۰
سه شنبه ۲۲ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۱۵:۳۱
بلومبرگ:

سوئد در بین کشورهای اتحادیه اروپا با«بدترین وضعیت رکود اقتصادی»مواجه است

بلومبرگ گزارش داد، رکود شدید در بخش املاک و مستغلات سوئد، تهدید عمیق‌تر شدن بحران اقتصادی در این کشور را در پی دارد.
سوئد در بین کشورهای اتحادیه اروپا با«بدترین وضعیت رکود اقتصادی»مواجه است
به گزارش مردم سالاری آنلاین،این شبکه خبری هشدار داد، پس از تقریبا ۲۰ سال پیشرفت پایدار، اقتصاد سوئد با یک "تغییر چشمگیر" مواجه می‌شود. افزایش هزینه‌های مربوط به وام و رکود شدید در بخش املاک و مستغلات این کشور، قیمت‌ مسکن را ۱۵ درصد نسبت به اوج اسمی خودش کاهش داده است.
در بحبوحه افزایش هزینه‌ها در سوئد، مصرف‌کنندگان این کشور مخارج خود را به طور قابل ملاحظه‌ای کاهش داده‌اند و این موضوع بخش املاک و مستغلات را به شدت تحت تاثیر قرار داده است.
براساس این گزارش، حدود ۶۴ درصد از سوئدی‌ها مالک خانه‌های خود هستند اما بیشتر مردم از وام مسکن بلند مدت و نرخ ثابت بی‌بهره هستند. بنابراین، آن‌ها با مشکلات افزایش نرخ‌های بهره که به بالاترین حد خود رسیده، مواجه می‌شوند. ترس‌ها و نگرانی‌ها مبنی بر توقف مخارج در میان مصرف‌کننده‌ها در حال افزایش است.
همچنین گزارش بلومبرگ خاطرنشان کرد که احتمالا "خطر حادتری" در بازار املاک وجود دارد. با توجه به اینکه وام‌های تجاری تا ۳۶ درصد از وام‌های موسسات مالی اصلی سوئد را تشکیل می‌دهد، رکود شدید در بخش املاک و مستغلات می‌تواند فشار قابل توجهی را بر بانک‌های این کشور وارد کند.
اقتصاددانان هشدار می‌دهند که اگر میزان تورم همچنان بدین صورت ادامه یابد، وضعیت مسکن در سوئد می‌تواند بدتر شود. تحلیلگران بر این باورند که در حال حاضر خطر سقوط به بدترین رکود در میان ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا، سوئد را تهدید می‌کند.
همچنین، این کشور به همراه همسایه خود فنلاند تلاش‌های بسیاری انجام می‌دهد تا عضو ائتلاف نظامی ناتو شود تا به برخی "نگرانی‌های امنیتی" خود پایان دهد. سوئد و فنلاند سیاست‌های دیرینه خود را درباره بی‌طرفی نظامی کنار گذاشته و پس از حمله روسیه به اوکراین در ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ درخواست‌هایشان را برای عضویت در ناتو ارائه کردند اما ترکیه به عنوان یکی از اعضای ناتو جلوی درخواست‌های این دو کشور را برای پیوستن به این ائتلاف نظامی گرفته و آنها را متهم می‌کند که به تهدیدها علیه ترکیه از سوی شبه‌نظامیان کُرد و سایر گروه‌های "تروریستی" بی‌اعتنایی می‌کنند و این دو کشور را به اعمال سرکوب چنین گروه‌هایی تحت فشار قرار می‌دهد.
کد مطلب: 183706
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *