۰
جمعه ۲ دی ۱۴۰۱ ساعت ۱۴:۵۵
غلامرضا ظریفیان:

وقتی تصمیمات غیرمنطقی می‌گیرید،آماده واکنش‌های مردم هم باشید

سیاست‌های دولت سن مهاجرت را کاهش داده است
غلامرضا ظریفیان معاون وزیر علوم در دولت خاتمی با اشاره برخی تصمیمات غیر منطقی در دولت می‌گوید: وقتی مسئولین تصمیمات غیرمنطقی می‌گیرند، باید آماده دریافت واکنش‌های غیرمنطقی از مردم هم باشند.
وقتی تصمیمات غیرمنطقی می‌گیرید،آماده واکنش‌های مردم هم باشید
به گزارش مردم سالاری آنلاین،غلامرضا ظریفیان معاون وزیر علوم در دولت خاتمی در واکنش به سیاست‌های آموزش عالی در دولت رئیسی می‌گوید: شرایط کنونی نوعی بی‌اعتمادی را ایجاد می‌کند؛ این در حالی است که یکی از ویژگی‌های حکمرانی خوب، عقلانی رفتار کردن است. زمانی که ما تصمیمی غیرمنطقی می‌گیریم، حاصل آن ضربه خوردن به اعتماد تصمیم‌گیری و نظام کارگزارن کشور است، آن‌هم در شرایطی که ما مشکل سرمایه اجتماعی و عمومی را داریم، می‌تواند خسارت بزرگی برای جامعه و کشور باشد؛ مثلا یکی از تصمیمات غلط افزایش هزینه آزادسازی مدارک بود که طبق جداولی که منتشر شده، چندین برابر شده است.
ظریفیان می‌گوید: به نظرم این افزایش قیمت آزادسازی مدارک می‌تواند دلیلی همچون تامین کسری بودجه بخش‌های دولتی همان حوزه‌ها را داشته باشد که این هم غیرمنطقی است و هرکاری انجام دهیم، این ذهنیت منفی که ایجاد شده را نمی‌توان پاک کرد که دانشجویان معتقدند که این‌ها نمی‌گذارند ما برویم. حتی اگر بخواهند هزینه‌ای که زمان تحصیل صرف دانشجو کرده‌اند را بگیرند، باز هم مبلغی که تعیین کرده‌اند غیرمنطقی است و باید با شتاب خیلی کمی رشد می‌یافت. وقتی مسئولین تصمیمات غیرمنطقی می‌گیرند، باید آماده دریافت واکنش‌های غیرمنطقی از مردم هم باشند. 
ظریفیان می‌گوید: مشخص نیست چرا یک‌دفعه افزایش قیمت‌ها صورت گرفته است. یکی از گمانه‌زنی‌ها این است که مانع از رفتن دانشجویان و افراد به خارج از کشور شوند. اما اگر واقعا همچین سیاستی پشت موضوع باشد که البته تردید دارم، واقعا تصمیم بسیار بسیار نادرستی است و با این شیوه‌ها نمی‌شود مانع از رفتن افراد به خارج از کشور شد. 
او می‌گوید: کسی که تصمیم به رفتن دارد، حتما هزینه‌های رفتن را هم فراهم می‌کند و می‌رود و در عین حال وقتی با این هزینه‌ها می‌رود، اگر امیدی به برگشتن هم داشت، دیگر برنمی‌گردد. وقتی فردی را با موانع این مدلی روبرو می‌کنیم، او را بیشتر تحت فشار می‌گذاریم و نگران‌تر می‌کنیم. شاید فردی هزینه غیرمنطقی و غیرمنصفانه را پرداخت کند، اما وقتی برود با دلخوری و ناراحتی بیشتری ایران را ترک می‌کند.
ظریفیان با بیان اینکه این نوع افزایش قیمت‌ها در شرایطی که در آن قرار داریم، یک تاثیر پیرامونی دارد، تصریح کرد: زمانی که یک میزان غیرمتعارف را در نظر می‌گیریم فضای روانی ایجاد می‌کند که ناخودآگاه بر شرایط اقتصادی و تورم کشور هم تاثیر می‌گذارد.
او با بیان اینکه اکنون ۱۵ تا ۲۰ درصد آموزش عالی ما رایگان است، تصریح کرد: ۸۰ درصد از آن را مردم هم‌زمان با تحصیل، هزینه آن را هم می‌دهند. وقتی ۲۰ درصد را مردم رایگان استفاده می‌کنند، طبیعتا بعد از اتمام تحصیل به همان میزان یا در کشور کار کنند یا اینکه اگر خواستند به خارج از کشور میروند هزینه آن را بدهند که این دیدگاه هم چندان غیرمنطقی نیست، اما اگر می‌خواهید از او هزینه دریافت کنید، باید منطقی و مطابق با هزینه‌ای که برای فرد کرده‌اید دریافت کنید. 
ظریفیان با اشاره به مهاجرت افراد که به خاطر سیاست‌های نادرست به دوره قبل از ورود به دانشگاه رسیده، اشاره کرد و گفت: در سال‌های اخیر این اتفاق رو به افزایش بوده است و نه صرفا برای پول، که بخاطر سربازی هم افراد پیش از ورود به دانشگاه می‌رفتند و این افزایش قیمت آزادسازی مدارک و سیاست‌های دولت هم می‌تواند این اقدام را افزایش دهد.
منبع:رویداد۲۴
کد مطلب: 184902
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *