۰
دوشنبه ۶ آذر ۱۳۹۱ ساعت ۱۵:۴۳
دکتر منصوری در گفت‌و‌گو با پایگاه خبری فریادگر:

انتخابات آمریکا در مسایل این کشور با ایران تاثیرگذار نیست

جواد منصوری می گوید در شرایط فعلی،روابط ایران و آمریکا دستخوش تحول مهمی نخواهد شد
جواد منصوری می گوید در شرایط فعلی،روابط ایران و آمریکا دستخوش تحول مهمی نخواهد شد

یک کارشناس ارشد مسائل بین‌الملل با بیان اینکه در طول سی و سه سال گذشته هر زمانی که بحث مذاکره مطرح شده اختلافات اساسی مانع شکل‌گیری یک مذاکره جدی و به نتیجه رسیدن آن شده است، گفت: البته نکته مهم و حائز اهمیت آن است که یک فرد نمی‌تواند چه در آمریکا و چه در ایران تعیین‌کننده روابط بین دو کشور باشد.
دکتر جواد منصوری، سفیر سابق ایران در پکن و کارشناس مسائل بین‌الملل گفت و گو با پایگاه خبری فریادگر به روابط ایران و آمریکا اشاره کرد و اظهار داشت: مسائلی که بین ایران و آمریکا وجود دارد ربطی به روسای جمهور در آمریکا ندارد بنابراین انتخابات آمریکا در وضعیت روابط با ایران چندان تاثیرگذار نیست مگر اینکه یک تحول اساسی در آمریکا اتفاق افتد چرا که دولت آمریکا براساس سیاست‌های کلی و براساس مجموعه نهادهایی که در این کشور وجود دارند تصمیم‌گیری می‌کند و در حال حاضر این مجموعه نمی‌تواند با ایران به عنوان یک دولت مسلمان و مستقل و خواهان قطع سلطه آمریکا است به تفاهم برسد.
وی در ادامه با بیان اینکه آمریکایی‌ها کاملا می‌دانند که وضعیت روابط دو کشور حتی با مذاکره هم راه به جایی نمی‌برد، تصریح کرد: به همین دلیل در طول سی و سه سال گذشته هر زمانی که بحث مذاکره مطرح شده همین اختلافات اساسی مانع یک مذاکره جدی و مانع به نتیجه رسیدن آن شده است. منصوری همچنین با اعلام اینکه نکته مهم آن است که یک فرد نمی‌تواند چه در ایران و چه در آمریکا تعیین‌کننده این روابط باشد، یادآور شد: به ویژه در ایران رهبری در زمینه مسائل کلان داخلی و خارجی نقش تعیین‌کننده دارد و ایشان در مورد مذاکره با آمریکا با دلایل مختلفی که بارها اعلام کرده‌اند، موافق نیستند و به این دلیل به نظر می‌رسد که این مطلب بیشتر جنبه تبلیغاتی داشته و عملا به نتیجه‌ای نمی‌رسد.
سفیر سابق کشورمان در پکن در خصوص تاثیر ایجاد روابط بین دو کشور اظهار داشت: اولا این امکان به سادگی مقدور نیست مگر اینکه تغییرات بسیار اساسی اتفاق افتد. با وجود این به نظر می‌رسد که اگر فرض کنیم که چنین اتفاقی هم بیفتد تحول کیفی فوق‌العاده‌ای نخواهد بود چرا که به هر حال مسائل دو طرف مسائل اساسی است و تا این مسائل تغییر نکند خیلی تغییرات رخ نخواهد داد به علاوه اینکه ما مصمم هستیم که هر چه بیشتر نفوذ خارجی‌ها را در کشورمان کم کنیم، لذا با برقراری رابطه با آمریکا تغییر چندانی در داخل کشور به وجود نمی‌آید. وی ادامه داد: در داخل آمریکا هم با توجه به گستردگی آن کشور و نهادهای موجود در آن رابطه با ایران تحولی را به وجود نمی‌آورد. دولت آمریکا به هیچ عنوان نمی‌تواند بدون ملاحظه اسرائیل در صحنه بین‌الملل حرکتی داشته باشد و چون روابط ما با اسرائیل هیچگونه تحولی را نخواهد داشت از این رو تغییر چندانی در صحنه بین‌المللی هم به وجود نمی‌آید. اخیرا یکی از نمایندگان کنگره آمریکا اعلام کرده اگر ایران، اسرائیل را به رسمیت بشناسد در آن صورت چنانچه بمب اتم هم داشته باشد ما کاری نمی‌کنیم. بنابراین به نظر می‌رسد که موضوع مهم بحث، بحث اسرائیل در ارتباط با ایران برای دولت آمریکا است و آمریکا نمی‌تواند مستقلا تصمیم‌گیری کند.

کد مطلب: 14815
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *