۰
پنجشنبه ۲۴ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۱۵:۱۵

ویژگی های یک شغل خوب|4 نکته قبل از انتخاب شغل که باید بدانید

همانطور که برای همه ما مشخص و واضح است، انسان به صورت معمول، حدود سی درصد از عمر خود را صرف کار می‌کند؛ با این توصیف، می‌توان ادعا کرد شغل یکی از عوامل مهم و تأثیر‌گزار بر جسم و روح ما انسان‌ها است.
ویژگی های یک شغل خوب|4 نکته قبل از انتخاب شغل که باید بدانید
همانطور که برای همه ما مشخص و واضح است، انسان به صورت معمول، حدود سی درصد از عمر خود را صرف کار می‌کند؛ با این توصیف، می‌توان ادعا کرد شغل یکی از عوامل مهم و تأثیر‌گزار بر جسم و روح ما انسان‌ها است. مهمترین مسأله‌ای که ذهن بسیاری از افراد را درگیر می‌کند این است که آیا شغل فعلی نیاز‌های آن‌ها را برآورده می‌کند یا خیر؟ در بسیاری از موارد انسان‌ها، با شرایط مطلوبی که دارند، می‌توانند در هر زمان و مقطعی شغل خود را تغییر دهند؛ به هرحال تغییر یا عدم تغییر شغل فعلی انسان، بسته به رفع نیاز‌ها و راحتی آن‌ها است.
اما ممکن است بپرسید، شغل چیست؟ داشتن یا نداشتن شغل چه تأثیر مخربی بر روان انسان‌ها دارد؟ به صورت کلی، شغل یک سری فعالیت و کار منظم و اصولی است که در جهت کسب درآمد و رفع نیاز‌های انسان انجام می‌گیرد. در جامعه ما شغل انواع متفاوتی مثل پاره وقت، تمام وقت و کوتاه مدت دارد. در ادامه مقاله کلیه ویژگی‌های یک شغل خوب را برای شما کاربران عزیز بررسی می‌کنیم و یک مشاوره شغلی عالی را به شما ارائه می دهیم.
ویژگی‌های یک شغل مناسب
۱- حقوق کافی و مزایا

اولین گزینه‌ای که ممکن است در ذهن همه کاربران نقش ببند، پول و حقوق مناسب است؛ اصولاً یکی از اساسی‌ترین علت‌های کارکردن، کسب درآمد و پول کافی است؛ زمانی که شما شغل مناسبی داشته باشید، به راحتی قادر هستید کلیه نیاز‌های اساسی مثل خوراک، پوشاک، مسکن و... خود را تأمین کنید. اگر شغل مناسب و حقوق کافی نداشته باشید، رفع نیاز‌ها برای شما امری طاقت‌فرسا و زجرآور می‌شود؛ این اوضاع می‌تواند باعث کم شدن انگیزه و اختلالات روانی شما نیز بشود.
علاوه بر حقوق دریافتی، شغل شما، مزایا و کاربرد‌های دیگری را نیز به دنبال خواهد داشت. بیمه خدمات درمانی یکی از بهترین مزایایی است که به شما داده می‌شود؛ بسیاری از افراد بیمه خدمات درمانی، برای آن‌ها یک ملاک اساسی تلقی می‌شود و به هیچ عنوان بدون این موضوع، حاضر به کار کردن و پذیرش شغل خود نخواهند بود. از جمله مزایای دیگر یک شغل خوب می‌توان به بازنشستگی، وام، عیدی و پاداش‌های سالیانه و... اشاره نمود. این مزایا در کنار یک حقوق منصفانه به شما کمک می‌کند تا بتوانید نیاز‌های خود را به راحتی تأمین کنید و برای آینده خود و فرزندانتان برنامه مشخصی داشته باشید.
۲- امنیت و تعهد شغلی
تعهد و امنیت شغلی، به شما این ضمانت را می‌دهد که تا زمانی که خودتان بنابر قرارداد، تصمیم به ترک شغلتان نگرفته‌اید، شاغل باقی می‌مانید. می‌توان این گونه نتیجه گرفت که بعد از بحث حقوق، امنیت شغلی از اولویت بالایی برخوردار است. زمانی که شما اطمینان دارید که شغلتان امنیت کافی و تعهد قدرتمندی دارد، دیگر نگران هزینه‌ها و نیاز‌های خود و خانواده‌تان نخواهید بود. امنیت و تعهد شغلی با انگیزه و فعالیت درست شما رابطه مستقیمی دارد؛ یعنی هرچه قدر خیال شما از شغل و‌امینت آن راحت‌تر باشد، به همان میزان انگیزه و شور شما برای انجام کار‌ها بیشتر خواهد بود.
توصیه ما به شما این است برای داشتن یک شغل خوب با امنیت بالا، در شرکت‌های معتبر و قابل اطمینان، استخدام شوید. البته توجه داشته باشید پیشرفت مناسب در شغل و ایجاد اعتماد بین کارفرما و کارمند باعث می‌شود امنیت شغلی شما بالاتر رود.
3- محیط کاری مناسب
یکی از دیگر از ویژگی‌های شغل خوب، محیط کاری آرام و مناسب است؛ محیط کاری خوب به محیطی گفته می‌شود که در آن احترام دوطرفه حاکم است و در قبال کاری که شما به عنوان کارمند انجام می‌دهید، قدردانی می‌شود.
اگر محیط کاری مناسبی نداشته باشید، سطح استرسی شغلی شما به شدت افزایش می‌باید؛ این استرس و اظطراب‌ها در طولانی مدت بر زندگی شما تأثیرات منفی می‌گذارد.
محیط کاری آرام و صمیمی، باعث شکوفا شدن استعداد و مهارت های شما می شود.
۴- ساعت کاری مناسب و معقول
امروزه به طور معمول هر انسان قادر به انجام کار بین ۸ تا ۹ ساعت در روز است. اگر میزان ساعت کاری شما از حد طبیعی فراتر رود، دچار خستگی‌ها و حتی کاهش افت کیفیت کاری می‌شوید. بهتر است مدیریت کاملی بر روند کار و ساعت کاری خود داشته باشید؛ این مدیریت می‌تواند تأثیر مثبتی بر زندگی شخصی و سلامتی روح و جسم شما نیز داشته باشد.
جمع‌ بندی
در این مقاله برای شما ویژگی‌های یک شغل خوب و مزایای آن را بیان کردیم. همچنین اشاره نمودیم که برای یک زندگی‌ایده بهتر است یک شغل مناسب با حقوق بالا و امنیت مطلوب داشته باشیم. اگر محیط کاری، فضایی مناسب و آرام داشته باشد، امکان پیشرفت و رشد استعداد‌های شما نیز بیشتر می‌شود. اما دقت کنید که لزوماً و به طور قطع نمی‌توان همه ویژگی‌های مثبت را در یک شغل پیدا کرد؛ در این صورت بهتر شغلی انتخاب کنید که اکثر ویژگی‌های خوب را داشته باشد تا کار کردن برای شما لذت بخش باشد.
امیدواریم این مقاله برای همه شما کاربران عزیز، مفید واقع شده باشد؛ از همراهی صمیمانه شما تا انتهای مقاله کمال تقدیر و تشکر را داریم.
منبع:
https://shoghlito.ir/
کد مطلب: 183924
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *