۰
جمعه ۱۰ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۱۵:۰۳
ظریف:

کسی که از توافق خارج شده به آن بازگردد

وزیر امور خارجه تاکید کرد: امیدهایی که اعضای دولت جدید آمریکا دارند و ادعا می‌کنند ایران به توافق هسته‌ای بازگردد، نه منطقی است و نه هیچ گاه عملی می‌شود. منطق آن است کسی که از توافق خارج شده به آن بازگردد و ما هم که در داخل برجام هستیم، اقدامات لازم را آن زمان انجام می دهیم.
کسی که از توافق خارج شده به آن بازگردد
وزیر امور خارجه تاکید کرد: امیدهایی که اعضای دولت جدید آمریکا دارند و ادعا می‌کنند ایران به توافق هسته‌ای بازگردد، نه منطقی است و نه هیچ گاه عملی می‌شود. منطق آن است کسی که از توافق خارج شده به آن بازگردد و ما هم که در داخل برجام هستیم، اقدامات لازم را آن زمان انجام می دهیم.
به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، محمدجواد ظریف که به ترکیه سفر کرده است، ظهر امروز - جمعه- پس از دور اول گفت‌وگوها با مولود چاوش‌اوغلو در نشست خبری مشترک با همتای ترکیه ای خود درباره بازگشت آمریکا به برجام  به صحبت‌های روز گذشته آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا اشاره کرد و افزود: برجام توافقی بود که دولت آمریکا و ایران و پنج کشور دیگر به آن پیوستند و بعد از مذاکرات طولانی همه موضوعات را بررسی کردند و این توافق هم به تایید شورای امنیت سازمان ملل رسید.
اقدامات آمریکا نمونه بارز قانون‌شکنی است
وی با بیان این که آنچه که در توافق نیست، مورد توافق قرار گرفته که در توافق هم نباشد، تصریح کرد: امروز هم آن موضوعات نمی‌توانند به توافقات اضافه شوند. این توافق در یک چارچوب بی‌اعتمادی متقابل نوشته شده است بنابراین سازوکارهایی پیش‌بینی شد که اگر یک طرف به توافق عمل نکرد، طرف مقابل هم بتواند تعهدات خود را در توافق اجرا نکند.
وزیر امور خارجه ایران به خروج آمریکا از توافق هسته‌ای اشاره و خاطرنشان کرد: آمریکا تصمیم گرفت نه تنها از توافق خارج شود بلکه کسانی که به این توافق پایبند بودند، تحریم کرده و تحت فشار قرار دهد. شاهد بودیم شرکت‌ها و بانک‌های مختلف ترکیه‌ای را نیز به همین دلیل تحریم کرد. این اقدام در واقع نمونه بارز قانون‌شکنی است.
اقدامات ایران به معنای تلاش برای دستیابی به سلاح هسته‌ای نیست
ظریف با بیان این که اقداماتی که ایران انجام داده براساس توافق برای جبران اقدامات طرف آمریکایی بود، خاطرنشان کرد: اقدامات ایران به معنی تلاش ایران برای دستیابی به سلاح هسته‌ای نیست. ما از نظر اعتقادی و استراتژیک سلاح هسته‌ای را قبول نداریم و آن را باعث امنیت نمی‌دانیم. معقتدیم هرچه زودتر سلاح‌های هسته‌ای باید توسط دارندگان آنها نابود شوند.
وی تاکید کرد: آمریکا کشوری بود که از برجام خارج شد و تعهداتش را نقض کرد و اکنون هم وظیفه دارد به برجام برگردد و تعهداتش را اجرا کند. به محض آن که آمریکا تعهداتش را اجرا و ایران نیز نفع عمل به این تعهدات را مشاهده کند، ما نیز تعهدات خود را به صورت کامل اجرا می‌کنیم و این در بالاترین سطح جمهوری اسلامی توسط رهبر معظم انقلاب اعلام شده است.
رییس دستگاه دیپلماسی ایران در پاسخ به سوالی درباره تحریم‌های آمریکا علیه ترکیه هم گفت: ما با صداقت تحریم‌های آمریکا علیه این کشور را محکوم کردیم و هیچ ارزشی برای آنها قائل نیستیم.
ظریف ادامه داد: باعث تاسف است که دولت آمریکا معتاد به تحریم شده است. این سیاست آمریکا به ضرر همه دنیا و خود آمریکا تمام می شود.
همکاری سه‌جانبه ایران، ترکیه و افغانستان
وی همچنین درباره مناسبات تهران و آنکارا اظهارداشت: جمهوری اسلامی ایران و ترکیه در شرایط دشوار با یکدیگر روابط بسیار خوبی داشتند و در هر شرایطی نیز این روابط را با یکدیگر ادامه دادند.
وزیر امور خارجه درباره همکاری‌های ایران و ترکیه در زمینه موضوعات مختلف منطقه ای یادآور شد: ما امروز فرصت‌های ویژه‌ای برای همکاری نه تنها در سوریه بلکه در منطقه قفقاز داریم.  
وی درمورد محورهای دیدار امروز خود با وزیر امور خارجه ترکیه اظهارداشت: در این دیدار درباره درخواست دوستان افغانستانی هم گفت و گو شد تا همکاری‌های سه‌جانبه ایران، ترکیه و افغانستان محقق شود.
وی اضافه کرد: زمینه‌های همکاری برای ۲ کشور بسیار است و امیدواریم با اتخاذ یک موضع منطقی‌تر از سوی آمریکا فرصت گسترش روابط ایران و ترکیه افزون‌تر شود که حتما به افزایش روابط منجر می شود.
برگزاری اجلاس سه‌جانبه ایران، ترکیه و جمهوری آذربایجان در آینده‌ای نزدیک
این دیپلمات عالی‌رتبه درباره همکاری‌ها در منطقه قفقاز هم اظهارداشت: فرصت همکاری برای ۶ کشور در این منطقه فراهم است تا بتوانیم در مسیر سازندگی، اتصالات زمینی، انرژی و ریلی با همدیگر همکاری کنیم. امیدواریم به شکلی این همکاری‌ها باوجود ملاحظات برخی کشورها شدنی باشد و من نسبت به این موضوع خوشبین هستم.
ظریف ادامه داد: من اطلاعات کامل از گفت‌وگوهایم را از این سفرها در اختیار برادرم، چاووش‌اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه قرار دادم و اطلاعات این سفر را نیز در اختیار چهار کشور دیگر {جمهوری آذربایجان، روسیه، ارمنستان و گرجستان} قرار می دهم تا بتوانیم این مسیر همکاری را با یکدیگر طی کنیم.
وی از برگزاری اجلاس وزیران امور خارجه ایران، ترکیه و جمهوری آذربایجان در آینده‌ای نزدیک در ایران خبر داد و گفت: همکاری‌های ایران و ترکیه در منطقه قفقاز حتما همکاری مثمرثمری برای همه منطقه خواهد بود.
آتش بس قفقاز باید با همکاری‌های اقتصادی محکم‌تر شود
رییس دستگاه دیپلماسی به سفر دوره ای و دیپلماتیک خود به منطقه قفقاز اشاره و تصریح  کرد: پیرو طرح‌هایی که توسط روسای جمهوری ترکیه، جمهوری آذربایجان و روسیه درمورد همکاری‌های منطقه مطرح شد، من با مشورت دوستان در ترکیه، سفر به پنج کشور را شروع کردم و امروز خوشحالم بعد از بازدید از چهار کشور به ترکیه سفر کردم.
ظریف افزود: در سفر به جمهوری آذربایجان، روسیه، ارمنستان و گرجستان تاکید کردم گذشته به عنوان یک مسیر برای آینده و سازندگی به صورت مثبت مورد استفاده قرار گیرد و آتش‌بس موجود باید همکاری‌های اقتصادی محکم‌تر شود.
وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود یک بار دیگر از مهمان‌نوازی مردم ترکیه سپاسگزاری کرد و همچنین نسبت به قربانیان زلزله اخیر در این کشور ابراز همدردی کرد.
همکاری‌ها به سطح عالی گذشته بازمی گردد
وزیر امور خارجه در ابتدای نشست خبری خود با همتای ترکیه‌ای خود هم گفت: بسیار خوشحالم برای بار دوم در چند ماه گذشته در استانبول با چاوش‌اوغلو گفت‌وگو می‌کنم و این افتخار را هم دارم که بعد از نماز جمعه، با رییس‌جمهوری ترکیه دیدار کنم.
ظریف روابط ایران و ترکیه را روابطی بسیار با اهمیت و دارای منافع مشترک برای مردم ۲ کشور، مردم منطقه و جهان خواند و اظهار داشت: تهران - آنکارا در روزهای سخت در کنار همدیگر بودند و ما قدر این رفاقت در روزهای سخت را به خوبی می‌دانیم. امیدواریم روزهای بهتری در مقابل مردم ۲ کشور و منطقه با رفتن دولت تروریستی در آمریکا باشد.
وی به رایزنی‌های خود با همتای ترکیه‌ای‌اش تصریح کرد: درباره همکاری‌های دوجانبه صحبت کردیم. متاسفانه به خاطر ویروس کرونا و تحریم‌های آمریکا میزان همکاری‌ها کاهش یافته است اما یقین داریم براساس خواست رهبران دو کشور این همکاری را در سطح عالی گذشته برگردانیم. امروز درباره همکاری‌های ترانزیتی، تجارت و همکاری‌های دو کشور در حوزه انرژی گفت‌وگوهای بسیار خوبی داشتیم.
منتظر حضور اردوغان در ایران هستیم
این دیپلمات عالی‌رتبه به تلاش متقابل ایران و ترکیه برای حل مشکلات شرکت‌ها و افرادی که در دو کشور مشغول سرمایه‌گذاری هستند اشاره و خاطرنشان کرد: برای ما حضور شرکت‌های ترکیه در ایران بسیار مهم است و امیدواریم این شرکت‌ها بدون هیچ مانعی بتوانند به حضور خود در ایران ادامه دهند.
ظریف افزود:  ما منتظر سفر رییس جمهوری ترکیه به ایران هستیم و به زودی تاریخ این سفر و برگزاری اجلاس عالی همکاری‌های راهبردی و هم برای اجلاس سران روند آستانه نهایی می کنیم.
وی با یادآوری همکاری ایران و ترکیه در روند آستانه تصریح کرد: همکاری ما در چارچوب آستانه باعث شده است، بتوانیم آلام مردم سوریه را کاهش دهیم و با کمک یکدیگر و کمک دولت فدراسیون روسیه در کمیته قانون اساسی کار را پیش ببریم.
به گفته وزیر امور خارجه، سرعت کار به اندازه‌ای که مورد انتظار نبوده ولی مهم است که در سوریه صحبت جایگزین جنگ شده است.
ظریف با رییس جمهوری ترکیه دیدار می کند
چاوش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه هم در این نشست خبری مشترک گفت: در دیدار امروز درمورد برخی مسایل منطقه‌ای و همکاری ایران و ترکیه از جمله موضوع سوریه بحث و رایزنی شد.
وی از دیگر محورهای دیدار امروز با رییس دستگاه دیپلماسی ایران را سفرهای ظریف به برخی کشورهای منطقه قفقاز بیان کرد و افزود: صلح و ثبات در جنوب قفقاز برای منطقه بسیار مهم است و تمام کشورها از این مساله بهره خواهند برد.
وزیر امور خارجه ترکیه همچنین گفت: امیدواریم که آمریکا به برجام بازگردد و به تحریم های یک جانبه خود علیه تهران پایان دهد.
چاوش اوغلو یادآور شد: وزیر امور خارجه ایران امروز بعد از نماز جمعه با رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه دیدار می کند.
کد مطلب: 144032
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *