۰
يکشنبه ۱۹ دی ۱۴۰۰ ساعت ۲۲:۰۹

دور زدن تحریم فوتبال با کمک فیفا و قطر!

فدراسیون فوتبال با کمک فیفا و قطر، در تلاش برای دور زدن تحریم‌های بین‌المللی و حضور داوران در کلاس‌های آموزش استفاده از VAR و اخذ مجوز برای حضور قشر داوری در مسابقات بین‌المللی است.
دور زدن تحریم فوتبال با کمک فیفا و قطر!
فدراسیون فوتبال با کمک فیفا و قطر، در تلاش برای دور زدن تحریم‌های بین‌المللی و حضور داوران در کلاس‌های آموزش استفاده از VAR و اخذ مجوز برای حضور قشر داوری در مسابقات بین‌المللی است.
به گزارش ایسنا، با گذشت ۵ سال از ورود سیستم کمک داور ویدیویی به دنیای فوتبال و رونمایی از این سیستم در جام کنفدراسیون‌های ۲۰۱۷ روسیه و در ادامه عمومی شدن استفاده از این سیستم در اکثر کشورهای توسعه یافته و پیشرفته، هنوز سیستم مذکور وارد ایران نشده است.
محدودیت‌های مربوط به اجاره یا خریداری این سیستم در سالیان گذشته، باعث عقب ماندن داوران ایرانی به منظور یادگیری نحوه کار با VAR و قضاوت در رویدادهای بین المللی شده؛ به طوری که به جز علیرضا فغانی - که در همان ماه‌های نخست جزو اولین گروهای‌های داوری بود که از سوی فیفا برای حضور در جام جهانی آموزش دیده بود - هیچ داور دیگری از ایران موفق به گرفتن مجوز کار با سیستم VAR نشده است.
این اتفاق باعث شده به جز فغانی، هیچ یک از داوران ایرانی از موعود بنیادی‌فر تا سایر داوران آقا و خانم ایرانی نتوانند مسابقات بین‌المللی در حد قاره آسیا - از لیگ قهرمانان تا جام ملت‌های آسیا -  را قضاوت کنند و از چرخه فوتبال بین‌المللی خارج شوند.
چند ماه قبل فدراسیون فوتبال قصد داشت با اجاره یک نسخه از سیستم کمک داور ویدیویی، روند آموزش داوران ایرانی را آغاز کند اما این موضوع با برگشتن خوردن این سیستم از ایران و شایعه ارتباط شرکت طرف قرارداد با برخی اتباع رژیم صهیونیستی، این فرآیند به سرانجام نرسید.
در نهایت و با توجه به طولانی شدن این محدودیت برای داوران ایرانی که جلوی حضور آن‌ها در عرصه‌های بین‌المللی را گرفته و حتی می‌تواند چرخه استفاده از VAR در لیگ برتر را(در صورت تهیه و خریده شدن) کوتاه‌تر کند، فدراسیون فوتبال به توافق‌هایی در این زمینه دست یافته است.
به گفته شهاب الدین عزیزی خادم، رییس فیفا قول داده گروهی را برای آموزش داوران به ایران بفرستد و از طرفی بعد از توافق انجام شده میان ایران و قطر، داوران ایرانی می‌توانند با اعزام به قطر، دوره‌های مربوط به مجوز کار با VAR را اخذ کنند.
عزیزی خادم درمورد آخرین وضعیت استفاده از سیستم VAR در فوتبال ایران گفته است: در همین راستا توافقی با فیفا داشتیم. اوایل بهمن تیمی برای آموزش داوران ما و جا نماندن آن‌ها، به تهران سفر کرده و برخی آموزش‌های تئوریک را انجام می‌دهند. با فدراسیون قطر هم توافقاتی داشتیم. قرار است تیمی از داوران ما به دوحه بروند و در آن‌جا آموزش ببینند. در کنار این صحبت‌هایی با رییس فیفا داشته و اقداماتی را انجام دادیم اما اجازه بدهید جلو برویم.
رییس فدراسیون فوتبال به جز مساله عمومی استفاده از این سیستم و آموزش داوران، رایزنی‌هایی هم با فیفا برای استفاده از این سیتسم در دو بازی آتی تیم ملی ایران مقابل عراق و امارات در تهران داشته که هنوز مشخص نیست چه تصمیمی در این ارتباط گرفته خواهد شد.
کد مطلب: 159824
برچسب ها: فیفا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *