۰
شنبه ۱۰ دی ۱۴۰۱ ساعت ۲۰:۱۵
مصرف بنزين بازهم در کشور رکورد زد

سکوت دولت و تاکيد مجلس بر ثبات قيمت بنزين در سال آينده

موضوع «بنزين» ماه‌هاست که دغدغه اي بزرگ براي دولتمردان ، مجلسي‌ها و مردم شده است. از اول سال همواره اين نگراين براي مردم وجود داشته که بنزين گران شود و با اين وصف مشکلات معيشتي مردم افزايش پيدا کند.
سکوت دولت و تاکيد مجلس بر ثبات قيمت بنزين در سال آينده
گروه اقتصادي – حسين قباديان: موضوع «بنزين» ماه‌هاست که دغدغه اي بزرگ براي دولتمردان ، مجلسي‌ها و مردم شده است. از اول سال همواره اين نگراين براي مردم وجود داشته که بنزين گران شود و با اين وصف مشکلات معيشتي مردم افزايش پيدا کند.
به گزارش مردم سالاری آنلاین،پس از حذف ارز ترجيحي که دولت آن را جراحي اقتصادي مي‌دانست اما مردم آن را عامل گراني‌هايي غيرقابل کنترل درک کردند، يکبار ابراهيم رئيسي از «اتخاذ تصميمات سخت» سخن گفت و اين تصور شکل گرفت که بعد از آن جراحي، حتما نوبت بنزين است، اما خوشبختانه اين موضوع تکذيب شد . پس از آن نيز بارها و بارها شايعه تغيير قيمت بنزين آزاد، تغيير در سهميه بندي و ... منتشر شد که در مقابل بارها و بارها اعضاي کابينه و نمايندگان مجلس تاکيد کردند که وضعيت بنزين در سال جاري تغييري نخواهد داشت.حالا با نزديکي به پايان سال و با توجه به اينکه متاسفانه وضعيت بودجه سال آينده مبهم است، يکبار ديگر اين نگراني شکل گرفته که وضع بنزين در سال آينده چه خواهد شد. اعلام اينکه مصرف بنزين در دي ماه رکورد زده هم مي‌تواند نشانه اي از اين موضوع باشد. در ماه‌هاي اخير کمبود بنزين باعث شده که بنزين توليدي در پتروشيمي‌ها توزيع شود که بسياري اين بنزين‌ها را يکي از علل افزايش آلودگي هوا مي‌دانند اما با اين افزايش مصرف، شايد حتي بنزين پتروشيمي‌ها هم نتواند جوابگوي نياز داخلي باشد و کار به جاهاي باريک بکشد؛ با اين حال چند نفر از نمايندگان مجلس تاکيد کرده ان که حتي در سال آينده هم قيمت بنزين افزايش پيدا نخواهد کرد، چون مصرف ديگر تاب فشار اقتصايد بيشتر را ندارند.
مديرعامل شرکت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي روز گذشته خبر داد که از ابتداي دي‌ماه به‌طور ميانگين روزانه حدود 111 ميليون ليتر بنزين در کشور مصرف شده که براي فصول سرد سال عددي بي‌سابقه است و نسبت به دوره مشابه پارسال حدود 16 درصد افزايش نشان مي‌دهد.وي همچنين گفت که در روز شنبه (سوم دي‌ماه) 116 ميليون ليتر بنزين در کشور مصرف شد که عدد بسيار بزرگي براي فصل زمستان است. امسال تنها سالي است که برخلاف روند سال‌هاي گذشته، مصرف در زمستان کاهش نيافته است.وي همچنين با اشاره به اين که ميانگين مصرف بنزين کشور از ابتداي امسال تاکنون (يکم فروردين تا پنجم دي‌ماه 1401)، نسبت به مدت مشابه پارسال حدود 21 درصد افزايش داشته است، گفت: مصرف بنزين کشور به‌سرعت در حال رشد است و ناترازي بين توليد و مصرف را به‌دنبال خواهد داشت.از سوي ديگر هفته گذشته با توجه به اخباري مبني بر تقديم لايحه بودجه سال 1402 به مجلس بار ديگر بحث تغيير قيمت بنزين از سوي برخي کارشناسان، نمايندگان و البته شهروندان داغ شد. کمبود بنزين در برخي از جايگاه‌هاي سوخت نيز بر اين موضوع دامن مي‌زند. تجارت نيوز در اين زمينه نوشت: در اين بين تأکيد مکرر مسئولان دولت بر ناترازي مصرف و قاچاق بنزين نيز سناريوي تکراري مقدمه‌چيني براي اجراي سياست‌هاي جديد را به ذهن متبادر مي‌کند.در اين زمينه رئيس کانون انجمن جايگاه‌داران، اعلام کرد که  کشور با ناترازي توليد و مصرف مواجه است؛ اما روابط عمومي‌شرکت ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي اين موضوع را تکذيب و اعلام کرد: تمام پالايشگاه‌هاي کشور با ظرفيت کامل در حال توليد بنزين بالاي 100 ميليون ليتر در روز هستند. اما اعلام عدد جديد توسط مديرعامل شرکت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي (111 ميليون ليتر در روز) نشان مي‌دهد که نگراني‌ها بي مورد نيست. ضمن اينکه دولت اصلا توضيحي به مردم در اين زمينه نداده است. با اين همه عبدالرسول دشتي، کارشناس حوزه انرژي، در رابطه با ناترازي توليد و مصرف بنزين و تأثير آن بر قيمت نهايي گفت: ميزان توليد، عرضه و تقاضاي بنزين هيچ‌گاه کاهش يا افزايش قيمت بنزين نبوده است. چراکه اين محصول کالايي حاکميتي با تعيين نرخ دستوري به حساب مي‌آيد.همچنين مصطفي نخعي، نماينده مجلس شوراي اسلامي‌هفته گذشته عنوان کرد: تا الان نمايندگان مجلس مذاکره‌اي درباره قيمت بنزين  نداشته‌اند. ضمن آنکه شرايط اقتصادي کشور نيز مجال صحبت در اين باره را نمي‌دهد. با توجه به اختلاف قيمت بنزين در ايران و کشور‌هاي منطقه بايد به سمت واقعي شدن قيمت اين محصول حرکت کرد. اما اين تصميم تابع ايجاد ثبات در اقتصاد کشور است.
همچنين محسن زنگنه نايب رئيس کميسيون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شوراي اسلامي‌در حاشيه جلسه روز يکشنبه 4 دي 1401 مجلس در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشي مبني بر اينکه آيا در لايحه بودجه سال آتي افزايش قيمت بنزين پيش بيني شده است؟ گفت: قيمت بنزين در بودجه سال آتي تقريباً با همان نرخي که امسال هست، تعيين شده اما درآمد دولت از اين محل با مقداري افزايش به دليل افزايش تعداد خودرو و استفاده بيشتر از سوخت تعيين شده است؛ بنابراين بر اساس جداول ابتدايي که از بودجه مشاهده کردم، قيمت بنزين در سال آتي افزايش نمي‌يابد.عبدالعلي رحيمي‌مظفري، دبير کميسيون انرژي مجلس هم در اين زمينه گفت: تحت هيچ شرايطي قيمت بنزين چه در اين چند ماه باقي مانده سال جاري و چه در سال 1402، افزايش نخواهد يافت. من قاطعانه و محکم به اطلاع مردم مي‌رسانم که اصلاً خبري از افزايش قيمت بنزين نه امسال و نه سال آينده نيست.وي افزود: در موضوع قيمت بنزين دو بحث است؛ يک بحث ضرورت است و ديگري اقدام. ضرورت ايجاب مي‌کند که افزايش قيمت بنزين رخ دهد، ولي وقتي زمينه براي اين کار فراهم نيست، ضرورت کنار مي‌رود. در حال حاضر، کشور نه زمينه اقتصادي آن را دارد و نه مردم تاب و توان اين افزايش را دارند و نه زيرساخت‌ها اجازه چنين کاري را مي‌دهد.وي يادآور شد: در حال حاضر، نسبت به صرفه‌جويي در مصرف بنزين با رويکردي که اشاره کردم، غفلت شده و همين غفلت باعث بروز چنين چالش‌هايي شده است. مدت‌هاست در کميسيون انرژي مجلس صحبت بر سر اين است که گناه مصرف انرژي با اين شيوه، بر گردن کيست؟ يک نفر هم از اعضاي کميسيون نيستند که بگويند گناه مصرف بالاي انرژي، گردن مردم است. بي‌ترديد روش‌هاي نامناسب در سياست‌گذاري‌هاي انرژي در سال‌هاي متمادي، ما را به اين نقطه رسانده است.اظهارات چندي پيش حسن نوروزي نماينده رباط کريم درباره اجراي طرح ماشين‌هاي آبسوز براي حل مشکل آلودگي هوا هم جزء خبرهاي مجلس بود که تعجب و توجه خيلي‌ها را برانگيخت، اما اين سخنان مي‌تواند در زمينه قيمت بنزين هم حائز اهميت باشد! اگر واقعا نماينده اي به اين موضوع اعتقاد داشته باشد، اصلا درباره افزايش قيمت بنزين فکر نمي‌کند چون ديگر چنين موضوعي از رده خارج مي‌شود. اين موضوع يادآور اين لطيفه قديمي‌است که کسي مي‌خواسته با آب دريا دوغ درست کند و در مقابل اعتراض بعضي‌ها به نشدني بودن اين امر مي‌گويد: «نمي‌شه ولي اگر بشه چي ميشه»!
کد مطلب: 185629
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *