۰
پنجشنبه ۵ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۳:۴۵

سفر محرمانه ۲ تن از مشاوران ارشد بایدن به عربستان

مسئولان آمریکایی اعلام کردند که دو تن از مشاوران ارشد رئیس جمهور این کشور به منظور رایزنی در خصوص توافق افزایش تولید نفت و روابط دوجانبه به صورت محرمانه به عربستان سفر کرده‌اند.
سفر محرمانه ۲ تن از مشاوران ارشد بایدن به عربستان
به گزارش مردم سالاری آنلاین به نقل از ایسنا، مسئولان آمریکایی اعلام کردند که دو تن از مشاوران ارشد رئیس جمهور این کشور به منظور رایزنی در خصوص توافق افزایش تولید نفت و روابط دوجانبه به صورت محرمانه به عربستان سفر کرده‌اند.
سایت "آکسیوس" به نقل از منابعی گزارش داد، برت مک‌گورگ، هماهنگ‌ کننده کاخ سفید در امور خاورمیانه و شمال آفریقا و آموس هاچستین، نماینده وزارت خارجه آمریکا در امور انرژی روز سه‌شنبه به منظور برگزاری نشست با مسئولان برجسته عربستانی و گفت‌وگو در مورد توافق بین عربستان، اسرائیل و مصر برای افزایش تولید نفت و روابط دوجانبه به ریاض سفر کردند و این سفر ممکن است نخستین گام برای عادی سازی روابط بین ریاض و تل‌آویو باشد.
سایت آکسیوس گزارش داد که کاخ سفید از واکنش به این سفر امتناع ورزیده اما سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که در حال حاضر سفر رسمی‌ای وجود ندارد.
این سایت آمریکایی همچنین اعلام کرد، افزایش تولید نفت یک درخواست قدیمی دولت جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا از عربستانی‌ها بوده است. اما مقامات عربستان تاکنون حاضر به پذیرفتن این خواسته نشده‌اند. بایدن به منظور کاهش قیمت گاز قبل از انتخابات میان دوره‌ای به افزایش تولید نفت از سوی عربستان نیاز دارد.
اکسیوس علاوه بر این به نقل از سه مقام فعلی و سابق آمریکا که نامشان را ذکر نکرده گزارش داد که جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا سفر به ریاض در جریان سفر برنامه‌ریزی‌شده به خاورمیانه در اواخر ژوئن را بررسی می‌کند.
پیشتر، فیصل بن فرحان، وزیر خارجه سعودی اعلام کرد که کشورش گوش به شایعات درخصوص سفر جو بایدن به عربستان نمی‌دهد و اگر سفری وجود داشته باشد از طریق رسانه‌ها به طور رسمی اعلام خواهد شد.
وزیر خارجه عربستان در پاسخ به سوالی در مجمع جهانی اقتصاد داووس درباره موضع ریاض نسبت به عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی گفت، تا زمانی که مسئله فلسطین حل و فصل نشود عادی سازی در کار نخواهد بود.
بن فرحان ادامه داد: هیچ چیزی در نگاه ما نسبت به این موضوع تغییر نکرده است، عادی سازی نتیجه نهایی نیست.
وی همچنین افزود: عربستان بود که ابتکار صلح عربی را (در اجلاس سران کشورهای عربی در بیروت در سال ۲۰۰۲) ارائه  کرد و این طرح به عادی سازی کامل بین اسرائیل و منطقه منجر خواهد شد. اما تا زمانی که مسئله فلسطین حل نشود، نمی‌توانیم روابط را با اسرائیل عادی سازی کنیم.
این طرح برقراری روابط عادی میان کشورهای عربی و رژیم صهیونیستی را پیشنهاد می‌کند، اما در صورتی که این رژیم از سرزمین‌های عربی اشغال شده از سال ۱۹۶۷ خارج شود و تشکیل یک کشور مستقل فلسطینی به پایتختی قدس شرقی را بپذیرد و راه حل عادلانه‌ای برای مسئله پناهندگان ایجاد شود.
کد مطلب: 164088
برچسب ها: عربستان جو بایدن
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *