۰
جمعه ۱۹ فروردين ۱۴۰۱ ساعت ۱۲:۰۹

مخاطبان سینما بالاخره یک میلیونی شدند

محمدرضا حقی
پس از نیم‌بها شدن بلیت سینماها سرانجام تعداد مخاطبان فیلم‌های اکران نوروزی به یک میلیون نفر رسید.
مخاطبان سینما بالاخره یک میلیونی شدند
پس از نیم‌بها شدن بلیت سینماها سرانجام تعداد مخاطبان فیلم‌های اکران نوروزی به یک میلیون نفر رسید.
در روزهای گذشته و بعد از پایان تعطیلات نوروزی گزارش‌های متعددی از آمار فروش فیلم‌ها در ابتدای سال جدید منتشر شد. این آمار دال بر بی‌رونقی گیشه و شروعی ناامیدکننده برای اکران سینما در سال ۱۴۰۱ بودند و برخی صاحبان فیلم‌ها و کارشناسان تاکید کردند که برای برنامه اکران آن هم در سالی که فیلم‌های زیادی در نوبت نمایش قرار دارند و نیز در سالی که تابستانش با محرم و صفر و پاییزش با جام جهانی فوتبال همزمان است، باید از الان فکر چاره کرد؛ بویژه آنکه پس از شیوع کرونا با وجود بازگشایی سینماها با ظرفیت کامل، هنوز مردم با سینما آشتی نکرده‌اند.
در پایان روز ۱۳ فروردین، فروش کلی هفت فیلم اکران نوروزی با حدود ۸۷۳ هزار نفر تماشاگر به ۳۳ میلیارد تومان رسید و از آنجا که بلافاصله بعد از پایان تعطیلات، ماه رمضان شروع شد پیش‌بینی می‌شد که کم‌رونقی گیشه ادامه داشته باشد. در این راستا شورای صنفی نمایش مصوب کرد که در ماه رمضان هر روز تا پیش از افطار بلیت تمام سینماها در سراسر کشور نیم‌بها باشد و حالا پس از چند روز از اجرایی شدن این طرح، تعداد مخاطبان این فیلم‌ها به حدود یک میلیون و ۷۰ نفر و آمار فروش هم تا پایان روز پنج‌شنبه، ۱۸ فروردین‌ماه به ۳۹ میلیارد تومان رسیده است.
بر اساس آمار درج شده در سامانه مدیریت فروش و اکران سینماها (سمفا) فیلم کمدی «سگ‌بند» به کارگردانی مهران احمدی همچنان پرمخاطب‌ترین فیلم اکران نوروزی است که با ۴۴۰ هزار و ۲۰۰ نفر تماشاگر بیش از ۱۶ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان فروش کرده است.
فیلم دفاع مقدسی «موقعیت مهدی» به کارگردانی هادی حجازی‌فر در رتبه دوم پرمخاطب‌های جدول فروش قرار دارد که تعداد تماشاگرانش از ۲۲۶ هزار نفر بیشتر بوده و هفت میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان هم فروش داشته است.
سومین فیلم پرفروش این نوبت اکران، کمدی «شادروان»‌ ساخته حسین نمازی است که بیش از ۱۷۰ هزار بلیت فروخته و به فروش ۶ میلیارد و ۲۹۰ میلیون تومان رسیده است.
فیلم پلیسی - امنیتی «روز صفر» به کارگردانی سعید ملکان هم با حدود ۱۲۳ هزار و و ۴۰۰ هزار تماشاگر، بیش از ۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان فروش کرده است.
در جایگاه پنجم جدول فروش اکران نوروزی فیلم «مرد بازنده» به کارگردانی محمدحسین مهدویان قرار دارد که با میزبانی از ۱۰۰ هزار و ۵۰۰ نفر تماشاگر، حدود ۳ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان بلیت فروخته است.
فیلم کودک و نوجوان «گل به خودی» به کارگردانی احمد تجری از ۱۸ اسفند که اکرانش آغاز شد ۱۱ هزار و ۶۰۰ بلیت فروخته تا ۴۰۷ میلیون تومان فروش داشته باشد.
در انتهای جدول فروش هم فیلم «قدغن» به کارگردانی مجید مافی قرار دارد که پس از یک ماه اکران فقط پنج هزار و ۹۲۳ نفر تماشاگر داشته و رقم فروش ۲۰۶ میلیون تومان برایش ثبت شده است.
به این ترتیب با توجه به نیم‌بها شدن بلیت سینماها اگرچه کمی به فروش فیلم‌ها اضافه شده است اما این تصمیم برای همه فیلم‌ها کارساز نبوده و فقط بعضی از آن‌ها توانسته‌اند به فروش بیشتری برسند. بر همین اساس است که برخی صاحب نظران معتقدند جدا از موضوع قیمت بلیت - که به زعم عده‌ای دلیل اصلی شکست اکران نوروزی ۱۴۰۱ است- باید در چینش و انتخاب فیلم‌ها هم تغییرات جدی صورت گیرد. به نظر می‌رسد گمانه‌زنی‌ها درباره چرایی عدم استقبال مخاطبان از فیلم‌های نوروزی، با آغاز اکران عید فطر می‌تواند به پاسخ‌های دقیق‌تری برسد؛ اکرانی که فعلا فقط «لامینور» پرحاشیه داریوش مهرجویی به طور رسمی متقاضی پخش در آن است.
کد مطلب: 162350
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *