۰
سه شنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۱ ساعت ۱۷:۳۵

درخواست میقاتی از توتال برای حفاری در آب‌های لبنان

نخست‌وزیر لبنان، امروز در نشست با یک هیأت از نمایندگان شرکت توتال، خواستار تدارک این شرکت برای حفاری در آب‌های لبنان به محض امضای توافق ترسیم مرزها با رژیم‌ صهیونیستی شد.
درخواست میقاتی از توتال برای حفاری در آب‌های لبنان
به گزارش مردم سالاری آنلاین،«نجیب میقاتی» نخست‌وزیر دولت پیشبرد امور در لبنان از نمایندگان شرکت فرانسوی توتال خواست تا پس از امضای توافق ترسیم مرزها با رژیم صهیونیستی با میانجیگری آمریکا، به طور مستقیم، اقدامات اجرایی برای حفاری در آب‌های لبنان را آغاز کنند.
به نوشته پایگاه خبری شبکه «النشره»، میقاتی و «ولید فیاض» وزیر انرژی، امروز (سه‌شنبه، ۱۱ اکتبر)، در نشست با یک هیأت بلندپایه از شرکت فرانسوی توتال، از آن‌ها خواستند تا فورا، پس از امضای توافق ترسیم مرزهای دریایی با رژیم صهیونیستی، اقدامات اجرایی برای حفاری در آبهای لبنان را آغاز کنند.
بر اساس این گزارش، رئیس هیأت مدیره، مدیر شرکت و مدیر حفاری‌های نفتی و استخراج شرکت توتال در این نشست حضور داشتند.
فیاض نیز پس از این نشست، آن را مثبت ارزیابی کرد و گفت: ان شاء‌الله این پرونده به به نتیجه مثبت خود خواهد رسید.
وی با اشاره به زمان‌بر بودن موضوع ترسیم مرزها و تعهد کلی همزمان به توتال و کنسرسیوم برای شروع و اجرای کار اکتشاف و تدارک مسائل مهندسی و لجستیکی، تاکید کرد: «کار بر روی این موضوع به طور جدی صورت می‌گیرد و این همان چیزی است که توتال به ما وعده داده است و این یک نکته بسیار مثبت برای لبنان است و اجازه خواهد داد که کشوری در نقشه نفتی منطقه مدیترانه باشد».
فیاض افزود: «امور لجستیکی زمان بر است اما، فورا کارها آغاز خواهد شد و شرکت [توتال] این امر را جدی می‌گیرد و در برخورد با آن نباید منفی‌نگری کرد».
دفتر ریاست‌جمهوری لبنان، امروز (سه‌شنبه، ۱۱ اکتبر)، با انتشار بیانیه‌ای در خصوص پیش‌نویس نهایی ترسیم مرزهای دریایی با رژیم صهیونیستی به میانجیگری آمریکا موضع‌گیری کرد و اعلام کرد که نسخه رسمی، نهایی و اصلاح شده ارائه شده از سوی «آموس هوچشتاین» میانجیگر آمریکایی درباره توافق ترسیم مرزهای دریایی در جنوب را از «الیاس بوصعب» معاون رئیس‌ پارلمان دریافت کرده است.
ریاست‌جمهوری لبنان تاکید کرد: «نسخه نهایی این پیشنهاد، برای لبنان رضایت بخش است، خواسته‌های آن را برآورده و از حقوق آن در ثروت طبیعی محافظت می‌کند».
ریاست جمهوری لبنان در ادامه ابراز امیدواری کرد در «نزدیک‌ترین زمان ممکن» توافق درباره ترسیم مرزهای دریایی اعلام شود.
دفتر ریاست‌جمهوری لبنان، امروز (سه‌شنبه، ۱۱ اکتبر)، با انتشار بیانیه‌ای در خصوص پیش‌نویس نهایی ترسیم مرزهای دریایی با رژیم صهیونیستی به میانجیگری آمریکا موضع‌گیری و گفت که نسخه رسمی، نهایی و اصلاح شده ارائه شده از سوی «آموس هوچشتاین» میانجیگر آمریکایی درباره توافق ترسیم مرزهای دریایی در جنوب را از «الیاس بوصعب» معاون رئیس‌ پارلمان دریافت کرده است. «نسخه نهایی این پیشنهاد، برای لبنان رضایت بخش است، خواسته‌های آن را برآورده و از حقوق آن در ثروت طبیعی محافظت می‌کند».
ریاست جمهوری لبنان در ادامه ابراز امیدواری کرد در «نزدیک‌ترین زمان ممکن» توافق درباره ترسیم مرزهای دریایی اعلام شود.
«یائیر لاپید» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نیز امروز از پذیرش طرح نهایی آمریکا برای ترسیم مرزهای دریایی با لبنان خبر داد و گفت که کابینه امنیتی رژیم صهیونیستی فردا برای تصویب توافق ترسیم مرزهای آبی با لبنان جلسه خواهد داشت.
«الیاس بوصعب» مذاکره کننده ارشد لبنان در مذاکرات ترسیم مرزهای دریایی امروز نیز در گفت‌وگو با رسانه‌ها اعلام کرد که میانجیگر آمریکایی توانست به راه‌حل و تفاهمی دست یابد که تل‌آویو و بیروت را راضی کند. در حال حاضر پیشنهاد این میانجیگر در دست رئیس جمهور لبنان است تا وی بررسی‌های لازم را انجام دهد.
وی با تاکید بر این موضوع که لبنان سهم کامل خود را از میدان نفتی قانا می‌گیرد، گفت: «پیشنهاد آمریکا برای تعیین مرزهای دریایی یک توافق یا معاهده با رژیم صهیونیستی نیست».
مقامات لبنان و رژیم صهیونیستی از طریق میانجیگر آمریکایی طی روزهای اخیر، برای حل اختلافات موجود در خصوص این توافق، مدام در تماس بودند و رئیس‌جمهور لبنان نیز تاکید کرد: «این توافق به معنای هیچ‌گونه شراکتی با اسرائیل نیست زیرا لبنان آن را به عنوان یک کشور، رسمیت نمی‌شناسد و رسما آن را دشمن می‌داند».
انتظار می‌رود این توافق در صورت امضا از سوی تل آویو و بیروت، از نگرانی‌های امنیتی و اقتصادی هر دو طرف متخاصم که دارای تاریخی طولانی در منازعه با یکدیگر هستند، بکاهد.
از اکتبر سال ۲۰۲۰ مذاکرات فنی میان رژیم صهیونیستی و لبنان برای حل اختلافات مرزی دریایی با میانجی‌گری آمریکا آغاز شده است.
منبع:فارس
کد مطلب: 176977
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *