۰
جمعه ۱۶ دی ۱۴۰۱ ساعت ۰۸:۱۵
از پرسپولیس و استقلال تا فدراسیون فوتبال

آفت فوتبال ایران؛قراردادهای پوشالی!

در سالهای اخیر و در فوتبال ایران قراردادهایی بین بازیکنان و باشگاه‌ها بسته شده که به جز ضرر، آورده دیگری برای باشگاه‌ها نداشته است.
آفت فوتبال ایران؛قراردادهای پوشالی!
به گزارش مردم سالاری آنلاین،یورگن لوکادیا دو روز مانده به دربی ۹۹ به یکباره وسایل خودش را جمع می کند و راهی فرودگاه می شود و ایران را ترک می کند. بدون هیچ دلیل و توضیحی. البته مدیران پرسپولیس گفته اند که او قول داده ۴۸ ساعته برگردد اما چند هفته ای از رفتن او گذشته و به نظر می رسد هنوز ۴۸ ساعت مدیران پرسپولیس فرا نرسیده است. گرچه لوکادیا شب گذشته بالاخره سکوتش را شکست و دلیل رفتنش از پرسپولیس را در اینستاگرامش توضیح داد اما مگر می شود یک بازیکن به صورت یکطرفه و بدون هیچ توضیحی قراردادش را فسخ کند و برود؟
سالهاست فوتبال ایران با بستن قراردادهای عجیب زیان های زیادی دیده است. شاهکار آن هم مربوط می شود به اقای تاج و قراردادش با مارک ویلموتس که همچنان پس از ۳ سال فدراسیون نتوانسته بدهی این مربی بلژیکی را پرداخت کند.
از این دست قراردادها در فوتبال ما زیاد بوده است. از استراماچونی و کالدرون گرفته تا استوکس و شجاع خلیل زاده.
مدیران کار نابلد
در سالهای اخیر مدیران زیادی وارد فوتبال ایران شدند و در راس باشگاه های بزرگی همچون استقلال و پرسپولیس قرار گرفتند. مدیرانی که بدون داشتن پشتوانه مالی قراردادهای عجیبی بستند و حتی یکبار هم برای ضرر و زیان هایی که به بیت المال و این تیم های دولتی وارد کردند، بازخواست نشدند. مدیرانی که بدون تنها برای به دست آوردن دل هواداران دست به خریدهای جنجالی زدند و هیچوقت هم بابت آنها توضیح ندادند.
هواداران پرسپولیس هیچوقت متوجه نشدند چرا بازیکنان اوکراینی جذب شدند و ارزش افزوده این دو بازیکن برای تیم برانکو چه بود؟ همچنین این سوال برای هواداران استقلال پیش آمده که نیکولای بودوروف و بویان نایدنوف با چه انگیزه ای برای این تیم جذب شدند و قرار بود چه گلی به سر این تیم بزنند.
از این قبیل سوالات در فوتبال ایران زیاد است اما مدیران فوتبال ما هیچ وقت برای عملکردشان جوابی پس ندادند و بدهی های بارآورده برگردن مدیر بعدی افتاده است.
تیم حقوقی ضعیف
بستن قرارداد جنبه های حقوقی متفاوتی دارد که بند بند آن می تواند حسابی جنجالساز شود. آندره آ استراماچونی و گابریل کالدرون دو سرمربی استقلال و پرسپولیس بر اساس بندی در قراردادشان مبنی بر عدم دریافت حقوق ماهیانه و بخشی از مبلغ قراردادشان از این دو تیم جدا شدند و توانستند غرامت زیادی طلب کنند. آبی ها در حال حاضر درگیر پرداخت بدهی خود به استراماچونی هستند و به همین خاطر پنجره نقل و انتقالاتی این تیم بسته شده و حتی شنیده می شود امکان کسر امتیاز از این تیم و یا سقوط به دسته پایین تر وجود دارد.
یکی از شاهکارهای مدیریت پرسپولیس در زمان محمدحسن انصاری فرد، بستن قرارداد با آنتونی استوکس بود. بازیکنی که سابقه‌ی خوبی در فوتبال ایران و باشگاه تراکتور نداشت، در تعطیلات زمستانی لیگ نوزدهم به پرسپولیس آمد. استوکس در روزهایی که مدیران پرسپولیس می‌گفتند پولی ندارند تا به کالدرون بدهند، ۱۵۰ هزار دلار به عنوان پیش پرداخت گرفت تا به ایران بیاید. مدیر وقت پرسپولیس آن روزها در مورد خرید جدید باشگاه گفته بود: «این خرید بهترین خرید بازیکن خارجی در تاریخ باشگاه پرسپولیس است که با چنین شرایطی با او قرارداد بسته‌ایم».
استوکس بعد از آمدن به پرسپولیس فقط یک‌بار برای این تیم در لیگ برتر به میدان رفت که البته در آن بازی نقش به‌سزایی در نباختن پرسپولیس داشت؛ او که به عنوان بازیکن تعویضی در نیمه دوم دربی به بازی آمده بود، در دقایق آخر بازی شوتش و واکنش ضعیف حسین حسینی دروازه‌بان استقلال توپ را به بشار رسن رساند تا هافبک عراقی پرسپولیسی‌ها گل تساوی را برای این تیم بزند و شاگردان یحیی گل‌محمدی مقابل رقیب سنتی خود متحمل شکست نشوند. استوکس در ثانیه‌های پایانی بازی هم یک ضربه ایستگاهی دیدنی زد که با بدشانسی به گل تبدیل نشد. او علاوه بر یک بازی لیگ، در لیگ قهرمانان آسیا هم دو بار برای سرخپوشان به میدان رفت که در مجموع تنها ۳ بازی لباس پرسپولیس را برتن کرد.
آنتونی استوکس علاوه بر ۱۵۰ هزار دلاری که در ابتدای آمدنش به پرسپولیس از این باشگاه گرفته است، بعد از شکایت از سرخپوشان به کمیته انضباطی فیفا و درخواست غرامت ۱۳۰ هزار دلاری، در نهایت پرسپولیس را به پرداخت ۸۳ هزار دلار محکوم کرد. پرسپولیسی‌ها برای ۳ بازی که این مهاجم اسکاتلندی به عنوان بازیکن تعویضی به زمین آمده است، ۲۳۳ هزار دلار به او پرداخت می‌کنند؛ هر بازی بیش از ۷۷ هزار دلار!
منبع:خبرآنلاین
کد مطلب: 186119
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *