۰
شنبه ۲۱ فروردين ۱۴۰۰ ساعت ۰۸:۵۱

هشدار به سوداگران واکسن روسی کرونا

کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه با بیان اینکه برخی افراد در مسکو به واسطه‌ها و شرکت‌های خصوصی ایرانی قول تهیه واکسن داده‌اند، اعلام کرد: مطمئنا این افراد قصد سودجویی دارند، چراکه تحت هیچ شرایطی خارج از ضوابط و کانال رسمی، امکان تهیه واکسن در روسیه وجود ندارد.   
هشدار به سوداگران واکسن روسی کرونا
کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه با بیان اینکه برخی افراد در مسکو به واسطه‌ها و شرکت‌های خصوصی ایرانی قول تهیه واکسن داده‌اند، اعلام کرد: مطمئنا این افراد قصد سودجویی دارند، چراکه تحت هیچ شرایطی خارج از ضوابط و کانال رسمی، امکان تهیه واکسن در روسیه وجود ندارد.   
کاظم جلالی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در مسکو  با اشاره به تصمیم دولت، در زمینه ورود بخش خصوصی برای خرید واکسن گفت: این تصمیم می‌تواند راه را برای سودجویان، واسطه‌ها و دلالان به بازار واکسن باز کند.
 وی تصریح کرد: سفارت ایران در روسیه اخباری دریافت کرده است، مبنی بر اینکه برخی افراد در روسیه به واسطه‌ها و شرکت‌های خصوصی ایرانی قول تهیه واکسن داده‌اند، اما مطمئنا این افراد قصد سودجویی دارند، چراکه تحت هیچ شرایطی، خارج از ضوابط و کانال رسمی ، امکان تهیه واکسن در روسیه وجود ندارد.   
جلالی با بیان اینکه تنها کانال رسمی فروش و صادرات واکسن از روسیه به ایران و سایر کشورها، نهادی بنام «سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان» زیر نظر مستقیم رئیس جمهوری روسیه است، اظهار داشت:  این سازمان براساس قراردادهایی که با کشورهای مختلف، از جمله ایران امضاء کرده است ، عمل می کند و خارج از آن هیچ فروش یا صادراتی به هیچکدام از کشورهای جهان ندارد.
جلالی گفت: از زمانی که تصمیم دولت برای ورود بخش خصوصی اعلام شده است ، برخی دلالان و واسطه‌ها در هر دو کشور دست به کار شده‌اند تا از آب گل‌آلود ماهی صید کنند.
 سفیر جمهوری اسلامی ایران به تولید محدود واکسن در روسیه و تعهدات سنگین قراردادی با دیگر کشورها اشاره کرد و افزود: روسیه براساس قراردادهای قطعی با سایر کشورها متعهد به صادرات حدود یک میلیارد دز واکسن شده و باتوجه به تولید محدود و مشخص واکسن ، تحت هیچ شرایطی تعهدات جدید و خارج از این قراردادها را انجام نخواهد داد.
وی گفت: حتی در خود روسیه به خاطر محدودیت واکسن تاکنون بیش از ۶ میلیون نفر واکسن نزده اند تصریح کرد ظرفیت تولید واکسن در این کشور تعریف شده است و بنابراین آنقدر واکسن نیست که روسیه بتواند به بیش از تعهدات خود عمل کند .
سفیر جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: حداقل کاری که دولت و وزارت بهداشت کشورمان در شرایط فعلی می‌توانند انجام دهند، راستی‌آزمایی ماجرا از طریق سفارت جمهوری اسلامی ایران در روسیه است.
وی به شرکت‌های خصوصی ایرانی هم هشدار داد فریب افراد ، دلالان و واسطه‌ها را نخورند، چراکه ممکن است این افراد قول تهیه واکسن در قبال مبالغ هنگفتی ، بعنوان پیش پرداخت تهیه واکسن از آنها اخذ کنند، اما در نهایت پول و سرمایه بخش خصوصی به یغما برود.
قرارداد خرید ۳۰ میلیون دوز واکسن با روسیه بزودی نهایی می شود 
سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه همچنین با بیان اینکه بر اساس اولین قرداد خرید واکسن از این کشور  تاکنون پنج محموله واکسن «اسپوتنیک وی» شامل  بیش از ۵۰۰ هزار دوز واکسن  و صندوق سرمایه گذاریهای مستقیم روسیه تعهد کرده است که به زودی مابقی تعهد قرارداد خود را عملی کند.

جلالی اظهار داشت: بر اساس قرارداد جدید که به زودی نهایی می‌شود دولت جمهوری اسلامی ایران به میزان ۳۰ میلیون دوز واکسن از روسیه خریداری می کند.

تولید مشترک واکسن در ایران  بزودی اجرایی می شود 
جلالی همچنین گفت کار تولید واکسن مشترک در ایران توسط دو شرکت خصوصی ایرانی بزودی در ایران شروع بکار خواهد کرد.
وی تصریح کرد: دو شرکت خصوصی ایرانی برای تولید واکسن «اسپوتنیک وی» با روسیه همکاری می‌کنند و تمام موانع برای همکاری برداشته شده است و بر همین اساس با ارسال سلول تولید واکسن از روسیه به ایران،  کشت سلولی برای تولید این واکسن در کشورمان آغاز خواهد شد.
واکسیناسیون شهروندان ایران برای پیشگیری از ابتلا به بیماری کووید۱۹ با واردات ۲۰ هزار دوز واکسن "اسپوتنیک وی" از روسیه ۲۱ بهمن سال ۹۹ آغاز شد.
اسپوتنیک وی نخستین واکسن ضدکرونای روسیه است که توسط مرکز ویروس شناسی گامالیا وابسته به وزارت بهداشت این کشور در مسکو ساخته شده است و حرف وی (v) پس از اسپوتنیک همان حرف اول کلمه انگلیسی victory (ویکتوری) به معنای پیروزی است.
واکسن اسپوتنیک وی در ماه اوت سال ۲۰۲۰ (مرداد سالجاری) در این کشور تایید شد و صندوق سرمایه گذاری‌های مستقیم روسیه دست اندر کار تامین مالی طرح تولید این واکسن، آن را با موسسه ویروس شناسی گامالیا وابسته به وزارت بهداشت روسیه تولید کرده است.
صندوق سرمایه گذاری‌های مستقیم روسیه از ماه اکتبر سال ۲۰۲۰ (مهر امسال) با کشورهای مختلف برای عرضه و بویژه تولید مشترک واکسن اسپوتنیک وی مذاکره می‌کند و محموله هایی از این واکسن به چند کشور نیز ارسال شده است.  
این واکسن تاکنون در ۵۵ کشور به ثبت رسیده است.
کد مطلب: 147526
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *