۰
دوشنبه ۱۴ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۲۱:۲۳

اتحادیه اروپا بخش پهپادی روسیه را هم تحریم می کند

اروپا در چارچوب بسته نهم تحریم ها علیه روسیه امکان تحریم بخش پهپادی روسیه را بررسی می کند.
اتحادیه اروپا بخش پهپادی روسیه را هم تحریم می کند
به گزارش مردم سالاری آنلاین به نقل از بلومبرگ،اتحادیه اروپا بسته نهم تحریم ها علیه روسیه را به دلیل حمله نظامی به اوکراین را بررسی می کند.
اروپا در چارچوب بسته نهم تحریم ها علیه روسیه امکان تحریم بخش پهپادی روسیه را بررسی می کند.
قرار است هفته جاری پیشنهاد تحریم بخش پهپادی روسیه ارائه شده و رسما مورد بحث و بررسی قرار گیرد.
شایان ذکر است که اتحادیه اروپا در حال برنامه ریزی برای هماهنگی بسته تحریم های جدید علیه روسیه قبل از دیدار رهبران کشورهای عضو اتحادیه اروپاست که قرار است هفته آینده برگزار شود.
واکنش مدودف به اعلام سقف قیمت برای نفت روسیه
مدودف تأکید کرد که تلاش برای تعیین سقف همیشه با افزایش قیمت یا ناپدید شدن کالاها ختم می شود.
به گزارش اسپوتنیک، مدودف در مورد تعیین سقف قیمت برای نفت روسیه گفت: این تلاش ها همیشه با ناپدید شدن محصول یا رشد قیمت آن به پایان می رسد، در مورد نفت نیز چنین خواهد شد.
دیمیتری مدودف، نایب رئیس شورای امنیت فدراسیون روسیه گفت که پس از تعیین سقف نفت روسیه، اتفاق غیرقابل تصوری برای قیمت های آن رخ می دهد، دقیقاً چه چیزی - هیچ کس به طور قطع نمی داند، اما قطعا برای مصرف کننده خوب نخواهد بود.
وی گفت: به سادگی شگفت انگیز است که چگونه بشر دوست دارد دائماً بر روی همان چنگک پا بگذارد و سعی کند قیمت ها را برای خوشایند کردن اوضاع سیاسی تنظیم کند. این تلاش ها همیشه با ناپدید شدن محصول یا افزایش قیمت آن به پایان می رسد. بالاخره هیچ کس قانون ارزش را لغو نکرد.
در مورد نفت هم همینطور خواهد بود. مدودف در کانال تلگرام نوشت، البته، ناپدید نمی شود، اما اتفاق غیرقابل تصوری برای قیمت ها اتفاق می افتد، اما به نظر او، هیچ کس نمی داند دقیقا چه اتفاقی می افتد، اما می خواهند وارد چنین چالشی شوند تا بعداً بتوانند قاطعیت خود را در انتخابات نشان دهم.
این در حالی است که تصمیم اروپا، کشورهای گروه 7 و استرالیا برای ممنوعیت خرید نفت روسیه که از طریق دریا حمل می شود با سقف 60 دلار برای هر بشکه وارد مرحله اجرایی شد و جهان در انتظار پیامدهای این اقدام است.
روسیه صادرکننده اصلی نفت به اروپاست به طوری که 20 درصد از نیازهای این قاره به نفت را تأمین می کند.
پیش از این کشورهای عضو گروه هفت به همراه استرالیا روز جمعه همانند اتحادیه اروپا بر سر تعیین سقف «۶۰ دلاری» برای هر بشکه نفت روسیه توافق کردند.
این توافق پس از تصمیم روز پنجشنبه ۲۷ عضو اتحادیه اروپا در محدود کردن بهای نفت وارداتی روسیه به «۶۰ دلار» برای هر بشکه اتخاذ شد.
به گزارش فرانس‌پرس، توافق اصولی بر سر این تصمیم پیش‌تر میان اعضا حاصل شده بود اما چنین اقدامی برای نهایی شدن نیاز به چراغ سبز ورشو داشت که در نهایت روز جمعه از سوی مقامات لهستانی نشان داده شد.
موافقت لهستان بلافاصله زمینه اجرایی کردن توافق پیشین بر سر این موضوع را فراهم آورد و سبب شد تا کشورهای گروه هفت و استرالیا نیز به این تصمیم بپیوندند.
در بیانیه اتحادیه اروپا آمده است که این سازوکار از روز دوشنبه همزمان با آغاز تحریم واردات محموله‌های دریایی نفت روسیه اجرایی خواهد شد.
کشورهای گروه هفت و استرالیا نیز با انتشار بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند که بر سر تعیین سقف حداکثر «۶۰ دلار» برای هر بشکه نفت خام روسیه که از طریق دریا حمل می شود، به اجماع رسیده‌اند.
جنت یلن، وزیر خزانه‌داری ایالات متحده آمریکا پس از حصول این توافق میان اعضای گروه هفت و استرالیا با انتشار بیانیه‌ای ضمن استقبال از چنین تصمیمی آنرا «ثمره ماه‌ها تلاش میان متحدان» دانست.
وزرای دارایی کشورهای گروه هفت پیش‌تر، در اوایل ماه سپتامبر بر سر این راه‌کار و به منظور محروم و محدود کردن مسکو از دسترسی به منابع مالی مورد نیاز برای پیش‌برد تهاجم نظامی خود به اوکراین به توافق رسیده بودند.
تحریم کنندگان به عبارت دقیق‌‌تر بر این موضوع تکیه داشتند که بهای تعیین شده باید به اندازه کافی بالا باشد تا روسیه همچنان نسبت به ادامه فروش نفت به آنها علاقه نشان دهد؛ اما این سقف در عین حال باید کم‌تر از بهای روز بازار باشد تا محدودیت‌هایی را در درآمد‌های حاصل از فروش نفت برای مسکو فراهم کند.
بنابراین، به موجب چنین ساز و کاری که از روز دوشنبه ۵ دسامبر به اجرا گذاشته می‌شود هر بشکه نفت روسیه که از طریق دریا حمل شده باشد تنها با بهای ۶۰ دلار یا پایین‌تر از سوی کشورهای اتحادیه اروپا، گروه هفت و استرالیا خریدای می‌شود.
بر اساس این ساز وکار، در صورت انجام معامله‌ای فراتر از سقف تعیین شده، ارائه خدمات مجاز حمل و نقل دریایی (همچون بارگیری، بیمه و غیره) برای شرکت‌ها ممنوع خواهد بود.
روسیه، دومین صادرکننده بزرگ نفت خام جهان، پیش از این هشدار داده بود که صادرات خود را به کشورهایی که برای نفت این کشور سقف قیمت تعیین کنند قطع خواهد کرد.
روسیه بدون نظر گرفتن سقف تعیین شده از سوی کشورهای غربی مشکل چندانی برای یافتن خریداران جدید به قیمت بازار نخواهد داشت.
قیمت هر بشکه نفت روسیه در حال حاضر حدود ۶۵ دلار در نوسان است که تنها اندکی بالاتر از سقف تعیین شده از سوی اروپا است؛ موضوعی که از تاثیر محدود سازوکار کشورهای غربی در تعیین سقف قیمت برای نفت روسیه دست کم در کوتاه مدت حکایت دارد.
ولادیمیر پوتین، رئیس ‌جمهور روسیه گفت که مسکو ، هیچ چیزی را به خارج از کشور خود در صورت مغایرت با منافعش عرضه نخواهد کرد.
معاون نخست وزیر الکساندر نواک خاطرنشان کرد که روسیه نفت را به کشورهایی که سقف قیمت تعیین می کنند صادر نخواهد کرد. به گفته وی، چنین محدودیت هایی به معنای مداخله در ابزارهای بازار است و مسکو با آن دسته از خریدارانی که آماده کار در شرایط بازار هستند تعامل خواهد کرد.
سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه گفت، روسیه علاقه‌ای به این ندارد که سقف قیمت نفت چقدر باشد، قراردادها مستقیماً با شرکای خود منعقد خواهد شد. وزیر خارجه روسیه توضیح داد:" ما علاقه ای نداریم که سقف قیمت چقدر باشد - ما مستقیماً با شرکای خود مذاکره خواهیم کرد و شرکای که به همکاری با ما ادامه می دهند به این سقف ها نگاه نمی کنند و هیچ تضمینی به کسانی که به طور غیرقانونی این سقف ها را معرفی می کنند نخواهند داد. ".
غرب فشار تحریم‌ها را بر روسیه بر سر اوکراین تشدید کرد که منجر به افزایش قیمت برق، سوخت و غذا در اروپا و ایالات متحده شد. ولادیمیر پوتین قبلاً اشاره کرد، منابع انرژی ارزان و قابل اعتماد روسیه یک مزیت رقابتی برای اروپا بوده است و حتی کاهش واردات آنها تأثیر منفی بر اقتصاد و ساکنان این کشورها دارد. تلاش ایالات متحده برای امتناع کامل اتحادیه اروپا از واردات انرژی و سایر منابع روسیه، منجر به غیرصنعتی شدن اروپا می شود.
چرا این سیاست در تحدید منابع روسیه آن طور که باید کارآمد نخواهد بود؟
این تصمیم اروپا و برخی کشورهای دیگر برای محدود کردن منابع روسیه قدری بلندپروازانه به نظر می‌رسد. به‌طوری که همین کشورهای صنعتی از جمله یک مقام آمریکایی در ماه اکتبر گذشته اذعان کرده بودند که روسیه به اندازه کافی به تانکرهای حمل نفت دسترسی دارند و می‌توانند بیشتر صادرات خود را فارغ از محدوده قیمتی تعیین شده به هر کجا ارسال کنند.
آقای زلنسکی با انتقاد شدید از میزان سقف تعیین شده گفته است که سقف ۶۰ دلاری نمی تواند روسیه را از ادامه جنگ در اوکراین باز دارد. وی گفت «این که چنین سقف قیمتی را تعیین کرده‌اند را که نمی‌توان اسمش را گذاشت تصمیم جدی.» رئیس‌جمهوری اوکراین با «تروریستی» خواندن کشور روسیه گفت این محدوده قیمتی تاثیری بر بودجه روسیه نخواهد داشت.
قیمت هر بشکه نفت روسیه در حال حاضر حدود ۶۵ دلار در نوسان است که تنها اندکی بالاتر از سقف تعیین شده از سوی اروپا است؛ موضوعی که از تاثیر محدود سازوکار کشورهای غربی در تعیین سقف قیمت برای نفت روسیه دست کم در کوتاه مدت حکایت دارد.
با شروع حملات نظامی روسیه به اوکراین در ۲۴ فوریه ۲۰۲۲، ایالات متحده آمریکا به همراه متحدان غربی خود در اقدامات تنبیهی علیه روسیه تحریم‌های گسترده و متنوعی را وضع کردند. از طرف دیگر نیز این کشورها میلیاردها دلار کمک نظامی به کی‌یف فرستاده‌اند.
امانوئل ماکرون رئیس‌جمهوری فرانسه در روزهای گذشته از سوی مقامات اوکراینی و متحدان بالتیک آن مورد انتقاد شدید قرار گرفته بود. آقای ماکرون پیشنهاد داده بود که غرب باید در صورت موافقت با مذاکرات برای پایان دادن به جنگ، نیاز روسیه به تضمین‌های امنیتی را در نیز نظر بگیرد.
کد مطلب: 182849
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *