۰
سه شنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۱۵:۴۷
محمودرضا رحیمی استاد دانشگاه:

پرداخت دستمزد به هنرمندان اعانه نیست

پرداخت دستمزد به هنرمندان اعانه نیست

«محمود رضا رحیمی» استاد دانشگاه و کارگردان تئاتر گفت: اگرچه مطابق قانون مصوب شورای فرهنگی، حمایت از فعالیت های فرهنگی و پرداخت دستمزد هنرمندان جزء وظایف قانونی وزارت ارشاد و نهادهای زیر مجموعه اش است ،اما مسئولان اداره کل هنرهای نمایشی پرداخت بودجه به گروه ها را همچون پرداخت اعانه نگاه کرده و این گونه فکر می کند که به هنرمندان لطف می کند. 
سرپرست گروه نیوشا درگفت وگو با پایگاه خبری فریادگردرباره دلیل کم شدن فعالیت های این گروه در چند سال اخیرگفت: گروه نیوشا نخستین گروهی بود که سال های پیش به شکل آزاد و خارج از شکل جشنواره ای توانست به روی صحنه تئاتر شهر رفته و نمایش اجرا کند . مدیر سابق کارگاه های نمایشی افزود: اما اعضای این گروه نیز در نهایت همانند هرانسان دیگری برنامه ریزی های متعدد برای خود دارد و وقتی تمام زحمات چندین ماهه شان به نتیجه نرسیده و به هردلیل اجرای نمایش لغو می شد، انگیزه ها از دست رفته و آرام آرام از گروه جدا می شدند .
رحیمی علت این لغو اجراها را چنین بیان کرد: هرکدام از مدیران دولتی ای که تئاتر را هدایت می کنند سلیقه های خودشان را دارند و با نگاه سلیقه ای همه چیز را پیش می برند و حتی به مصوبات انقلاب فرهنگی نیز پایبند نمی مانند. کارگردان نمایش سه خواهر گفت: متاسفانه هیچ قانون مکتوبی برای فعالیت فرهنگی و به ویژه تئاتر وجود ندارد و همین امر سبب شده تا هرمدیری براساس میل و سلیقه خود عمل کرده و کسانی را که مطابق میلش نیستند به راحتی حذف کند . وی با بیان این که نبود قانون مشخص و تدوین شده سبب شناور شدن سلایق مدیران در هر دوره از مدیریتشان شده است، گفت: این سلیقه ای و شناوربودن همه چیز سبب شده تا وقتی مدیری پس از بیست سال فعالیت حرفه ای من ، کار مرا نمی فهمد نه تنها هیچ کمکی به من و نمایشم نمی کند بلکه از مبلغ پول بلیتم نیز کم می کند . نویسنده کتاب «حرکت» ادامه داد: مرکز هنرهای نمایشی وزارت ارشاد باید این نکته را بداند که مطابق قانون، وظیفه اش تنها حمایت و نهایتا نظارت برعملکرد گروه های تئاتری است و نباید درتمامی جزئیات دخالت کرده و سبب اصطکاک بیشتر هنرمندان با خود شود . او در پایان اظهار امیدواری کرد : هراقدامی از سوی وزارت ارشاد با توجه به وظایف قانونی اش انجام شود و دیگر شاهد اقدامات فراقانونی از سوی این نهاد دولتی نباشیم .

کد مطلب: 10887
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *