۰
چهارشنبه ۳۰ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۱۲:۴۲

آزادسازي قيمت و عرضه در بورس، مسير نجات صنعت خودرو

به دنبال بازگشت تحریم‌هاي غرب علیه ایران، بسياري از صنایع داخلی از جمله صنعت خودروسازی با کمبودهای فراواني مواجه شد که در نتیجه آن، تولید و عرضه خودرو كاهش چشم‌گيري يافت. در اين رهگذر ممنوعیت واردات خودرو نیز به عنوان یک عامل تقویت‌کننده، آن را از يك كالاي مصرفي، به يك كالاي سرمايه اي مبدل ساخت تا بازار دلالي و دست به دست شدن خودرو صفر رونق بگيرد. تیراژ پایین توليد به دليل كمبود مواد اوليه براي ساخت قطعات و همچنين افزايش شمار مشتریان، تعادل میان عرضه و تقاضا در بازار خودرو را بيش از پيش بر هم زد؛ به طوري كه قیمت محصولات توليدي در بازار آزاد به طور نجومی افزایش يافت و توليد كننده و مصرف كننده بازنده اين ميدان شدند. زيرا خودروساز در اين وانفسا مي بايست طبق قيمت گذاري دستوري و زير قيمت تمام شده محصولش را مي فروخت تا همچنان در مسير قهقرا و سقوط دست و پا بزند!
آزادسازي قيمت و عرضه در بورس، مسير نجات صنعت خودرو
به گزارش مردم سالاری آنلاین،عرضه خودرو در بورس کالا به عنوان یک راه‌حل بالقوه براي تعیین قیمت خودرو در بستری شفاف و متناسب با عرضه و تقاضا، از اردیبهشت سال جاري به طور محدود آغاز شده است. هر چند قيمت گذاري هنوز بر مدار گذشته مي چرخد، اما با ورود برخي خودروهاي وطني به تالار بورس تهران و داد و ستد آن ها با قيمت هاي واقعي، بارقه اميدي را در دل خودروسازان و مصرف كنندگان روشن كرده است. 
بي ترديد هر كاري در مجراي درست خود قرار گيرد قطعا از تبعات منفي آن كاسته و مزاياي آن متبلور مي شود. فروش محصول با ضرر و زيان چه دانسته و يا ندانسته و به هر دليلي، پيام و مفهومي جز نابودي صنعت خودروسازي به همراه ندارد. چنين تصميم ويرانگري خودروسازان را از نقدينگي تهي كرد و آن ها را از رشد و توسعه باز داشت. زيان انباشته دو شركت ايران خودرو و سايپا ركورد زد و هر روز بدهي شان به قطعه سازان افزايش يافت ... و مي رفت تبعات يك انديشه مخرب، براي هميشه آتش بر خرمن اين صنعت بزرگ بيفكند كه نان ِده ها هزار خانوار ايراني از قِبَل آن تامين مي شود. اين در حالي است كه مي شد تنها با يك نگاه دقيق و منطقي پيش از اينكه خودروسازان وارد بحران و وضعيت قرمز شوند، از به يغما رفتن دارايي و سرمايه شان پيشگيري كنند.
 
كدام خودروها در بورس حضور دارند؟
ورود آرام و نرم خودروسازان به بورس کالا و امكان فروش برخي محصولات با قیمت واقعی رخداد مباركي است كه اين روزها شاهد آن بوده ايم. فروش خودرو در بورس كالاي تهران، تمرين خودروسازان كشور براي كسب سود و كاستن از بدهي ها و ضرر و زيان است. هر چند كه اكنون تنها تعداد اندكي از محصولات توليدي از جمله هايما اس7، هايما اس5، هايما 8اس، تارا و 207 كه همگي متعلق به گروه صنعتي ايران خودرو هستند به بورس كالا شرفياب شده اند، اما اميد مي رود بزودي ساير محصولات دو شركت ايران خودرو و سايپا به خودروهاي ياد شده افزوده شوند.
 
برخي مزيت هاي معامله در بورس كالا
بزرگ ترين دستاوردهايي كه عرضه خودرو در بورس کالا مي تواند به ارمغان بياورد مواردي چون شفافیت معاملات، کشف و تعادل قیمت ها، از ميان رفتن تقاضای کاذب، از بين رفتن بازار سياه، امكان خريد براي مصرف كنندگان، حمایت از خودروسازان، رفع مشكلات نقدينگي آنان و در نتيجه رشد و توسعه اين صنعت خواهد بود.
عرضه خودرو در بورس کالا بدون شک مزایای متعدد ديگري نيز به همراه دارد، ولی مهم‌ترین آن‌ها خروج کالای مورد نظر از نظام قیمت‌گذاری است. به بیان بهتر ديگر شورای رقابت و تنظیم بازار نقشی در تعیین قیمت نهايي خودرو نخواهند داشت، بلكه اين مشتریان هستند كه بر سر قیمت با یکدیگر رقابت خواهند كرد.
 
واقعي شدن بهاي خودرو
يكي از مهم ترين رخدادهاي فروش خودرو در بورس كالا، واقعي شدن قیمت‌ محصول است. با توجه به قيمت تمام شده يك محصول، ميزان تورم موجود در جامعه، ميزان تقاضا در بازار، قيمت محصولات مشابه و موازي و مواردي از اين دست، در تعيين قيمت خريد و فروش كالاي عرضه شده موثر است. در حال حاضر خودروهايي كه در بازار بورس عرضه مي شوند، از يك قيمت متعادلي برخوردارند و به اصطلاح كشف قيمت واقعي شده اند. محصولات عرضه شده، نسبت به بازار سياه ارزان تر بوده و خودروساز هم از فروش آن نه تنها ضرر نمي كند، بلكه سود هم مي برد، بنابراين رضايت خريدار و فروشنده را به دنبال دارد. 
 
كنترل بازار خودرو
در بورس کالا، افزون بر اينكه فرايند قرعه‌کشی و چالش هاي مربوط به آن حذف مي گردد، مشتریان نيز در یک حراج عادلانه حضور يافته و محصول مورد نظر را با یک قیمت كارشناسي خریداری می‌کنند. بنابراين بورس کالا بسترهاي لازم را برای تعیین عادلانه قیمت خودرو فراهم كرده و قیمت‌های نجومی و لحظه اي بازار را تحت کنترل در مي آورد.
 
اين شيوه یکی از بهترین و به‌روزترین روش‌های ممکن برای حراج واقعی محصولات است که با تکیه بر کارگزاری‌ها، دست واسطه ها را كوتاه كرده و مشتریان را از دردسرهای خرید مستقیم مي رهاند.
 
بهره مندي سهامداران و ذينفان
پس از قيمت گذاري دستوري، نه تنها قيمت خودرو در بازار آزاد افزايشي شد، بلكه فروش خودرو به قيمت دستوري، دلالان را بيش از مصرف كنندگان نهايي منتفع ساخت، ضمن اينكه ضرر و زيان هاي فراواني به ذينفعان و سهامداران تحميل كرد. از آنجايي كه كشورمان یکی از بزرگترین تولیدکننده‌های خودرو در خاورمیانه است، به همين دليل این موضوع مزیت‌ مهمي به شمار می‌آید. بايد برای سرمایه‌گذاران شرايطي را فراهم ساخت كه با كم ترين ريسك ممكن، سود مناسبي را در پرتفوي خود به ثبت برسانند. صنعت خودرو با پتانسيل بالاي خود از جمله مشاغلي است كه مي تواند موجب رونق بازار بورس كشور شده و سرمايه هاي حقيقي بسياري را به سوي اين بازار جلب نمايد. همچنين با توجه به نیاز خودروسازان به منابع مالی، فروش اوراق سلف خودرو از جمله راهکارهایی است که می تواند ضمن تامين منابع مالي مورد نیاز خودروسازان، به تضمین سود سرمایه گذاران نيز بينجامد.
 
بورس؛ سودآوري، افزايش نقدينگي، رشد تيراژ و كيفيت
مي گويند جلوي ضرر را از هر نقطه اي بگيريد خودش منفعت است. سال هاست خودروسازان از كاهش نقدينگي به دليل زيانبار بودن توليدشان گله مندند اما گوش كسي بدهكار نيست! تازه برخي افراد، از اين گله مندي بهانه اي ساختند براي كوبيدن صنعت خودروسازي كشور و تا توانستند در حقش جفا كردند. بي شك هر چه خودروساز از ضرر فاصله بگيرد و سود متناسبي از فروش محصول ببرد، هم چرخه توليد بدون مانع و توقف همچنان به كارش ادامه مي دهد و هم تمركز بر افزايش كيفيت محصول بيشتر خواهد شد. بنابراين بورس كالا محلي براي جبران ضرر خودروسازان و در پي آن افزايش تيراژ توليد و كيفيت محصولات خواهد بود. 
 
ضمانت در اجرا، شفافيت در معاملات
ضمانت اجرایی معاملات در بورس کالا بر كسي پوشيده نيست؛ این موضوع کمک خواهد کرد تولیدکنندگان به طور قانونمند مبلغ معاملات را دريافت كرده و خریداران نيز محصول مورد نظر را بدون دغدغه تحويل گيرند. مزیت معاملات کالاها در بورس، در بستری قانونی و شفاف صورت مي پذيرد، در حالي كه در بازارهای غیرسمی و غیرشفاف چندان ضمانتي در انجام معاملات وجود ندارد. در عين حال وقتي در داد و ستد شفافیت وجود داشته باشد، وزارت امور اقتصادی و دارایی نيز به اطلاعات و مالیات معاملات خودرو دسترسي بهتري خواهد داشت. 
سخن پاياني
بالا بودن هزینه‌ها، افزايش تورم، افزايش قیمت مواد اولیه به دلیل وجود تحریم‌ها، مشكلات مالي قطعه سازان و انبوه نیروی انسانی از جمله مشکلات صنعت خودروسازي كشور است. چنانچه روند قيمت گذاري دستوري جايش را با آزادسازي قيمت خودرو يا فروش در بورس كالا عوض نكند، بحران مالي و اقتصادي دو خودروساز بزرگ را فرا خواهد گرفت. بي ترديد بحران اين دو شركت، ساير صنايع را وارد وضعيت قرمز خواهد كرد.

پويا شمس
کد مطلب: 184660
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *