۰
يکشنبه ۱۷ مرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۹:۴۱

جنگ دیپلماتیک در حوزه گردشگری

همزمان با تلاش عربستان برای منتقل کردن مقر سازمان جهانی گردشگری از مادرید به ریاض، اسپانیا برای جلوگیری از این اتفاق سلاح‌های دیپلماتیک را به کار گرفته است.
جنگ دیپلماتیک در حوزه گردشگری
همزمان با تلاش عربستان برای منتقل کردن مقر سازمان جهانی گردشگری از مادرید به ریاض، اسپانیا برای جلوگیری از این اتفاق سلاح‌های دیپلماتیک را به کار گرفته است.
به گزارش ایسنا و به نقل از روزنامه اسپانیایی ال پاییس، با توجه به این‌که عربستان سعودی برای تغییر دادن مقر سازمان جهانی گردشگری(UNWTO) تمایل نشان داده است، اسپانیا با کمک سلاح‌های دیپلماتیک سعی دارد با استمرار قرار داشتن مقر سازمان جهانی گردشگری در مادرید از صنعت گردشگری این کشور که از مهم‌ترین منابع اقتصادی‌اش محسوب می‌شود حفاظت کند.
با توجه به این موضوع، اسپانیا در ماه‌های اخیر درگیر نوعی نبرد دیپلماتیک شده است و جلسات دوجانبه‌ای با کشورهای مختلف و سازمان جهانی گردشگری برگزار کرده تا از تبدیل شدن ریاض به مقر سازمان جهانی گردشگری جلوگیری کند.
این درحالی است که مقام‌های عربستان سعودی هنوز برای تغییر دادن مقر این سازمان درخواست رسمی ارائه نداده‌اند. در حال حاضر، عربستان فقط برای این کار ابراز تمایل کرده است.
تغییر مقر سازمان‌های زیرمجموعه سازمان ملل اتفاق معمولی نیست. برای این کار باید درخواست رسمی ارائه شود و این درخواست باید در مجمع عمومی سازمان ملل به رای گذاشته شود. مجمع عمومی دوسالانه پیش رو در مراکش برگزار خواهد شد. اواسط اکتبر به عنوان تاریخ برگزاری این مجمع اعلام شده اما گزارش‌ها حاکی از آن است که این مجمع به درخواست مراکش با توجه به وضعیت همه‌گیری کرونا به پایان سال جاری میلادی موکول خواهد شد.
در حال حاضر نه سازمان جهانی گردشگری و نه «زوراب پولولیکاشویلی» دبیرکل این سازمان درباره این موضوع اعلام موضع نکرده‌اند.
منابع وابسته به این سازمان اعلام کرده‌اند تصمیم عربستان هنوز رسمی نیست اما با وجود رضایت‌بخش بودن عملکرد مادرید در این مدت، تصمیم‌گیری درباره این موضوع به کشورهای عضو بستگی دارد.
اگر درخواست رسمی تغییر مقر مطرح شود، عربستان به دوسوم آرای مجمع نیاز خواهد داشت؛ یعنی دست کم ۱۰۶ کشور باید به انتقال مقر به ریاض رای مثبت دهند.
در این بین شرکت‌های بزرگ گردشگری اسپانیا نیز نسبت به احتمال انتقال این مقر به عربستان ابراز نگرانی کرده‌اند.
احتمال تغییر این مقر به ریاض همچنین وضعیت ناخوشایندی را بین دولت اسپانیا و سازمان جهانی گردشگری به وجود آورده است. مقر اصلی این سازمان که ۱۵۲ کارمند دارد از زمان تاسیس یعنی از دهه ۷۰ میلادی در مادرید بوده است. در این بین دبیرکل سازمان در وضعیت پیچیده‌ای قرار گرفته است. از آن‌جایی که تصمیم‌گیری در این مورد به عهده اعضا خواهد بود، او در این‌باره بی‌طرف است. اما این موضوع پیچیدگی شرایط را تشدید می‌کند چرا که اسپانیا از نامزدی او برای این سمت حمایت کرده بود و در مقابل انتظار داشت که او از ثابت ماندن مقر در مادرید حمایت کند.
کد مطلب: 154585
برچسب ها: گردشگری
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *