۰
دوشنبه ۳ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۲۲:۳۱

راه‌اندازی موزه دفاع مقدس ویژه تهران

رئیس ستاد گردشگری شهرداری تهران با اشاره به رویدادهای هشت سال دفاع مقدس در پایتخت از جمله اصابت موشک، بمباران و تعداد قابل توجه شهدا، گفت: ضرورت دارد برای حفظ این رویدادها و انتقال آن به نسل آینده یک موزه دفاع مقدس ویژه این شهر راه‌اندازی شود.
راه‌اندازی موزه دفاع مقدس ویژه تهران
رئیس ستاد گردشگری شهرداری تهران با اشاره به رویدادهای هشت سال دفاع مقدس در پایتخت از جمله اصابت موشک، بمباران و تعداد قابل توجه شهدا، گفت: ضرورت دارد برای حفظ این رویدادها و انتقال آن به نسل آینده یک موزه دفاع مقدس ویژه این شهر راه‌اندازی شود.
"مهرشاد کاظمی" روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با گرامیداشت هشت سال دفاع مقدس و سوم خرداد سی و نهمین سالروز آزادسازی خرمشهر اظهارداشت: هشت سال، کشور از جمله شهر تهران درگیر جنگ بوده، این هشت سال بخشی از تاریخ این شهر است.
وی گفت: در تاریخ تهران، خاطرات، قصه‌ها، آثار و دست نوشته‌هایی از ایثار، فداکاری، مشارکت مردم در جمع‌آوری اقلام مختلف، دوختن لباس، حضور در جبهه در قالب عکس و فیلم موجود است که می‌توان آنها را در مکانی به صورت موزه معرفی کرد تا نسل‌های نوجوان و جوان با این رشادت‌ها آشنا شوند.
کاظمی افزود: متاسفانه در حال حاضر بسیاری از نمادها همچون دیوار نوشته‌ها که طی هشت سال دفاع مقدس در تهران وجود داشته، از بین رفته و تنها یک نمونه از آن دیوار نوشته‌ها بر روی دیوار سازمان تبلیغات اسلامی، در خیابان طالقانی باقی مانده است.
وی با اشاره به اینکه طی هشت سال دفاع مقدس در تهران ۶۸ موشک اصابت شده و ۳۰ مرتبه این شهر بمباران شده است، اظهارداشت: ۲هزار و ۵۹۷ نفر در اثر اصابت موشک و بمباران در تهران شهید شدند که این آمار قابل توجهی است، این افراد در جنگ رو در روی دشمن نبودند و باید این رویدادها در مکانی با مستندات بازگو شود.
رئیس ستاد گردشگری شهرداری تهران بیان کرد: هیچ کدام از آثار بمباران و موشک در ساختمان‌های این شهر باقی نماده، طی هشت سال دفاع مقدس در هنرستانی در نازی‌آباد که تجهیزاتش مربوط به جنگ جهانی بوده بنا به ضروت، خمپاره و نارنجک ساخته می‌شد و وقتی که عراقی‌ها متوجه می‌شوند، به این هنرستان موشک می‌زنند اما به فاصله ۲۰۰ متر این موشک به منزل مسکونی که ۱۶ دانش‌آموز، در جشن تولدی حضور داشتند، اصابت کرده و آنان شهید می‌شوند، این ساختمان می‌توانست به عنوان نمادی حفظ شود اما تخریب شده و هیچ اثری از آن رویداد باقی نمانده است.
کاظمی گفت: در باغ سفارت انگلیس در قلهک تهران، بخش‌هایی‌ که موشک اصابت کرده، حفظ شده است، همچنین در کشورهایی همچون آلمان، فرانسه و انگلیس آثاری از رویدادهای جنگ جهانی در بناهایی حفظ شده است و به عنوان مکان گردشگری مورد استفاده قرار می‌گیرد.
وی افزود: نباید خاطرات تهران را پاک کرد، می‌توان خاطرات مربوط به رویدادهای دفاع مقدس در تهران را از کسانی که در قید حیات هستند، جویا شد و آنها را جمع‌آوری و حفظ کرد، با ایجاد موزه دفاع مقدس هم علاقه‌مندان می‌توانند با رویدادها و اتفاق‌های این واقعه تاریخی در تهران آشنا شوند.
رئیس ستاد گردشگری شهرداری تهران بیان کرد: باید اتفاقات و رویدادهایی که پیرامون جنگ به صورت خاص در تهران رخ داده است، حس مشارکت، ایثار و فداکاری مردم در موزه بازنمایی و به نمایش گذاشته شود.
کد مطلب: 150988
برچسب ها: دفاع مقدس
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *