخی از مدیران و اساتید دانشگاه در رشته‌های غیر باستان‌شناسی هم دچار بی‌اطلاعی هستند، نه توهم. با وجود این قدرت شنیده‌ها از دیده‌ها بیشتر است. مدیری به من می‌گوید آیا شما امسال هم می‌خواهید کاسه و کوزه در بیاورید؟ می گویم چرا فقط کاسه و کوزه نظر شما را جلب می‌کند! کارهای مهمتری هم انجام می‌دهیم و توضیح می‌دهم که باستان‌شناسی چیست. متأسفانه برخی از اساتید تعریفی از باستان‌شناسی ندارند همانطور که یک روستایی، باستان‌شناسی را گنج و دفینه می‌داند یک فرد تحصیل‌کرده‌ی ما هم باستان‌شناسی را گنج‌یابی و عتیقه می‌داند».
وی ادامه داد: «بخشی از این مشکل از آنجا ناشی می‌شود که در کتاب‌های درسی، درباره‌ی باستان‌شناسی هیچ توضیحی داده نشده است. وزارت آموزش و پرورش کشور، با وجود میراث تمدنی بی‌مانند در جهان، رشته‌ی باستان‌شناسی را در فهرست استخدامی خود ندارد که به دانش‌آموزان این مباحث را آموزش دهد».

آسیب بهره نگرفتن از دانش باستان‌شناسی در ایران
ده پهلوان گفت: «در یک کشور باستانی مانند ایران، دانش باستان‌شناسی چه نقشی در آموزش مردم دارد. آیا ما به باستان‌شناسی نیازی نداریم؟ چرا تا کنون به این موضوع توجهی نکرده‌ایم؟ اینها پرسش‌هایی است که ما از وزرای دولت‌های پیشین و وزرای آموزش و پرورش داریم. البته این اِشکال از ما هم هست. ما چقدر به عنوان باستان‌شناسان ایران به زبان ساده توانسته‌ایم این موضوع را به مردم آموزش دهیم؟ آیا می‌دانستید اگر ما در دهه‌های گذشته، از باستان‌شناسی کاربردی بهره می‌گرفتیم خیلی از مشکلات و بحران‌های زیست‌محیطی را امروز نداشتیم؟».
کد مطلب: 142468
برچسب ها: باستان‌شناسی
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


مجید
Iran, Islamic Republic of
تا نباشد چیزکی مردم نگویند چیز ها