۰
يکشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۴۴

تولید غضروف مصنوعی توسط محقق ایرانی

یک محقق ایرانی شاغل در امپریال کالج لندن از تولید غضروف مصنوعی خبر داده که برای تولید انواع بلبرینگ نیز قابل استفاده خواهد بود.
تولید غضروف مصنوعی توسط محقق ایرانی
یک محقق ایرانی شاغل در امپریال کالج لندن از تولید غضروف مصنوعی خبر داده که برای تولید انواع بلبرینگ نیز قابل استفاده خواهد بود.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از نیواطلس، غضروف نقش مهمی برای تسهیل حرکت آزادانه مفاصل ایفا می‌کند و پژوهشگری ایرانی با تولید یک ماده روان کننده مصنوعی به جای غضروف که تنها گاه به گاه به تزریق آب نیاز دارد، گام مهمی در این زمینه برداشته است.
غضروف مصنوعی مذکور از یک ماتریس متخلخل و از الیاف کلاژن، پروتئین‌های پروتئوگلیکان و الیاف پروتئین الاستین تشکیل شده است. ماتریس مذکور مایعی چسبناک معروف به مایع سینوویال را که در مفاصل تولید می‌شود، جذب می‌کند. همزمان با حرکت مفاصل، مایع یادشده به تدریج آزاد می‌شود و حرکت آن و نیز مقاومت غضروف در برابر فشارهای وارده را تسهیل می‌کند.
به گفته دکتر سیاوش سلطان محمدی پیش از این برای تولید غضروف مصنوعی از هیدرو ژل های نرم استفاده می‌شد که نمی‌توانستند چنین نیروهایی را تحمل کنند. اما ترکیبات جدید دارای یک ماتریس قدرتمند متخلخل تولید شده با یک پلیمر مبتنی بر سیلیکون به نام پلی دی متیل سیلوکسان (PDMS)هستند.
زمانی که این ترکیب متشکل از هیدروژل و پلیمر با فشار زیادی مواجه می‌شود، پلیمر تحمل فشاری را ممکن می‌کند که ۱۴ تا ۱۹ برابر بیشتر از توان تحمل عادی آن است. این توان تحمل نزدیک به توان تحمل غضروف‌های طبیعی موجود در بدن است.
به گفته دکتر سلطان محمدی از این ترکیب می‌توان در حوزه‌های مختلف مهندسی که نیاز به استفاده از موادی نرم و منعطف و در عین حال مقاوم دارند نیز استفاده کرد که بتوانند در برابر فشار شدید ایستادگی کنند. به عنوان مثال می‌توان از این اختراع جدید برای تولید انواع بلبرینگ نیز استفاده کرد.
کد مطلب: 148528
برچسب ها: غضروف مصنوعی
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *