۰
چهارشنبه ۱۴ دی ۱۴۰۱ ساعت ۱۴:۳۰

محمد مهاجری: با نگاه حاج قاسم سلیمانی، گشت ارشاد اصلا معنا ندارد

محمد مهاجری، فعال رسانه ای اصولگرا گفت: اگر بخواهید با نگاه حاج قاسم موضوع حجاب را در جامعه حل کنید، یک نگاه کاملا فرهنگی و انسانی است که نه جبر و فشار را می پذیرد نه حتی با زبان فقه حرف می زند. بلکه او یک نگاه اخلاقی دارد و نگاه های اخلاقی برای اصلاح جامعه درازمدت هستند. من معتقدم با نگاه حاج قاسم سلیمانی، گشت ارشاد اصلا معنا ندارد؛ حتی پیامک هایی که برای مردم می زنند هیچ جایگاهی در آن نگاه ندارد.
محمد مهاجری: با نگاه حاج قاسم سلیمانی، گشت ارشاد اصلا معنا ندارد
به گزارش مردم سالاری آنلاین، یک فعال رسانه ای اصولگرا با اشاره به اینکه بروز و ظهور بیرونی از حاج قاسم یک نگاه تعامل گرایانه با جامعه است، گفت: افرادی مثل حاج قاسم سلیمانی می دانستند که فضای متشتت و پر شکاف امروز جامعه ما، کشور را به سمت بی نظمی، بی قانونی، خشونت و نوعی تفرقه می کشاند. بنابر این، طبیعی است که حاج قاسم با آن نگاهش که هم نگاه امنیت ملی و هم انسانی بود، باید کاری می کرد که نزاع و جناح بندی های موجود از بین برود. نمی گویم معنایش این است که باید جناح ها از بین بروند؛ باید نگاه تند سیاسی که الآن وجود دارد از بین برود.
مشروح گفت و گوی جماران با محمد مهاجری را در ادامه می خوانید:
چهره ای که از سردار سلیمانی در تبلیغات رسمی معرفی می شود با واقعیت شخصیت سردار سلیمانی چه نسبتی دارد؟
 چون شخصیت حاج قاسم جنبه های مختلفی دارد، افرادی که به ایشان نگاه می کنند فقط یک زاویه های محدود را می بینند. مثلا یک جریانی فقط حاج قاسم را به عنوان یک آدم ضد داعش، جنگجو و نظامی می دانند. از سوی دیگر افرادی هم هستند که با نگاه انسانی می بینند و حاج قاسم را یک آدم اهل تساهل و تسامح و مدارا با دیگران می بینند. معمولا این دو نگاهی هم که افراد دارند با همدیگر جمع نمی شود. یعنی افراد حاضر نیستند بپذیرند که حاج قاسم هر دو اینها بوده و وقتی می خواهند ایشان را توصیف کنند برداشت خودشان را توضیح می دهند. افرادی که از نزدیک با ایشان محشور بوده اند هم با این مشکل کلی جامعه مواجه هستند. یعنی نگاه آنها نسبت به ایشان «از ظن خود» است.
چیزی که ما بروز و ظهور بیرونی از ایشان می بینیم، یک نگاه تعامل گرایانه با جامعه است، ضمن اینکه یک آدم با لباس نظامی و محبوبیت سیاسی خیلی بالا است. شاید اگر نگاه حاج قاسم در جامعه جاری باشد بسیاری از تندروی های هر دو طرف سیاسی کشور ما تعدیل شود.
 
به نگاه تساهل و تسامحی حاج قاسم اشاره کردید. یکی از جملاتی که از ایشان به خاطر من مانده این است که گفت «من اصلا قبول ندارم در بین بچه حزب اللهی ها بگیم این آدم با آو شکل و قیافست... ! همان دختر کم حجاب، دختر منه، دختر ما و شماست؛ نه دختر خاص من و شما اما جامعه ماست». این نوع نگاه چقدر به درد فضای امروز جامعه ما می خورد؟
اگر اظهار نظر برخی افراد راجع به مسائل امروز را بخوانید، به هیچ وجه آن جمله حاج قاسم را نمی بینید؛ اگر در رسانه های جریان اصولگرای تندرو این جمله را هم ببینید به عنوان یک خبر می بینید و برای برخورد با بی حجاب، بد حجاب و کم حجاب اصلی کسی به آن استناد نمی کند. به خاطر اینکه از آن نگاه تندرو، بی حجاب و بد حجاب و کم حجاب یک آدم فاسد، گمراه، عامل دشمن و یا چنین چیزی است؛ بنابر این اصلا نمی تواند برای اصلاح این جامعه با حاج قاسم همراه شود. اما اگر بخواهید با نگاه حاج قاسم موضوع حجاب را در جامعه حل کنید، یک نگاه کاملا فرهنگی و انسانی است که نه جبر و فشار را می پذیرد نه حتی با زبان فقه حرف می زند. بلکه او یک نگاه اخلاقی دارد و نگاه های اخلاقی برای اصلاح جامعه درازمدت هستند.
من معتقدم با نگاه حاج قاسم سلیمانی، گشت ارشاد اصلا معنا ندارد؛ حتی پیامک هایی که برای مردم می زنند هیچ جایگاهی در آن نگاه ندارد.
 
بعد از شهادت ایشان برخی اصلاح طلبان از جمله اسحاق جهانگیری اعلام کردند که ایشان در روزهای آخر عمرش به دنبال حل کردن چالش های بین اصلاح طلبان و حاکمیت بود و دنبال می کرد که مسأله حصر، محدودیت های آقای خاتمی و این طور مسائل برطرف شود. این نوع نگاه که با تساهل و تسامح به برخی امور بنگریم، چقدر می تواند به حل مشکلات فعلی سیاست داخلی کشور ما کمک کند؟
من از چیزهایی که شما می گویید اطلاعی ندارم، اما به صورت کلی تر می شود این را گفت که افرادی مثل حاج قاسم سلیمانی می دانستند که فضای متشتت و پر شکاف امروز جامعه ما، کشور را به سمت بی نظمی، بی قانونی، خشونت و نوعی تفرقه می کشاند. بنابر این، طبیعی است که حاج قاسم با آن نگاهش که هم نگاه امنیت ملی و هم انسانی بود، باید کاری می کرد که نزاع و جناح بندی های موجود از بین برود. نمی گویم معنایش این است که باید جناح ها از بین بروند؛ باید نگاه تند سیاسی که الآن وجود دارد از بین برود.
بعضی از دوستان اصولگرای ما می گویند باید سر همه اصلاح طلبان را ببریم که مملکت درست شود و از سوی دیگر برخی دوستان اصلاح طلب می گویند باید تمام اصولگرایان را تارومار کنیم تا درست شود. نگاه حاج قاسم قطعا این نیست. افراد دیگری هم هستند که نگاه اصلاحی به جامعه دارند و دنبال این نیستند و دنبال این هستند حالت نقار و کینه ای که الآن وجود دارد، از بین برود. من می خواهم بگویم ادامه حیات آدمی مثل حاج قاسم سلیمانی مقبول تندروهای هر دو جناح نبود.
بالأخره حاج قاسم آدم بزرگی بود و هر جایی که ورود می کرد می توانست تأثیر جدی بر فضای سیاسی بگذارد. متأسفانه آن فضا با شهادت ایشان از بین رفت و دیدیم که وقایع امسال اتفاق افتاد که شاید اگر حاج قاسم یکی، دو سال پیش برای بهبود شرایط فعلی اقدام می کرد، شاهد این اتفاقات هم نبودیم.
کد مطلب: 185982
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *