۰
شنبه ۱۷ دی ۱۴۰۱ ساعت ۱۶:۲۰
سعدالله زارعی:

قطعا اسرائیلی ها دست به اقدام نظامی علیه ایران نمی زنند

سعد الله زارعی، کارشناس مسائل خاورمیانه، گفت: به طور قطعی بگوییم که شرایط اسرائیل روز به روز به سمت تنش های بیشتر سیاسی در داخل و تنش های امنیتی با جمعیت های مختلف فلسطینی پیش می رود و حتی جمعی از اسرائیلی ها که به جریان مذهبی مشهور هستند هم وارد تنش های امنیتی خواهند شد و اوضاع اسرائیل هر روز از هم گسیخته تر می شود.
قطعا اسرائیلی ها دست به اقدام نظامی علیه ایران نمی زنند
به گزارش مردم سالاری آنلاین،یک کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به اینکه کل فلسطین و به خصوص کرانه باختری و قدس شریف، صحنه درگیری های شدید بین مردم و نظامیان رژیم صهیونیستی هست، گفت: همین الآن شرایط شدیدتر از انتفاضه هست و چیزی در این مناطق اتفاق می افتد که در جریان انتفاضه های اول و دوم اتفاق نیفتاده بود. لذا چیزی که این وزیر رژیم صهیونیستی در رابطه با مسجد الاقصی انجام داده یا پیش از این درباره مسجد الخلیل انجام داده، این صحنه را تشدید می کند و افزایش می دهد ولی اسرائیلی ها به طور کلی در وضعیت شدیدتر از انتفاضه قرار دارند.
مشروح گفت و گو با سعدالله زارعی را در ادامه می خوانید:
برخی کارشناسان معتقدند که اقدام وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی در هتک حرمت مسجد الاقصی می تواند جرقه انتفاضه سوم باشد. به نظر شما این اقدام تحریم آمیز عضو کابینه رژیم صهیونیستی می تواند جرقه ای برای انتفاضه سوم باشد؟ گروه های فلسطینی چه واکنشی به این اقدام خواهند داشت؟
در واقع همین الآن و قبل از اینکه این اقدام توسط وزیر رژیم صهیونیستی انجام شود، کل فلسطین و به خصوص کرانه باختری و قدس شریف، صحنه درگیری های شدید بین مردم و نظامیان رژیم صهیونیستی هست. بر اساس آماری که خودشان ارائه کرده اند، در طی 10 ماه اول سال گذشته، بیش از 200 اقدام نظامی از سوی فلسطینی ها علیه مراکز نظامی و شهرک های صهیونیست نشین انجام شده و تعداد زیادی از عناصر رژیم صهیونیستی به هلاکت رسیده اند.
بنابر این، همین الآن شرایط شدیدتر از انتفاضه هست و چیزی در این مناطق اتفاق می افتد که در جریان انتفاضه های اول و دوم اتفاق نیفتاده بود. لذا چیزی که این وزیر رژیم صهیونیستی در رابطه با مسجد الاقصی انجام داده یا پیش از این درباره مسجد الخلیل انجام داده، این صحنه را تشدید می کند و افزایش می دهد؛ ولی اسرائیلی ها به طور کلی در وضعیت شدیدتر از انتفاضه قرار دارند.
آشفتگی و چند دستگی که در کابینه رژیم صهیونیستی شاهد هستیم و اقدامات دست پاچه ای که انجام می دهند، چقدر نتیجه ناآرامی هایی است که به آنها اشاره کردید؟ یعنی این ناآرامی ها چقدر در آشفتگی ذهنی سران رژیم صهیونیستی و اقدامات دست پاچه آنها تأثیر داشته است؟
در داخل رژیم صهیونیستی گروه های مختلف همدیگر را متهم به ناکارآمدی می کنند. مثلا حزب آبی سفید، حزب لیکود را متهم می کند و لیکود حزب آبی سفید را متهم می کند؛ دولت پارلمان را متهم می کند و پارلمان دولت را متهم می کند؛ جریانات مختلف، دستگاه های امنیتی و نظامی را متهم می کنند. اینکه کابینه رژیم صهیونیستی نتوانسته بر شرایط داخلی سوار شود باعث بروز اختلافات شدید بین آنها شده و به دلیل اینکه کماکان این عدم توانایی در اسرائیل وجود دارد، اختلاقات تشدید می شود و می توانیم به طور قطعی بگوییم که شرایط اسرائیل روز به روز به سمت تنش های بیشتر سیاسی در داخل و تنش های امنیتی با جمعیت های مختلف فلسطینی پیش می رود و حتی جمعی از اسرائیلی ها که به جریان مذهبی مشهور هستند هم وارد تنش های امنیتی خواهند شد و اوضاع اسرائیل هر روز از هم گسیخته تر می شود.
آشفتگی اوضاع داخلی اسرائیل و شرایطی که در آن سرزمین وجود دارد، چقدر باعث شده که مواضع تند و جاه طلبانه ای علیه ایران بگیرند؟ مشخصا نتانیاهو که صراحتا ایران را تهدید کرده و گفته که جلوی احیای برجام را هم می گیرد، فضای داخلی آن سرزمین چه تأثیری در اتخاذ چنین مواضعی داشته است؟
در اینجا دو مسأله مطرح است؛ یک مسأله اینکه تاکنون تئوری نتانیاهو برای سوار شدن بر اوضاع «صدور بحران» بودکه که بتوانند بحران را از فضاهای داخلی خود به محیط خارجی سوق بدهند. اما سؤال این است که الآن آقای نتانیاهو می تواند در عمل کاری انجام بدهد؟ پاسخ منفی است. یعنی این امکان برای اسرائیلی ها میسر نیست که بخواهند تهدید واقعی و ابعادی که مدعی هستند در بخش نظامی را انجام بدهند.
درباره برجام، چیزی که ما شاهد هستیم، عدم توجه آمریکایی ها به تعهداتشان است. یعنی در یک مقطعی آقای بایدن گفت که من از مسیر ترامپ بر می گردم و برجام احیا می شود؛ در آنجا خودشان را متهم می کردند به اینکه به تعهدات عمل نکرده اند و خارج شده اند. در ادامه مسیر، آمریکایی ها به دنبال زیاده خواهی بودند و این طور القا می شد که شما کمی دیگر صبر کنید و ایران شرایطش درباره برجام را کنار می گذارد و دوباره تعهداتش را به طور یک طرفه اجرا می کند.
لذا دولت بایدن طی سه، چهار ماه گذشته تقریبا یک عقب نشینی از اجرای برجام داشته و نمی توان این مسأله را به نتانیاهو و دولت جدید اسرائیل منتسب کرد؛ چرا که این چرخش یا توقف تمایل به احیاء برجام، پیشتر از سوی کابینه بایدن نمایان شده و حالا ممکن است نتانیاهو این را خرج کند و مدعی شود که من باعث شده ام آمریکایی ها به سمت احیای برجام حرکت نکنند ولی واقعیت این است که مشکل در آمریکا است و در اسرائیل نیست.
من از سخنان شما این طور برداشت کردم که اقدامات و سخنان نتانیاهو و کابینه او در خصوص ایران و سایر و مواضعی که می گیرند، بیشتر برای سوار شدن بر اوضاع داخلی رژیم صهیونیستی ارزیابی می شود و می توانیم آنها را جنگ روانی بگوییم بیش از اینکه جنبه واقعی داشته باشد. درست متوجه شده ام؟
قطعا اسرائیلی ها دست به اقدام نظامی علیه ایران نمی زنند و نکته دوم اینکه قطعا مشکل برجام داخل آمریکا است و در داخل اسرائیل نیست.
منبع:جماران
کد مطلب: 186237
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *