۰
دوشنبه ۲۸ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۲۲:۴۸
تورم؛کابوس روزهای بازنشستگی

افزایش 2 میلیونی حقوق پاسخگوی نیاز بازنشستگان است؟

در حالی‌که انتظار می‌رود بازنشستگان در دوران پیری در آسایش خاطر به سر ببرند،کابوسی به نام تورم خواب را از چشم آنها گرفته است.
افزایش 2 میلیونی حقوق پاسخگوی نیاز بازنشستگان است؟
به گزارش مردم سالاری آنلاین،قرار است برای سال آینده حقوق بازنشستگان افزایش دو میلیون تومانی داشته باشد. اما در شرایطی که پیش‌بینی‌ها از ادامه تورم 50 درصدی در اقتصاد ایران خبر می‌دهند، این سوال مهم مطرح می‌شود که تا چه اندازه این میزان از بالا رفتن حقوق پاسخگوی نیازهای معیشتی بازنشستگان است؟
بیاییم نگاهی به جزئیات افزایش حقوق بازنشستگان و کارمندان برای سال آینده داشته باشیم. میانگین حقوق بازنشستگان در سال گذشته، هفت میلیون و 150 هزار تومان تعیین شد. در ابتدای امسال هم با اندک افزایشی به هفت میلیون و 900 هزار تومان رسید. حالا، اخبار منتشر شده نشان می‌دهد که قرار است حقوق بازنشستگان در سال آینده با افزایش دو میلیون تومانی به 9 میلیون و 241 هزار و 200 تومان برسد.
چه تعداد بازنشسته داریم؟
هم‌اکنون یک میلیون و 630 هزار بازنشسته مشترک صندوق بازنشستگی کشوری هستند. آنطور که آمار تفکیک‌شده حقوق‌بگیران صندوق در پایان تابستان امسال نشان می‌دهد، پایتخت ایران با 318 هزار و 876 نفر دارای بیشترین و استان ایلام با 13 هزار و 183 نفر دارای کمترین میزان حقوق‌بگیر از صندوق بازنشستگی کشوری هستند.
دریافتی بازنشستگان چقدر است؟
همچنین اطلاعات موجود حکایت از این دارد که ۶۵ هزار از بازنشستگان حدود پنج میلیون تومان دریافتی داشتند که با در نظر گرفتن تغییرات جدید، حقوق آنها به 6 میلیون و ۱۵۰ هزار تومان می‌رسد. در این بین، یک میلیون و ۴۸۰ هزار نفر بین شش تا ۱۱ میلیون تومان، ۴۶ هزار نفر بین ۱۱ تا ۲۵ میلیون تومان و ۵۴۱۹ نفر بین ۲۵ تا ۴۱ میلیون تومان دریافتی دارند.
بازنشستگان زیر خط فقر…
اما در حالی مقامات اقتصادی از افزایش حداقلی حقوق خبر می‌دهند که بر اساس آخرین به‌روزرسانی کتاب «اندازه‌گیری فقر و توزیع درآمد در ایران»، خط فقر مطلق برای یک خانوار دو نفره ساکن شهر تهران، 32 میلیون تومان است. برای خانوار روستایی در استان تهران نیز 15 میلیون و 700 هزار تومان تخمین زده می‌شود. این در حالیست که در سال 1400،  خط فقر مطلق برای یک خانوار شهری ساکن شهر تهران 22 میلیون و 220 هزار تومان بود. برای خانوار روستایی ساکن استان تهران نیز 10 میلیون و 800 هزار تومان بوده است. اما الان، بر مبنای تورم سالانه حدود 45 درصدی امسال، خط فقر در شهر تهران به 32 میلیون تومان رسیده است.
قیمت‌ها سر به فلک گذاشت
با اینحال قیمت‌ها روز به روز در حال افزایش است و تورم ویرانگر هر روز افراد بیشتری را به چاه ویل فقر هُل می‌دهد. آماری که به‌تازگی توسط مرکز اطلاعات راهبردی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی منتشر شده، نشانگر اطلاعات مهمی است. بر اساس این گزارش، قیمت 23 درصد از بعضی از خوراکی‌ها و ارزاق مهم در مقایسه با سال قبل، دو برابر شده است! این در حالیست که این روزها دادِ اشخاصی که روزی سکاندار امور اقتصادی کشور بودند نیز بلند شده و انتقادات صریح خود را نسبت به کاهش قدرت خرید مردم ابراز می‌کنند.
همین چند روز قبل بود که عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی دولت روحانی، با انتشار توئیتی خطاب به دولت سیزدهم نوشت: «قدرت خرید مردم ۲۰ درصد کمتر شد؛ خسته نباشید!». اشاره همتی به کاهش 20 درصدی قدرت خرید مردم ظرف کمتر از سه ماه از اول مهرماه است. زمانی بیشتر به عمق فاجعه پی می‌بریم که بدانیم  این روزها توانایی مردم برای خرید برنج به «نیم کیلو» کاهش یافته است!
تورم بالا و گسترش فقر و فروپاشی خانوار
تورم بالا و جهنده یکی از ابربحران‌های اقتصادی و اجتماعی بی‌پایان ایران است که نتیجه آن گسترش فقر و تشدید تنش‌های اجتماعی بوده است.
با اینکه انتظار می‌رود بازنشستگان در دوران پیری در آسایش خاطر به سر ببرند، کابوسی به نام تورم خواب را از چشم آنها گرفته است. بسیاری از بازنشستگان برای گذران امور ناچارند در مشاغلی با ارزش افزوده پایین مشغول به فعالیت شوند که نتیجه آن زمان‌فروشی خواهد بود. این یعنی کار جای تفریح و سرگرمی را برای اکثریت آنها گرفته است. کارشناسان اقتصادی می‌گویند پیامد اجتماعی این پدیده فروپاشی خانواده بوده است.
پیش‌بینی‌ها هم از ادامه تورم 50 درصدی در اقتصاد ایران آن‌هم برای دو سال آینده حکایت دارند. اخیرا هم مرکز پژوهش‌های مجلس از کسری 300 تا 600 هزار میلیارد تومانی بودجه سال جاری خبر داده است. حالا هم معلوم نیست قرار است بودجه سال آینده چگونه تدوین شود تا از این محل دچار تورم بیشتر نشویم. البته نهادهای بین‌المللی شرط و شروطی برای کاهش تورم ارائه کرده‌اند از جمله لغو تحریم‌ها، تثبیت نرخ ارز و افزایش صادرات نفت. اما چشم‌انداز اقتصاد ایران انتظار برآورده شدن این اهداف را دور از دسترس جلوه می‌دهد. افزون بر اینها، در شرایطی انتظار افزایش حقوق مطرح می‌شود که خود همین امر به تورم بیشتر می‌انجامد و به همین دلیل اقتصاددان معتقدند اگر قرار باشد دولت فقط یک کار و فقط یک کار انجام دهد آن کنترل منطقی تورم در کنار توانمندسازی خانوار است.
منبع:تجارت نیوز
کد مطلب: 184493
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *