۰
پنجشنبه ۳ شهريور ۱۴۰۱ ساعت ۱۷:۵۰

بلایی که گرانی‌ها بر سر مردم ایران آورد

گرانی باعث کاهش ۴۰ تا ۵۰ درصدی استفاده مردم از رستوران‌ها در ایران شده است.
بلایی که گرانی‌ها بر سر مردم ایران آورد
به گزارش مردم سالاری آنلاین،علی اصغر میرابراهیمی، رئیس اتحادیه صنف دارندگان رستوران و سلف سرویس‌های تهران، می‌گوید گرانی‌ها به حدی افزایش یافته است که مردم  غذای «نیم‌پرس» از رستوران‌ها درخواست می‌کنند.
میرابراهیمی می‌گوید، «امسال نسبت به سال گذشته مردم به دلیل فشار تورم کمتر به رستوران‌ها می‌روند» و استفاده از رستوران‌ها ۴۰ تا ۵۰ درصد کاهش یافته است.
او می‌افزاید: «مردم ترجیح می‌دهند یک پرس غذا را دو نفره بخورند، یا با نظر خودشان نصف پرس غذا خریداری [کنند] و قیمت همان نیم‌پرس را پرداخت می‌کنند.»
به گفته او، «گرانی مواد غذایی از ابتدای سال جاری به گونه‌ای افزایش داشته که هیچ جای نفسی برای صاحبان مشاغل در این صنف و مراجعه مردم برای خوردن غذا باقی نگذاشته است.»
گرانی مواد غذایی مانند برنج، گوشت، مرغ، روغن، رب، حبوبات، سبزی و صیفی‌جات،  به افت توان اقتصادی رستوران‌ها و سایر اغذیه‌فروشی‌ها در ایران منجر شده است.
میرابراهیمی در ادامه می‌افزاید: ​​«طی چند ماه اخیر برنج کیلویی ۴۰ -۵۰ هزار تومان، به ۱۲۰ هزار تومان رسیده، چطور انتظار می‌رود [قیمت] غذا در رستوران‌ها بدون تغییر باقی بماند؟»
به گفته او، یک پرس جوجه کبابی که سال گذشته ۳۰ تا ۴۰ هزار تومان قیمت داشت، در حال حاضر به ۶۰ تا ۷۰ هزار تومان افزایش یافته است.
او همچنین با انتقاد از اخذ مالیات سال ۱۳۹۹ از رستوران‌ها، می‌گوید رستوران‌ها در این سال به علت شیوع ویروس کرونا، فعالیت و درآمد چندانی نداشته‌اند و نباید از آن‌ها مالیات دریافت شود.
این مالیات‌ها در راستای سیاست افزایش درآمد‌های مالیاتی دولت سیزدهم در بودجه سال ۱۴۰۱ پیش‌بینی شده و قرار است بدون توجه به بسیاری از مشکلات اقتصادی در سطح جامعه، از واحد‌های تولیدی و صنوف دریافت شود.
بحران کرونا که در دو سال گذشته جدی‌ترین آسیب‌ها را به هتل‌داران و رستوران‌داران در ایران زده است، توان اقتصادی بسیاری از صاحبان این صنوف را تضعیف، و حتی برخی از آن‌ها را ورشکسته کرده است.
گرانی‌های پس از فروکش کردن این بیماری همه‌گیر به تشدید وضعیت وخیم معیشتی مردم ایران انجامیده است، و سیاست‌های اقتصادی دولت ابراهیم رئیسی نیز بار فشار‌های مالی را بر دوش خانوار‌ها سنگین‌تر کرده است.
تازه‌ترین نتایج نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که بیش از ۶۰ درصد مردم ایران به این سیاست‌های اقتصادی انتقاد دارند و ۸۸ درصد آنان می‌گویند یارانه‌‌های دولتی نتوانسته است افزایش قیمت کالا‌ها و خدمات را پوشش دهد و برای رویارویی با تورم شدید کنونی، این مقدار یارانه کافی نیست.
آمار‌های تازه‌ای که مرکز آمار ایران منتشر کرده است، نشان از افزایش نرخ تورم و قیمت برخی کالاهای خوراکی، به‌ویژه غذاهای رستوران‌ها، حکایت دارد.
گرانی‌های افسارگسیخته به کاهش تقاضای مصرف و بی‌مشتری ماندن بخش چشمگیری از تولیدات در ایران انجامیده است و بسیاری از صاحبان صنایع امیدوارند که با روی آوردن به صادرات، بتوانند در این شرایط وخیم اقتصادی دوام آورند.
در چنین شرایطی، گرایش مردم ایران به جایگزین کردن مواد غذایی بی‌کیفیت در سبد غذایی خود، منجر به افزایش سوءتغذیه در شهروندان شده است و ممکن است به سهم خود منجر به افزایش فشار بر سیتسم بهداشت و درمان در آینده شود.
کد مطلب: 172650
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *