۰
سه شنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۳۳

شیخ محمد خیابانی مدرس ثانی بود

نماینده مردم تبریز در مجلس ضمن تشریح برنامه های همایش گرامیداشت سالگرد شهادت شیخ محمد خیابانی به شخصیت مجاهدانه وی اشاره کرد و گفت: ایشان مدرس ثانی بودند زندگی و کارنامه مجاهدانه ایشان خود گواه این موضوع است.
نماینده مردم تبریز در مجلس ضمن تشریح برنامه های همایش گرامیداشت سالگرد شهادت شیخ محمد خیابانی به شخصیت مجاهدانه وی اشاره کرد و گفت: ایشان مدرس ثانی بودند زندگی و کارنامه مجاهدانه ایشان خود گواه این موضوع است.
به گزارش ایسنا، محمدرضا میرتاج الدینی نماینده مردم تبریز در مجلس  در نشست خبری تشریح برنامه های همایش بزرگداشت یکصدومین سالگرد شهادت شیخ محمدخیابانی ابتدا ضمن تسلیت به مناسبت ایام شهادت حضرت موسی بن جعفر (ع) و تبریک پیشاپیش عید مبعث پیامبر اکرم (ص) به شخصیت مجاهدانه شهید محمد خیابانی اشاره کرد و گفت: ایشان در رجال نقش آفرین در تاریخ ایران و آذربایجان می باشند و تاریخ از وی به عنوان یکی از بزرگترین رهبران مبارزات مشروطه در آذربایجان یاد می کند. شیخ محمد خیابانی از شخصیت های تاثیرگذار در تاریخ یکصد سال گذشته است. بارها نام ایشان به نیکی از زبان امام راحل و مقام معظم رهبری یاد شده است. ایشان نماینده دور دوم و چهارم مشروطه از سوی آذربایجان بود و هدف وی پیاده کردن قانون اساسی و مشروطه ابتدا در منطقه آذربایجان و سپس گسترش آن در کل کشور بود.
وی افزود: با توجه به ارزشمند بودن زندگی و شخصیت این شهید بزرگوار ستاد بزرگداشت ایشان با پیشنهاد مجمع نمایندگان مجمع آذربایجان شرقی و با موافقت رئیس مجلس شورای اسلامی شکل گرفت.
این عضو هیات رئیسه کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ادامه داد: شخصیت ایشان در چند فراز تاریخی برجسته است. ایشان در مجلس دوم در مقابل اولتیماتوم روس ها با شجاعت در کنار شهید مدرس ایستادگی کرد. همچنین در ادامه مبارزات خود در جمع مردم تهران در سبزه میدان سخنرانی تاریخی به یادگار گذاشت. ما می توانیم ایشان را مدرس ثانی بدانیم؛ چرا که ایستادگی ایشان در عرصه های مختلف خود بیانگر این نکته است.
وی ادامه داد: ایستادگی در مقابل قرارداد استعماری وثوق الدوره از دیگر اقدامات ارزشمند ایشان بود؛ این قرارداد به قدری ننگین بود که وثوق الدوله از دولت انگلستان امان نامه خواست تا در صورت شورش مردم در امان بماند. این شهید بزرگوار نیز جنبش آزادیستان را در کارنامه خود دارد و در ادامه پیاده کردن مشروطه را در برنامه خود قرار می دهد. در واقع گسترش فرهنگ آموزش، مقابله با فقر، آزادی خواهی و عدالت خواهی ، سلطه ستیزی و استکبار ستیزی و همچنین مقابله با استبداد داخلی از مولفه های روشن زندگی ایشان بود.
میرتاج الدینی عنوان کرد:  ایشان در پیشرفت و توسعه استقلال کشور فعالیت های ارزشمندی داشتند و آذربایجان را جزء لاینفک ایران می دانستند مقابله با امپراطوری عثمانی سلطه روسها و انگلیس ها نیز از دیگر نکات حائز اهمیت زندگی ایشان بود. البته باید به روزنامه نگار بودن ایشان اشاره کنیم. ایشان نیز روزنامه های ارزشمندی را به یادگار گذاشتند.
نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی درتشریح برنامه های همایش گرامی داشت سالگرد جهاد شهید شیخ محمد خیابانی عنوان کرد: برنامه ما از روز شنبه ۲۳ اسفند ماه در تبریز آغاز می شود. افتتاحیه همایش در تالار وحدت دانشگاه تبریز با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی، وزیر میراث فرهنگی، شخصیت های کشوری و استانی، اساتید و دانشجویان و طلاب برگزار خواهد شد. بعد از اجلاس اول اختتامیه در بعد از ظهر آن روز ضمن بازدید از خانه ایشان برگزار خواهد شد. در روز دوم در تهران در روز یکشنبه بعداز جلسه مجلس در تالار شهید مدرس در این خصوص جلسه داریم و در پایان یکشنبه شب بر سر مزار ایشان در آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حضور خواهیم داشت. در پایان نیز بیانیه همایش قرائت خواهد شد و خواسته های مورد نظر این همایش بیان می شود.
 وی در پایان با اشاره به اقدامات و فعالیت های چند ماهه ستاد گرامیداشت شهید شیخ محمد خیابانی عنوان کرد: تاکنون ۶ مورد پیش همایش برگزار شده است که می توان به همایش روزنامه نگار مسئول، همایش دانشجویی شیخ محمد خیابانی، مصلح و استکبار ستیز، همایش دانش آموزی و معلمی شیخ محمد خیابانی و همایش نگاهی به دستاوردهای مطبوعاتی نهضت آزادیستان که از سوی فقهای حوزه علمیه تبریز برگزار شد اشاره کرد.
نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: همچنین سه کارگاه از جمله کارگاه نگارش رمان تاریخی و کارگاه خوش نویسی در این حوزه برگزار شد و همچنین سرودهایی با دو زبان فارسی و ترکی ارائه شد. تاکنون ۱۱۰ مقاله در این حوزه به دبیرخانه واصل شده که کمیته علمی در ۲۰ جلسه، ۳۶ مقاله را مورد پذیرش قرار داده که قرار است این مقالات در قالب کتاب ارائه شود. یک کتاب نیز به صورت صوتی در فضای مجازی منتشر شده است. همچنین با صحبتهایی که با صدا و سیما انجام شده قرار است سریال تاریخی قیام شیخ محمد خیابانی توسط صدا و سیما  ساخته شود بخش خصوصی در آذربایجان نیز برای حمایت از این موضوع اعلام آمادگی کرده است.
کد مطلب: 146188
برچسب ها: مجلس آدربایجان
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *