۰
چهارشنبه ۱۲ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۱۶:۵۰

آمریکا موشک های دور برد به اوکراین می دهد

آمریکا قصد دارد برای نخستین بار به اوکراین موشک های ضد تانک بدهد.
آمریکا موشک های دور برد به اوکراین می دهد
به گزارش مردم سالاری آنلاین،برخی مسئولان آمریکایی گفتند که واشنگتن در حال تهیه بسته کمک های نظامی جدیدی به اوکراین به ارزش 2.2 میلیارد دلار است که به احتمال زیاد این بسته برای نخستین بار شامل موشک های دور برد و مهمات و تسلیحات دیگری می شود.
این مسئولان گفتند که انتظار می رود خبر این کمک نظامی هفته جاری اعلام شود. 
همچنین انتظار می رود که این کمک  شامل تجهیزات حمایتی سامانه دفاع هوایی «پاتریوت»و مهمات هوشمند و موشک های ضد تانک «جافلین» می شود.
اوکراین: در مرحله نخست ۱۲۰ تا ۱۴۰ تانک از ائتلاف ۱۲ کشور غربی تحویل می‌گیریم
دمیترو کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین، روز سه‌شنبه ۳۱ ژانویه (۱۱ بهمن) گفت اوکراین در مرحله اول تحویل تجهیزات رزمی سنگین، ۱۲۰ تا ۱۴۰ تانک را از ائتلافی متشکل از ۱۲ کشور غربی دریافت خواهد کرد.
آقای کولبا اضافه کرد این تانک‌ها شامل تانک‌های لئوپارد ۲ آلمانی، چلنجر ۲ بریتانیایی و ام ۱ آبرامز آمریکایی می‌شود. او همچنین گفت که اوکراین روی دریافت تانک‌های فرانسوی لکلرک که پیشتر توافق شده حساب می‌کند.
مشخص نیست این تانک‌ها چه زمانی به صورت رسمی در جبهه‌های جنگ دیده خواهند شد. وزیر خارجه اوکراین جدولی زمانی برای تحویل‌ هیچ‌کدام از تانک‌‌ها اعلام نکرده است. این در حالی است که برای عملیاتی شدن تانک‌ها و آموزش خدمه نیز مدتی زمان لازم است. نظامیان اوکراینی دهه‌هاست که تنها کار با تانک‌های تی۷۲ روسی را فراگرفته‌اند.
آلمان و آمریکا در اواخر ژانویه پس از ماه‌ها درخواست مقامات اوکراینی سرانجام موافقت کردند که تانک‌های پیشرفته را در اختیار این کشور قرار دهند. این دو کشور پیش از این تحویل تانک به اوکراین را رد می‌کردند و اولویت را با تحویل سلاح‌های توپخانه‌ای و سامانه دفاع هوایی می‌دانستند.
ایالات متحده ۳۱ تانک آبرامز در اختیار اوکراین قرار می‌دهد
در پی اعلام ارسال تانک‌های آلمانی و آمریکایی به اوکراین، کرملین چنین اقدامی را «تحریک آشکار» نامید و محکوم کرد. مسکو هشدار داده است که ارسال تسلیحات تهاجمی پیشرفته به اوکراین باعث تشدید درگیری‌ها خواهد شد. این در حالی است که جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا و اولاف شولتس صدراعظم آلمان می‌‌گویند قصد تشدید تنش را ندارند.
دولت اوکراین می‌گوید در پشت صحنه در تلاش است تا کشورهای بیشتری به عضویت «ائتلاف تانک» دربیایند و این جنگ‌افزارها را در این «مقطع بحرانی» از جنگ در اختیار این کشور قرار دهند.
ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، تحویل تانک‌های نظامی از غرب را «گامی مهم برای پیروزی نهایی در نبرد با روسیه» خوانده است. کی‌یف قصد دارد به زودی یک ضدحمله بزرگ را برای بازپس‌گیری بخش‌هایی از قلمروی خود در جنوب و شرق کشور، که توسط روسیه تصرف شده، آغاز کند. 
ایالات متحده به دولت اوکراین گفته بود تا زمانی که کمک‌های نظامی غرب به اوکراین نرسیده، این طرح‌ها را متوقف کند.
مقامات اوکراین همچنین نگران هستند که در سوی مقابل روسیه بتواند حمله بزرگ خود را در هفته‌ها یا ماه‌های پیش‌رو آغاز کند.
سخنان جنجالی رئیس جمهوری کرواسی؛ اوکراین: کریمه را پس خواهیم گرفت
کی‌یف روز سه‌شنبه اظهارات اخیر رئیس جمهوری کرواسی مبنی بر اینکه کریمه دیگر هرگز تحت کنترل اوکراین قرار نخواهد گرفت را به شدت مورد انتقاد قرار داد.
وزارت امور خارجه اوکراین در واکنش به اظهارات جنجالی زوران میلانوویچ این بخش از سخنان وی را به چالش کشید و «غیرقبول» خواند.
روسیه شبه جزیره کریمه اوکراین واقع در دریای سیاه را سال ۲۰۱۴ به اشغال خود درآورد و در پی برپایی یک همه‌پرسی غیرقانونی از دید غرب و جامعه بین‌الملل، آن را ضمیمه خاک خود کرد.
کی‌یف از همان زمان به شدت با اقدام مسکو در ضمیمه کردن این بخش از خاک اوکراین مخالفت کرد و هم‌اکنون نیز که درگیر جنگ با ارتش روسیه است تاکید دارد از تلاش برای بازپس گیری کنترل این منطقه دست نخواهد کشید.
زوران میلانوویچ، رئیس جمهوری کرواسی روز دوشنبه ضمن تشریح جزئیات مخالفت خود با ارائه کمک نظامی از سوی زاگرب به کی‌یف، گفته بود: «مشخص است که کریمه دیگر هرگز بخشی از اوکراین نخواهد بود.»
اولگ نیکولنکو، سخنگوی وزارت خارجه اوکراین در واکنش به این اظهارات با انتشار مطلبی در صفحه فیسبوک خود تصریح کرد: «ما سخنان رئیس جمهوری کرواسی را که عملاً تمامیت ارضی اوکراین را مورد تردید قرار داده، غیرقابل قبول می دانیم.»
سخنگوی وزارت خارجه اوکراین با این حال در همین پیام از دولت و مردم کرواسی به دلیل حمایت از کشورش پس از تهاجم نظامی روسیه در فوریه گذشته تشکر کرده است.
آقای نیکولنکو در این خصوص نوشت: «ما قدردان دولت و مردم کرواسی به خاطر حمایت قاطعانه از اوکراینی‌ها در مبارزه با تجاوز روسیه هستیم.»
گفتنی است که آندری پلنکوویچ، نخست وزیر کرواسی نیز پیش‌تر آشکارا از اوکراین در برابر تهاجم نظامی روسیه حمایت کرده بود.
منبع:جماران
کد مطلب: 188342
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *