۰
جمعه ۲۶ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۱۷:۰۱

۳۰ دقیقه پرواز در آسمان مریخ

اولین بالگرد مریخی در مجموع ۳۰ دقیقه بر فراز مریخ پرواز کرده است.
۳۰ دقیقه پرواز در آسمان مریخ
اولین بالگرد مریخی در مجموع ۳۰ دقیقه بر فراز مریخ پرواز کرده است.
به گزارش ایسنا و به نقل از اسپیس،آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا در روز چهارشنبه ۱۵ دسامبر در بیانیه‌ای اعلام کرد که در پی پرواز ۱۱۷ ثانیه‌ای بالگرد مریخی "نبوغ" در روز پنجم دسامبر، مجموع زمان پروازهای این بالگرد در آسمان مریخ به ۳۰ دقیقه و ۴۸ ثانیه رسید. این بالگرد به تازگی هفدهمین پرواز خود را به انجام رسانده است.  
آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا خاطرنشان کرد که به دلیل بروز یک نقص فنی، تاخیری در انتشار نتایج رخ داده است. زمانی که این بالگرد در حال کاهش ارتفاع برای پایان دادن به پرواز خود بود، ارسال‌ داده‌ها از سمت نبوغ به طور غیرمنتظره‌ای متوقف شد.
اگرچه این مرکز داده‌های انگشت‌شماری را بلافاصله دریافت کرد که نشان می‌داد نبوغ احتمالا در شرایط خوبی قرار دارد اما داده‌هایی که در تاریخ ۱۰ دسامبر به دست آمد نشان‌دهنده‌ی موفقیت آمیز بودن پرواز هفدهم بود.
آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا اعلام کرد که "نبوغ" در شرایط فوق‌العاده‌ای قرار دارد و این بالگرد در طول این هفته هجدهمین پرواز خود را انجام خواهد رساند.

بالگرد نبوغ که همراه مریخ‌نورد استقامت در ماه فوریه بر روی سطح مریخ فرود آمد با تغییرات فصلی جو مریخ دست به گریبان بوده و از آن‌جا که هوای مریخ رقیق‌تر شده است باید سرعت چرخش ملخ‌هایش را بیشتر کند. تاکنون این بالگرد به خوبی از عهده انجام این کار برآمده است.
در طول هجدهمین پرواز، نبوغ ۲۳۰ متر را می‌پیماید و حداکثر سرعت آن ۹ کیلومتر بر ساعت خواهد بود. این پرواز ۱۲۵ ثانیه به طول خواهد انجامید و نبوغ وارد منطقه هوایی جدیدی در نزدیکی مرز شمالی منطقه Séítah خواهد شد.
بُرد رادیویی و عملکرد نبوغ تا حد بسیار زیادی در این پرواز مورد آزمایش قرار می‌گیرد و به همین دلیل مهندسان تصمیم‌ گرفته‌اند که ارتباط میان نبوغ و استقامت را در حالت "سرعت پایین انتقال داده" قرار دهند.
"تدی تزانتوس"(Teddy Tzanetos)، رهبر ماموریت نبوغ در بیانیه‌ای گفت: اگر ارتباط رادیویی میان نبوغ و استقامت را حین فرود از دست بدهیم چندین روز تا چندین هفته طول می‌کشد تا بتوان ارتباط مجدد برقرار کرد.
اگرچه تاخیر در دریافت داده‌های پس از پرواز موضوع ناراحت‌کننده‌ای است اما غیرمنتظره نیست و تبدیل به موضوعی عادی می‌شود زیرا طی هفته‌های آینده ما به انجام عملیات‌ در مناطقی چالش‌برانگیز خواهیم پرداخت.  
کد مطلب: 158799
برچسب ها: مریخ
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *